شنبه, 26 خرداد 1403 2024,June

شرایط مطلوب بازار به نفع طلاست یا نه؟

02 خرداد 1403
شرایط مطلوب بازار به نفع طلاست یا نه؟

تحلیلگران بر این باورند که شرایط مثبت بازار که زمینه را برای رشد طلا فراهم کرده، برای سایر فلزات از جمله نقره نیز مطلوب است.

به گزارش  بانک اول به نقل از سایت «فاند سلکتور إیشیا» (fundselectorasia) بررسی روندهای حرکت‌های اخیر قیمت طلا حاکی از آن است که فلز زرد طی ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و به بالای سطح ۲۴۴۰ دلار یا بالاترین قیمت خود رسیده است.

الکس سباستین بر این باور است که شرایط بازاری که زمینه را برای افزایش طلا فراهم کرده، باید برای سایر فلزات گرانبها، به ویژه نقره، مطلوب باشد.

در حال حاضر این سوال مطرح می‌شود که اکنون که طلا اندکی نفس تازه می‌کند، زمان آن نزدیک است که نقره، بسترهای از دست رفته را جبران کند. چرا که نقره افزایش یافته و به سطحی رسیده است که در بیش از یک دهه دیده نشده بود، با این حال مطابق با اعداد ارائه‌شده توسط AJ Bell همچنان یک سوم کمتر از رکورد سال 2011 خود معامله می‌شود.

راس مولد، مدیر سرمایه‌گذاری AJ Bell با اشاره به اینکه طلا ممکن است در بالاترین حد خود قرار گیرد، از افزایش قیمت شدید نقره حرف زد که هم‌اکنون برای اولین بار از سال 2013 به بالای 30 دلار در هر اونس رسیده است.

مولد افزود: «حرکت جدی نقره در پاییز گذشته آغاز شد و آن زمانی بود که بازارهای مالی با توجه به تداوم تورم برای مدتی طولانی‌تر از حد انتظار، به فکر فرو رفتند که آیا اقتصاد ایالات متحده داغ‌تر از حد انتظار است یا خیر. نقره ممکن است حتی بیشتر از طلا توجه مخالفان را به خود جلب کند، چرا که در حوالی اوج 48 دلار در هر اونس است که در سال 2011 به دست آمد.»

مولد خاطرنشان کرد که حتی اگر بانک‌های مرکزی به ابراز اطمینان خود مبنی بر کنترل تورم ادامه دهند و موعد کاهش نرخ‌ها از راه برسد، خطر خطای سیاست‌ها همچنان وجود دارد. این می‌تواند بدان دلیل باشد که نرخ‌ها برای مدت طولانی بیش از حد بالا مانده و منجر به رکود می‌شود، یا خیلی زود کاهش می‌یابد که باعث یک طغیان تورمی جدید خواهد شد.

مولد توضیح داد که استدلال نزولی علیه نقره حول این واقعیت است که هیچ بازدهی ارائه نمی‌دهد و با هزینه‌های مالکیت مانند ذخیره‌سازی و بیمه همراه است که بدان معناست که حمل منفی نسبت به پول نقد وجود دارد.

بدبینان بر این باورند که فقدان بازده بیانگر آن است که ارزش‌گذاری فلز تقریباً غیرممکن است و بنابراین استدلال می‌کنند که ارزش ذاتی آن را فقط می‌توان نسبت به هزینه‌ی پایدار تولید آن اندازه‌گیری کرد.

اخبار مرتبط
مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران به این پرسش که چه افراد یا گروه‌هایی در تالار ارز توافقی امکان مبادله ارز خواهند داشت، این‌گونه پاسخ داد: تمام صادرکنندگان مشمول بند (۲) ماده (۸) آیین نامه اجرایی تبصره (۶) بند (ح) ماده (۲) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که ملزم به ایفای معادل ۹۰ درصد ارزش پروانه صادراتی خود به یک یا ترکیبی از روش‌های برگشت ارز به تشخیص خودشان هستند، می‌توانند ارز ناشی از صادرات خود را در این بازار به فروش برسانند.
متقاضیان می توانند با واریز مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال(۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان وجه الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه، در این حراج شرکت کنند.
بازار امروز شاهد روند صعودی عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
سکه، هفته گذشته را با بازدهی منفی به پایان رساند. حالا با توجه به شروع تعطیلات عید قربان در هفته جاری، برای بازار سکه چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها