شنبه, 6 مرداد 1403 2024,July

معرفی کامل جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

31 اردیبهشت 1403
معرفی کامل جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

در جنوب شرقی ایران، جایی که آسمان در آغوش کویر پهناور به خواب می‌رود و دریا با شور و نشاط، آواز امواجش را سر می‌دهد، سرزمینی افسونگر به نام سیستان‌وبلوچستان، انتظار مسافران را می‌کشد. آیا چمدان‌هایتان را بسته و بلیط هواپیما زابل خود را رزرو کرده‌اید تا راهی این سرزمین شگفت‌انگیز شوید؟ همراه ما باشید تا در ادامه، گشتی در میان جاذبه‌های بی‌نظیر سیستان‌وبلوچستان بزنید.


 


 

سفر به سیستان‌وبلوچستان، سرزمین نخل و آفتاب 

سیستان‌وبلوچستان سرزمینی کهن که تاریخ در هر گوشه از آن نجوا می‌کند. از شهر سوخته، یادگار ماندگار تمدنی درخشان در هزاره‌های پیش، تا قلعه‌های استواری که حکایت از شکوه و جلال گذشته دارند. در این شهر، طبیعت با سخاوت تمام زیبایی خود را به رخ می‌کشد. 

از دریاچه‌های شور گرفته تا کویر پهناور و کوه‌های سربه‌فلک کشیده، هر کدام منظره‌ای زیبا و وصف‌ناپذیر را ترسیم می‌کنند. مردم خونگرم و مهمان نواز این سرزمین، همواره با لبخندی گرم و آغوشی باز، پذیرای گردشگران هستند. 

آداب‌ورسوم حاکم بر این استان، رنگ و بویی خاص به سفرتان می‌بخشد و خاطرات فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند. اگر به دنبال سفری متفاوت و خاطره‌انگیز هستید، اگر دلتان برای کشف ناشناخته‌ها و کسب تجربه‌های تازه تنگ شده، سیستان‌وبلوچستان با آغوشی گرم منتظر شماست.


 

شهر سوخته

شهر سوخته، مهد تمدن ایران باستان است. این شهر در 50 کیلومتری زابل و 170 کیلومتری زاهدان واقع شده است. شهر هنر و علم، لقبی است که به این شهر داده شده که بسیار هم مناسب آن است. ابزارهای علمی و هنری کشف شده در این سرزمین، نشان از تفکری بزرگ و خلاقیتی بی‌نظیر دارد. 

جالب است بدانید، در میان خرابه‌های شهر سوخته هیچ ابزار یا اسلحه‌ای پیدا نشده است که این نیز حکایت از صلح و امنیت همیشگی در آنجا بوده است. یافته‌های باستان‌شناسی از شهر سوخته، حاکی از آن است که قدمت این شهر حدود 5000 سال است. 

نام‌گذاری «سوخته» بر این شهر نیز به علت وجود لایه‌ای از خاکستر روی آثار پیدا شده از آنجا است. راز سوختگی این شهر نیز تاکنون پیدا نشده و بر سر این قضیه اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. 

  • آدرس: استان سیستان‌وبلوچستان، 65 کیلومتر مانده به شهر زابل 


 

قلعه چهل دختران 

قلعه چهل دختران، قلعه‌ای باستانی است که گویی از دل تاریخ سر برآورده تا حکایتی ناگفته را بازگو کند. افسانه‌ها و روایت‌هایی که سینه به سینه منتقل شده‌اند، هاله‌ای از رمز و راز را بر گرد این قلعه کشیده‌اند. ساختمان قلعه مربوط به دوره ساسانیان است و قدمت آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. 

حکایاتی وجود دارد، مبنی‌بر این که 40 دختر شاد و سرزنده در این شهر زندگی می‌کردند که ناگهان، طلسمی شوم بر این سرزمین فرود آمد و سرنوشت این دختران را به تاریکی بدل کرد. گفته می‌شود ثروت و دارایی این دختران در اعماق این قلعه مدفون شده و منتظر کسی است که طلسم را بشکند و گنج را به‌دست آورد. 

