چهارشنبه, 6 تیر 1403 2024,June

میانگین موزون نرخ ارز چیست؟

13 خرداد 1403
میانگین موزون نرخ ارز چیست؟

نرخ میانگین موزون ارز بر مبنای وزن مستخرج از حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی محاسبه می‌شود و کارکرد عملیاتی ندارد.

دیروز بانک مرکزی اعلام کرد که «با عنایت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی (به ازای هر دلار) در سال ۱۴۰۱ متعاقب اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها و با توجه به تغییرات ایجاد شده در نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی (حسب مصوبات مجمع عمومی بانک مرکزی) و بدین ترتیب عدم موضوعیت نرخ ۴,۲۰۰ تومان در معاملات ارزی کشور، بانک مرکزی با بررسی رویکرد متعارف در سطح بین‌الملل و با تأکید بر نرخ‌های مستخرج از معاملات رسمی در بازار، تصمیم گرفت تا نرخ میانگین موزون ارز را به عنوان نمایه و سنجه‌ای از نرخ رایج معاملات بازار ارز محاسبه و منتشر کند.»

میانگین موزون نرخ ارز چیست؟

باتوجه به اهمیت این موضوع باید اشاره کرد که نرخ میانگین موزون ارز بر مبنای وزن مستخرج از حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ETS)، حواله (تالار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران)، اسکناس (تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران)، حواله کالاهای اساسی و ضروری (بر مبنای هر دلار معادل ۲۸۵۰۰۰ ریال) محاسبه می‌شود.

همچنین آنطور که بانک مرکزی تاکید دارد این نرخ کارکرد عملیاتی ندارد و صرفاً حائز کارکرد پژوهشی و مطالعاتی برای اشخاص و مجامع داخلی و بین‌المللی است./مهر

اخبار مرتبط
بازار امروز شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
از مجموع ۲۱۵ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۱۷۶ کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۴۶۹ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد.
سیزدهمین جلسه حراج سکه طلا امروز دوشنبه مورخ 4 تیرماه ماه 1403، برگزار می شود. این حراج از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می شود و دارایی موضوع سیزدهمین حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال 1386 بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.
دارایی طلا در مواجهه با سیاست‌های پولی یا ناپایداری‌های سیاسی ارزش خود را از دست نمی‌دهد و می‌تواند دارایی افراد را در برابر نوسانات ارزی محافظت کند. این موضوع، صندوق‌های طلا را به یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها