یکشنبه, 3 تیر 1403 2024,June

مستاجر چگونه می‌تواند از صاحبخانه و مشاور املاک شکایت کند؟

03 خرداد 1403
مستاجر چگونه می‌تواند از صاحبخانه و مشاور املاک شکایت کند؟
یک کارشناس مسکن گفت: در صورت تخلف، مشاور املاک بار اول تذکر می‌گیرد؛ بار دوم ۶ماه پروانه کسب مشاور تعلیق می‌شود، برای سومین بار، مجوز کسب یک سال تعلیق می‌شود و مرتبه چهارم مجوز کسب مشاور املاک لغو خواهد شد.

به گزارش بانک اول فرشید ایلاتی اظهار داشت: طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن در صورتی که مشاور املاک، اجاره‌ای بیش از سقف قیمتی منطقه تعیین و قرارداد آن را ثبت کند جریمه خواهد شد.

 وی در بیان اینکه قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن برای مشاوران املاک و تشدید نظارت بر فعالیت آن‌ها طرح‌های بسیار خوبی در دستورکار دارد گفت: در ثبت قرارداد اجاره‌بها مسکن پیش‌بینی شده که الزامات و سقف‌های تعیین شده توسط دولت رعایت شود.

ایلاتی ادامه داد: در صورتی که یک مشاور املاک قراردادی را خارج از سقف‌های تعیین شده به اصرار مالک یا هر دلیل دیگری تنظیم کند، مالک و مشاور املاک هر دو جریمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن مستاجر تا ۵ سال امکان اعاده دادرسی دارد و به ازای مبلغ غیرقانونی دریافت شده از مستاجر به قیمت روز از مالک دریافت می‌شود گفت: طبق این قانون مالک تا ۱۰ برابر مبلغ اضافه دریافت شده، جریمه خواهد شد.

این کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: در صورت تخلف، مشاور املاک بار اول تذکر می‌گیرد، بار دوم ۶ماه پروانه کسب مشاور تعلیق می‌شود، برای سومین بار، مجوز کسب یک سال تعلیق می‌شود و مرتبه چهارم مجوز کسب مشاور املاک لغو خواهد شد.

اخبار مرتبط
ساخت مسکن مهر را باید یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن سازی در کشور دانست چرا که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی برای بیش از دو میلیون واحد مسکونی پرداخت شد و اگر چه هنوز هم تمام واحدهای مسکونی این پروژه تکمیل و تحویل نشده است اما تا حدودی در برخی مناطق کشور توانست برخی از اقشار مردم به خصوص دهک های پایین جامعه را خانه دار کند.
این کارشناس سیاست گذاری مسکن بیان کرد: حضور و مشارکت مردم موجب کاهش زمان ساخت خواهد شد و با کوتاه شدن زمان ساخت، با توجه به کمتر شدن آثار تورم در این حوزه، هزینه پروژه‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین با حضور مردم در میدان ساخت مسکن کیفیت نیز افزایش می‌یابد. لازمه این مهم تنها همراهی دولت و تأمین زمین، خدمات زیربنایی و تسهیلات بانکی است که باید در دستورکار قرار گیرد و پیشران تولید با مشارکت مردم واقع شود. همچنین به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی، تشکل‌ها و تعاونی‌ها نیز گامی مؤثر است که می‌تواند م
صفدر کشاورز در جلسه مشترک با رییس سازمان ثبت و روسای کانون سردفتران و مشاورین املاک که در مورد بررسی قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» برگزار شد، گفت: دو قانون درخصوص املاک کشور تصویب شده است که یکی قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور است که نقشه حدنگاری کل کشور را تهیه و اسناد مالکیتش را صادر می‌کند. قانون دوم، قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» است که تکمیل کننده آن قانون است.
«کاندیداها اگر قوانینی مانند ساماندهی بازار مسکن و الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را به طور جدی اجرا کنند، می‌توان گفت هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت مسکن در ایران وجود ندارد.»

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها