چهارشنبه, 6 تیر 1403 2024,June

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

10 خرداد 1403
تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

سکه امامی و بهار آزادی دو رقیب دیرینه در میدان داغ بازار سکه هستند. رقبایی که برای تصاحب قلب سرمایه‌گذاران در نبردی همیشگی و بدون برنده مطلق، دست‌پنجه نرم می‌کنند. در سال ۱۳۷۰ بانک مرکزی، سکه‌هایی با عنوان سکه امامی روانه بازار کرد. از آن سال به بعد، سکه‌ امامی به «سکه طرح جدید» و سکه‌ بهار آزادی به‌عنوان «سکه طرح قدیم» معروف شد. سوال اینجاست اصلی‌ترین تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟ کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

به گزارش بانک اول سکه بهار آزادی، یادآور افتخارات دوران پیروزی انقلاب است. اولین سکه‌ایی که از زمان پیروزی انقلاب یعنی سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شد، به سکه‌ بهار آزادی معروف است. در یک طرف این سکه‌ نام حضرت علی و عبارت « بانک ملی ایران« و در طرف دیگر تصویر بارگاه امام رضا همراه با عبارت « اولین بهار آزادی» نقش بسته است.

نمای مستقیم از طرح دو طرف سکه تمام بهار آزادی که در سال ۱۳۵۸ ضرب شده در پس‌زمینه‌ سفید
سکه بهار آزادی جزو اولین سکه‌ ضرب شده پس از پیروزی انقلاب است.

سکه امامی چیست؟

مشهورترین سکه برای سرمایه‌گذاری در ایران سکه‌ امامی است. بعد از رحلت امام خمینی، سکه‌های بهار آزادی طرحی از تصویر امام به خود گرفتند. یعنی به جای نام حضرت علی، تصویر امام خمینی روی آن‌ها قرار گرفت و در سمت دیگر عبارت «اولین بهار آزادی» به «بهار آزادی» تغییر کرد. نام «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» نیز در بالای تصویر حرم حک شد. درواقع، به جای بانک ملی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسئول ضرب سکه‌ها را برعهده گرفت.

نمای مستقیم از دو طرف سکه امامی که در سال ۱۳۸۶ ضرب شده با پس‌زمینه‌ سفید
سکه امامی پس از رحلت امام خمینی ضرب شد.

تاریخ ضرب؛ اصلی‌ترین تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

ماجرای ضرب سکه‌های بهار آزادی به سال ۱۳۵۸ برمی‌گردد. از سال ۱۳۷۰ به بعد، طرح تازه‌نفسی به سکه‌ها اضافه شد که به نام سکه امامی یا سکه طرح جدید معروف شدند. سکه‌های بهار آزادی، به‌عنوان سکه‌های طرح قدیم و پیشکسوت، دوران ضربشان به سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ برمی‌گردد.

طرح سکه؛ دومین تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

عکس سکه امامی و بهار آزادی، دومین و تاریخی‌ترین فرق سکه امامی و بهار آزادی است. یک روی سکه امامی با تصویر حضرت امام خمینی و روی دیگر آن، تصویر حرم امام رضا است. یک طرف سکه بهار آزادی با نقش برجسته حرم امام رضا و طرف دیگر با سه بار نام حضرت علی و عبارت «بانک مرکزی جمهوری اسلامی» تزیین شده است.

نمای روبه‌رو از دو طرف سکه امامی در ردیف بالا با تاریخ ضرب ۱۳۸۶ و نمای روبه‌رو از دو طرف تصویر سکه بهار آزادی در ردیف پایین که در سال ۱۳۵۸ ضرب شده است و روی پس‌زمینه سفید قرار دارند.
یکی از اصلی‌ترین فرق سکه امامی و بهار آزادی طرح روی هر سکه است.

علاوه‌بر فرق سکه امامی و بهار آزادی در طرح اصلی، جزئیات دیگری نیز در دو سکه به چشم می‌خورد. سکه امامی حاشیه‌ ساده‌ای دارد. درحالی‌که در حاشیه سکه بهار آزادی، نقش گل و بوته می‌بینید. در سکه امامی، سال ضرب در زیر تصویر امام خمینی درج شده است اما در سکه بهار آزادی، سال ضرب در زیر گنبد حرم قرار دارد.

نمای روبه رو یک طرف سکه امامی با تاریخ ضرب و حاشیه ساده بین چند سکه با نمای کناری و پس زمینه مشکی
سکه امامی، حاشیه ساده با طرح امام خمینی و تاریخ ضرب دارد.

فرق سکه امامی و بهار آزادی از نظر عیار و وزن

در بررسی تفاوت سکه امامی و بهار آزادی، برخلاف تصور عموم، هیچ فرقی بین عیار و وزن سکه امامی و بهار آزادی وجود ندارد. این دو رفیق هم‌وزن و هم‌عیار از طلای خالص با عیار ۹۰۰ در هزار (۲۱.۶ عیار) ساخته شدند و وزن هر کدام ۸.۱۳۳ گرم است. در یک کلام، هر دو سکه عیار یکسان و وزن مشابهی دارند.

نمای روبه‌رو از دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی در کنار تصویر دو طرف تمام سکه امامی با پس‌زمینه مشکی
در بررسی فرق سکه امامی و بهار آزادی، هیچ تفاوتی از نظر وزن و عیار وجود ندارد.

قیمت؛ مهم‌ترین تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

در بازار داغ خرید و فروش سکه، قیمت سکه امامی را قیمت شاخص در نظر می‌گیرند. سپس براساس نوسانات آن قیمت سکه بهار آزادی تعیین می‌کنند. در زمان نوشتن این مقاله، قیمت سکه امامی حدود ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی ۳۰ میلیون و ۹۵ هزار تومان است. یعنی قیمت سکه بهار آزادی حدود یک الی دو میلیون کمتر از سکه امامی است.

اگر سوالتان این است که «چرا سکه امامی گرونتره؟» اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت و گرانی سکه امامی، میزان تقاضای بازار بوده است. سکه امامی نسبت به سکه بهار آزادی تقاضای بیشتری در بازار دارد.

نمای روبه‌رو از طرح روی سکه بهار آزادی و سکه امامی با سال ضرب ۱۳۸۶ در کنار هم با پس‌زمینه بنفش و نمودار صعودی قیمت
مهم‌ترین فرق سکه امامی و بهار آزادی، قیمت بالاتر سکه امامی از سکه بهار آزادی است.

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی از نظر میزان رشد

آیا قصد سرمایه‌گذاری در سکه را دارید؟ این قسمت را حتما بخوانید. نوسانات قیمت سکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرچند در کوتاه مدت هیچ تضمینی برای رشد بالاتر هر یک از سکه‌ها وجود ندارد، در بلند مدت قضیه شفاف‌تر است. 

در بررسی فرق سکه امامی و بهار آزادی، اگر بازدهی سالانه قیمت سکه امامی و بهار آزادی را درنظر بگیریم، سکه طرح جدید ۹۷ درصد و سکه طرح قدیم ۹۲ درصد افزایش در بازه ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تجربه کرده است. این یعنی سکه بهار آزادی، به عنوان ریش‌‌سفید بازار، در کمال صبر و حوصله تغییر می‌کند. با توجه به این آمار، درصورتی‌که می‌خواهید بخشی از پس‌اندازتان را در بازه بلند مدت در سبد سرمایه‌گذاری سکه قرار دهید، طبق آمار سکه امامی روند صعود بالاتری نسبت به بهار آزادی تجربه می‌کند. 

نمای روبه‌رو از تعدادی سکه امامی داخل جعبه شیشه‌ای مربعی با درب باز که چندین سکه‌ امامی و بهار آزادی به‌طور پراکنده در اطراف جعبه روی میز سرمه‌ای پخش شدند.
سکه امامی تقاضای بیشتر و روند صعودی بالاتر از سکه بهار آزادی تجربه می‌کند.

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در میزان نقدشوندگی

پس از بررسی تاریخ ضرب، طرح، قیمت و وزن سکه‌ها به بررسی فرق سکه امامی و بهار آزادی در میزان نقدشوندگی می‌رسیم. منظور از نقد شوندگی، میزان راحتی تبدیل یک دارایی به پول نقد بدون کاهش قیمت قابل توجه است. درمورد سکه، نقدشوندگی یعنی راحتی در خرید و فروش آن بدون ضرر و زیان است.

با توجه‌ به این مفهوم، بدون اغراق سکه امامی سلطان نقدشوندگی است. در شرایطی که تقاضا برای سکه بالا می‌رود، نقدشوندگی سکه امامی به وضوح خود را نشان می‌دهد. زیرا علاوه‌براینکه به عنوان شاخص بازار سکه شناخته می‌شود، محبوبیت و معاملات بالاتری دارد و هر زمان که بخواهید، در تمام صرافی‌ها و طلافروشی‌ها به‌راحتی می‌توانید آن را نقد کنید.

 

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در یک نگاه

ویژگی سکه امامی سکه بهار آزادی
تاریخ ضرب از سال ۱۳۷۰ تاکنون از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰
طرح سکه تصویر امام خمینی و حرم امام رضا  تصویر نام حضرت علی و حرم امام رضا
عیار ۹۰۰ ۹۰۰
وزن ۸.۱۳۳ گرم ۸.۱۳۳ گرم
قیمت کمی بالاتر از سکه بهار آزادی کمتر از سکه امامی
میزان رشد در بلندمدت، رشد بالاتر در بلندمدت، رشد کمتر از سکه امامی 
نقدشوندگی بالاتر از بهار آزادی کمتر از سکه امامی
اخبار مرتبط
بازار امروز شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
از مجموع ۲۱۵ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۱۷۶ کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۴۶۹ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد.
سیزدهمین جلسه حراج سکه طلا امروز دوشنبه مورخ 4 تیرماه ماه 1403، برگزار می شود. این حراج از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می شود و دارایی موضوع سیزدهمین حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال 1386 بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.
دارایی طلا در مواجهه با سیاست‌های پولی یا ناپایداری‌های سیاسی ارزش خود را از دست نمی‌دهد و می‌تواند دارایی افراد را در برابر نوسانات ارزی محافظت کند. این موضوع، صندوق‌های طلا را به یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها