به گزارش  بانک اول  بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز دست از منفی شدن برداشت و شاخص کمی از افت‌های یک ماهه اخیر خود را کاهش داد. ارزش معاملات در پایان معاملات امروز به رقم 3200 میلیارد تومان رسید و ارزش بازار نیز 7110 همتی را به خود دید. (ارزش بازار در ابتدای اردیبشهت ماه 1403 نزدیک به 8000 همت بوده است.)

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ترمز منفی را کشید و امروز با 11 هزار واحد مثبت شدن نقشه بازار را به رنگ سبز درآورد.

گروه شیمیایی برترین ارزش معاملاتی در روز جاری را به خود اختصاص داد و بیش از 233 میلیارد تومان ارزش معاملاتی برای خود ثبت کرد . فراورده های نفتی نیز 217 میلیارد تومان رتبه دوم را داشت و انبوه‌سازان نیز با 161 میلیارد تومان در جایگاه سوم ارزش معاملات روز جاری قرار گرفته است.

گروه خودرویی ها چند روزی است که مورد توجه قرار نمی گیرد و در صف های خرید و یا فروش بدون معامله خاصی نظاره گر بازار هستند این گروه برای چندمین روز متوالی بین سه گروه برتر بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی قرار نگرفته است.

ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، در خصوص خودرویی ها این طور عنوان کرده است که  ۳۱ تیر ماه، پایان فرصت یک ساله ایران خودرو و سایپا برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. در پایان تیرماه هیات پذیرش بورس تهران تشکیل جلسه داده و وضعیت پذیرش دو شرکت مذکور را بررسی می‌کند.

در روزهای پایانی دولت سیزدهم مسئولان اقتصادی در یک چرخش 180 درجه‌ای به فکر بازار سرمایه و وضعیت این روزهای صنایع افتاده‌اند. محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که باید فاصله بین نرخ های ارز را به حداقل برسانیم. رییس بانک مرکزی تا چندی پیش اظهاراتی در مورد عدم قبول نرخ های بازار آزاد را در صداوسیما مطرح کرده است حالا به دنبال کاهش فاصله بین نرخ ارزها افتاده است!

همچنین بانک مرکزی طی نامه ای به بانک‌ها تذکر داده است که در صورت عدم رعایت سقف سود، با برخورد جدی روبرو خواهند شد و طبق آخرین بخشنامه حداکثر نرخ سود 23% تعیین شده است!

اخبار عجیب برای بازار سرمایه از سوی مسئولان اقتصادی به رییس بانک مرکزی ختم نمی‌شود و وزیران اقتصادی دولت سیزدهم نیز شگفتانه‌هایی برای اهالی بازار سرمایه داشتند.

خاندوزی ، سخنگوی اقتصادی دولت از اتخاذ چهار تصمیم مهم دولت برای سودآوری بهتر در بازار سرمایه خبر داده است! اولین تصمیم کنترل قانونی نرخ سود بانکی است. در حالی که تا 48 ساعت قبل فرزین مشکلات بورس را ناشی از نرخ بهره نمی‌دانست! احسان خاندوزی اعلام کرده است که قرار بر این شد رئیس بانک مرکزی نظارت بیشتری روی این موضوع داشته باشند!

خاندوزی در نشست خبری خود اعلام کرده است که دکتر مخبر دستور دادند که مسئله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که تاثیر زیادی روی سودآوری شرکت‌ها دارد، بررسی شود!

همچنین طبق شایعات گفته می شود فردا جلسه شورای هماهنگی سران قوا برای تصمیم گیری در خصوص ۳ ساله شدن تجدید ارزیابی دارایی برگزار خواهد شد.

صحبت های امروز سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم پر از شگفتانه بود. خاندوزی این موضوع را هم اعلام کرد که سازمان برنامه و بودجه موظف شد که پذیرش بار مالی معافیت‌های مالیاتی را بپذیرد. شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۳ معافیت خواهند داشت.

این حجم از تصمیمات و اقدامات برای دولت سیزدهمی که تنها چند روز تا پایان کارش مانده است برای اهالی بازار سرمایه عجیب است و چرخش 180 درجه‌ای مسئولان دولت سیزدهم در این روزها سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند! در این شرایط، نرخ اخزا از محدوده های 36 تا37 درصدی در این روزها به اعداد کمتر از 33 درصدی کاهش پیدا کرد. در مجلس نیز امروز محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس دوازدهم تعیین شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

امروز بازار بورس تهران توسط مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم حسابی خبرباران شد و مضمون این اخبار نشان می داد که دولت سیزدهم در شمارش معکوس پایان خود چرخش 180 درجه‌ای نسبت به مسائل بازار سرمایه دارد.

اما نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نشان می دهد که اندیکاتور RSI  در محدوده‌های 23 واحدی ایستاده است.

شاخص کل در پایان معاملات امروز در نزدیکی ها محدوده 2 میلیون و 50 هزار واحدی که به عنوان یک سطح حمایتی احتمالی محسوب می‌شد واکنش مثبتی را نشان داد . البته فردا آخرین روز معاملات این هفته پر تنش است و از 10 خرداد ماه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شورع خواهد شد و اهالی بازار معتقد هستند رخ مثبت امروز توقف معاملات برای مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی است.

برای شاخص کل در صورتیکه مسیر برگشت به اعداد بالاتر را در پیش داشته باشد باید گفت که میانگین های 55 روزه و 200 روزه به عنوان مقاومت های قوی بر سر راه هستند و با ارزش معاملاتی کم نمی تواند از پس آنها برآید.

کل