سفر به این قلعه تاریخی، سفر به سرزمینی است که در آن واقعیت و افسانه مانند پیچک به هم تابیده شده است. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و سفری خاطره‌انگیز هستید، قلعه چهل دختران با آغوشی باز منتظر شماست تا رازهای خود را با شما در میان بگذارد.

  • آدرس: استان سیستان‌وبلوچستان، شهر زابل، روستا کوه خواجه 


 

ارگ جلال آباد

در قلب کویر پهناور سیستان، جایی که خورشید با تلالو تیزش بر رمل‌ها می‌تابد، راز ارگ جلال‌آباد همچنان ناگفته باقی مانده است. این دژ یادگاری از دوران قاجار است و توسط محمد علی خان کیانی، با هدف ایجاد مکانی مسکونی و پایگاهی نظامی ساخته شده است. 

این برج زیبا شامل حیاط مرکزی وسیع، 4 برج دیده‌بانی و دیواره‌های بلند خشتی است. هر گوشه این بنا، حکایت از شکوه و جلال گذشته را به گوش می‌رساند. خشت به خشت ارگ جلال آباد داستانی از رشادت‌ها و جوانمردی‌های مردم این خطه دارد. 

  • آدرس: استان سیستان‌وبلوچستان، شهرستان زابل، روستا جلال آباد 


 


 

قلعه رستم 

قلعه رستم، نگینی تاریخی و یادگاری به جا مانده از دوران شاهان و سلحشوران است. قدمت این قلعه به 500 سال پیش برمی‌گردد و بنای آن مربوط به دوران سلجوقیان و صفویان است. خندق، برجک‌های دیدبانی، شاه‌نشین، حصارهای بیرونی و محوطه اصطبل از بخش‌های مختلف قلعه رستم است. 

عظمت و جلال این قلعه به گونه‌ای است که انگار رستم دستان، پهلوان نامدار ایران زمین، خود در ساخت این دژ عظیم نقش داشته و نام خود را بر آن نهاده است. شکوه و عظمت قلعه رستم، تنها به دیوارهای بلند نیست. 

تپه‌های اطراف قلعه نیز گنجینه‌ای از گذشتگان را در خود جای داده‌اند. کاوشگران در این تپه‌ها، سکه‌های نقره‌ای یافته‌اند که گفته می‌شود متعلق به دوره‌ی ساسانیان و ملکه‌ی آن دوران بوده است. سفر به سیستان‌وبلوچستان، بدون بازدید از قلعه رستم، قطعا یک سفر ناقص است. 

  • آدرس: استان سیستان‌وبلوچستان، 70 کیلومتری شهر زابل 


 

آتشکده کرکویه 

داستان آتشکده کرکویه، داستان آتش و جاودانگی است. این آتشکده کهن، یادمانی از عظمت و شکوه دوران ساسانیان است و از مهم‌ترین آتشکده‌های آن دوران به حساب می‌آید. بنابر روایات تاریخی، قدمت این آتشکده به دوران کیخسرو، پادشاه ایرانی، باز می‌گردد و گفته می‌شود تا قرن هفتم هجری نیز روشنایی‌بخش محفل زرتشتیان بوده است.

امروزه، این آتشکده به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سیستان‌وبلوچستان شناخته می‌شود و هر ساله پذیرای گردشگران و تاریخ‌دانان بسیاری از سراسر ایران و جهان است. بازدید از آتشکده کرکویه، فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران و همچنین تأمل در عظمت و شکوه نیاکان است.

  • آدرس: استان سیستان‌وبلوچستان، شهر هیرمند، روستا خمر 


 

دره نگاران 

دره نگاران، سرزمینی در سیستان‌وبلوچستان است که آن‌جا سنگ‌ها نیز زبان گشوده‌اند و داستان‌هایی از مردمانی که هزاران سال پیش می‌زیستند، حکایت می‌کنند. دره نگاران، نگارخانه‌ای طبیعی است که صخره‌های ستبر، بوم آن و قلم هنرمندان، گذر زمان بوده است. 

نقوش کنده‌کاری شده بر این صخره‌ها، دریچه‌ای به سوی گذشته می‌گشایند و ما را به سفری شگفت‌انگیز در گذر هزاره‌ها می‌برند. در این نگارخانه سنگی، می‌توان ردپای انسان‌ها و حیواناتی را دید که روزگاری در این سرزمین پرسه می‌زدند. قدمت برخی از این نقوش به هزاره‌های چهارم و هشتم پیش از میلاد مسیح می‌رسد. 

  • آدرس: استان سیستان‌وبلوچستان، شهرستان سراوان، بخش جالق، روستا ناهوک


 


 

با فلای تودی به دیدار ناشناخته‌های سیستان‌وبلوچستان بروید

در گوشه‌ای از ایران، سرزمینی بکر و پهناور وجود دارد که گویی از اعماق تاریخ برخاسته و رازهای ناگفته‌ای در دل خود جای داده است. سیستان‌وبلوچستان، دیار نخل و آفتاب، مقصدی متفاوت برای سفری خاطره‌انگیز و پرماجرا است. در این سرزمین طلوع و غروب خورشید در آن به زیباترین شکل ممکن رخ می‌دهد. فاصله شما تا این شهر، با یک بلیط هواپیما زابل پر می‌شود. فلای تودی در این سفر بال‌های شما می‌شود و در تمام مدت کنارتان خواهد بود. 

با فلای تودی می‌توانید تنوعی بی‌نظیر از بلیط هواپیما را همراه با مناسب‌ترین قیمت‌ها داشته باشید. فرآیند خرید بلیط هواپیما در فلای تودی به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و می‌توانید در چشم به هم زدنی به هر کجا که دوست دارید، سفر کنید. 

 

اخبار مرتبط
محاسبه نرخ بیمه بدنه در سال 1403 از آنجایی که بیمه بدنه برای جبران خسارات‌ وارد به خودرو تعریف می‌شود، بدیهی است که هزینه آن نیز با توجه به قیمت خودرو شما محاسبه شود. هرچه وسیله نقلیه ارزشمند تر و گران تر باشد، هزینه خرید بیمه بدنه برای آن نیز بیشتر خواهد بود. نرخ بیمه بدنه در سال 1403 با کمی ‌افزایش همراه بوده است. تا سال پیش، نرخ پایه بیمه بدنه برابر با 5 درصد قیمت کل خودرو در نظر گرفته می‌شد. این در حالی است که شورای عالی بیمه این مقدار را برای سال 1403 به 6 درصد قیمت کل خودرو افزایش داده است
فارکس یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مالی جهان است که ریشه‌های آن به دوران باستان بازمی‌گردد. اما شکل مدرن این بازار در دهه ۱۹۷۰ با پایان یافتن سیستم برتون وودز و آغاز سیستم نرخ‌های شناور ارزها شکل گرفت. بازار ارزهای دیجیتال بسیار جدیدتر است و اولین ارز دیجیتال یعنی بیتکوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. از آن زمان به بعد، هزاران ارز دیجیتال دیگر به این بازار اضافه شده‌اند.
انتخاب یک هدیه مناسب با بهترین کیفیت که هم ماندگار باشد و هم قیمت آن مناسب باشد، دغدغه بسیاری از افراد است. انتخاب تابلو ورق طلا به عنوان یک هدیه لاکچری و خوش قیمت برای هدیه سازمانی، هدیه تولد و هدیه در بسیاری از مناسبت‌ها توصیه می‌شود تابلوهای ورق طلا دارای سبک‌های مختلفی‌اند که هر کدام متناسب با گروه خاصی از هدیه گیرندگان هستند. در ادامه شما را با انواع سبک تابلو ورق طلا برای هدیه آشنا می‌کنیم. معرفی انواع سبک تابلو ورق طلا
برای خرید ویپرسو سواگ پی ایکس 80 اصل با قیمت رقابتی می‌توانید به سایت ویپرسو ایران مراجعه کنید. در این سایت، علاوه بر تضمین اصالت کالا، می‌توانید از تخفیف‌ها و قیمت‌های مناسب بهره‌مند شوید. ویپرسو ایران یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه ویپینگ است که محصولات اورجینال ویپرسو را به مشتریان ارائه می‌دهد. با انتخاب ویپ پاد سواگ پی ایکس ۸۰ از ویپرسو ایران، مطمئن باشید که یک دستگاه با کیفیت و اصلی را با بهترین قیمت ممکن خریداری می‌کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها