جمعه, 8 تیر 1403 2024,June

سپرده‌های بانکی با نرخ سود غیرقانونی باید ابطال شود

17 خرداد 1403
سپرده‌های بانکی با نرخ سود غیرقانونی باید ابطال شود

معاون نظارت بانک‌مرکزی گفت: نرخ سود سپرده‌ها در نظام بانکی مشخص است و انتظار داریم که همه بانک‌ها این نرخ را رعایت کنند.

به گزارش بانک اول فرشاد محمدپور؛ معاون نظارت بانک‌مرکزی گفت: نرخ سود سپرده‌ها در نظام بانکی مشخص است و انتظار داریم که همه بانک‌ها این نرخ را رعایت کنند. بانک مرکزی در مقاطعی با اهداف مشخص، اوراق گواهی سپرده خاص را جهت سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات برای پروژه‌های خاص در نظر گرفت.

او افزود: سیاست بانک‌مرکزی همان دستورالعملی است که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است و حداکثر نرخ سود در نظام بانکی باید ۲۲.۵ درصد باشد. سپرده‌های با نرخ سود بالا باید ابطال شود. انتظار داریم تا دو هفته آینده سپرده‌هایی که نرخ سود بالایی دارند، حل و فصل شوند./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
فرشاد محمدپور در گفت‌وگو با تسنیم درباره اقدام اخیر برخی بانک‌ها مبنی بر تبلیغات پرداخت سود ۳۰ درصدی صندوق های سرمایه گذاری، اظهار داشت: دیروز جلسه ای در بانک مرکزی درباره صندوق های سرمایه گذاری و نرخ های سود این صندوق ها که بعضا رعایت نمی شود، داشتیم. این موضوع از نظر ما تخلف است و حتما برخوردهای لازم انجام می شود.
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ بهره بین بانکی را در هفته منتهی به ۳۰ خرداد با کاهش یک صدم درصدی به نرخ ۲۳.۶۶ درصد رسید. بیشترین نرخ بهره سال گذشته مربوط به ۵ مهرماه سال گذشته بوده که به نرخ ۲۳.۸ درصد رسیده بود. بیشترین نرخ بهره بین بانکی در سال جاری نیز مربوط به ۸ فروردین و ۲ خرداد، ۲۳.۶۲ درصد بوده است که این نرخ در هفته منتهی به ۱۶ خرداد یکبار شکسته شد و در هفته گذشته نیز بازهم نرخ بهره بین بانکی در سال ۱۴۰۳ به سقف جدیدی رسید.
طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۳ خرداد نسبت به هفته قبل‌تر از ۲۳.۶۴ درصد به ۲۳.۶۳ درصد رسید.
در اکثر بانک ها برای مبالغ بالا نرخ سود قابل مذاکره با مشتری هست و برای مثلا مبالغ بالا معمولا نرخ سود بالاتر از درصد های ذکر شده به مشتریان ارایه می گردد. برای مثال بانک سینا با سود ۲۷ درصد برای مبالغ بالای ۵۰۰ میلیون تومان سپرده به مشتریان ارائه می‌کند که البته تا ۱ سال قابلیت برداشت ندارد. بانک سامان نیز سود ۲۳ درصد به مشتریان ارائه می‌کند اما اگر از مشتریان ویژه این بانک باشید برای مبالغ بالای ۱ میلیارد تومان معمولا سودی در حدود ۳۰ درصد طبق موافقت بانک به مشتری پرداخت می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها