شنبه, 7 مهر 1403 2024,September

این ۸ چک قابل شکایت کیفری نیستند

24 اردیبهشت 1403
این ۸ چک قابل شکایت کیفری نیستند

شکایت کیفری از چک یکی از مراحل شکایت از چک بلامحل می باشد که دارای شرایطی می باشد تا بتوان دعوای کیفری از چک کرد.

به گزارش بانک اول، برخی از چک‌ها قابلیت شکایت کیفری ندارند و فقط می‌توان نسبت به آنها اقدام به اقامه دعوای حقوقی یا درخواست اجرا از اداره ثبت اسناد کرد این چک‌ها از قرار زیر هستند

۱- چک دارای سر رسید(وعده دار)
۲- چک بدون تاریخ( تاریخ سفید)
۳- چک سفید امضاء
۴- چک که در آن به صورت توافق جداگانه ای مشروط باشد.
۵- چک بابت تضمین.
۶- چکی که بابت معاملات نامشروع مثل بهره ربوی صادر شده است.
۷- چکی که ۶ ماه از تاریخ سر رسید آن گذشته باشد بدون آنکه برگشت خورده باشد.
۸- چک هایی که ۶ ماه بعد از برگشت خوردن اقدامات قضایی بر روی آنها انجام شود.

در شکایت چک بلا محل در هر زمانی که صادر کننده چک ، وجه چک و خسارات را بپردازد ، رسیدگی کیفری متوقف می شود و در صورت صدور حکم نیز حکم اجرا نمی شود و اگر در حال اجرا باشد اجرا متوقف می شود.

شکایت کیفری چک بلا محل فقط علیه صادر کننده ی چک قابل تصور است نه ضامن و ظهرنویس.

اگر چک به نمایندگی صادر شود مسوولیت کیفری بر عهده ی شخص نماینده است مگر آنکه ثابت کند عدم پرداخت ناشی از فعل اصیل یا نماینده ی بعدی او بوده است که در این صورت ایشان مسوولیت کیفری خواهد داشت.

اخبار مرتبط
سفته الکترونیک، نسخه‌ای دیجیتال از سفته‌های کاغذی است که در بستر اینترنت و سامانه‌های بانکی تهیه و صادر می‌شود. این سفته با استفاده از فناوری‌های جدید مانند امضای دیجیتال، اعتبار و رسمیت لازم را دارد و به عنوان یکی از ابزارهای تعهدی در معاملات مالی و اعتباری به کار می‌رود.
مشتریان بانک رفاه کارگران می‌توانند با به‌روزرسانی و نصب نسخه 1.3.9 سامانه فرا رفاه از مسیر "خدمات - خدمات چک - چک دیجیتال - چک‌های دریافتی - برگه وصول نشده"، با انتخاب چک مورد نظر و گزینه وصول چک، از این خدمت جدید بهره‌مند شوند.
طرح دعوای کیفری در خصوص چک مهلت قانونی دارد و خارج از این دو دوره شش ماهه دیگر به چک برگشتی رسیدگی کیفری نخواهد شد. در واقع دارنده یا ذینفع چک می بایست تا شش ماه پس از تاریخ سررسید چک اقدام به وصول آن کند و اگر چک نقد نشد تا شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت چک شکایت مطرح کند.
هرگاه دریافت وجه چک از بانک به انجام یک شرط که در متن چک آمده است، منوط شده باشد. مثلا بین خریدار و فروشنده یک خانه شرط شود که در صورتی فروشنده می تواند چک خرید خانه را برای وصول به بانک ببرد، که ابتدا فروشنده سند خانه را به خریدار منتقل کند، در صورتی که شرط در متن چک نیامده باشد؛ اما بتوان از روش دیگری مثل شهادت شاهد شرط را ثابت کرد، چک حقوقی است و قابل پیگیری کیفری نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها