چهارشنبه, 6 تیر 1403 2024,June

چرا باید چک را ثبت کنیم؟

28 خرداد 1403
چرا باید چک را ثبت کنیم؟

امروزه چک به‌عنوان یکی از ابزار پرداخت در معاملات می‌باشد. چک در معاملات دارای مزایای فراوانی است اما باید بدانید که معامله با چک دارای یک سری مشکلات و چالش‌ها نیز می‌باشد. البته برای کاهش این مشکلات و ایجاد یک معامله امن می‌توان چک را در سامانه صیاد ثبت کرد. ثبت چک به این معنا است که اطلاعات مندرج بر روی چک را در سامانه صیاد ثبت شود. این سامانه توسط بانک مرکزی به منظور ایجاد نظم و امنیت در نظام پرداخت و مبارزه با چک‌های بلامحل ارائه گردید.

مزایای ثبت چک در سامانه صیادی

به گزارش بانک اول ثبت چک صیادی در سامانه صیاد مزایای متعددی دارد که از آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

پیشگیری از سوء‌استفاده:

ثبت چک باعث جلوگیری و کاهش سوء‌استفاده‌ از آن می‌شود. زیرا برای ثبت چک در سامانه، باید اطلاعات چک نظیر شناسه صیاد، نام صادرکننده، نام گیرنده، مبلغ و تاریخ سررسید را وارد کرد. به همین دلیل ثبت چک در سامانه صیاد می‌تواند باعث جلوگیری از جعل و سوء استفاده‌ها شود.

امنیت معاملات:

با ثبت چک در سامانه صیاد هر دو طرف معامله از صحت چک و معامله اطمینان حاصل می‌کنند. همچنین احتمال کاهش مشکلات حقوقی و بروز اختلاف به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

کاهش احتمال دریافت چک برگشتی:

چنانچه فردی دارای چک برگشتی باشد و از آن رفع سوء‌اثر نکند، قادر به ثبت چک در سامانه صیاد نیست.

همچنین می‌توانید پیش از معامله با استفاده از خدمت استعلام خوش حسابی از چک‌های برگشتی فرد اطمینان حاصل کنید.

امکان پیگیری مفقود یا سرقتی چک آسان:

با ثبت چک صیادی چنانچه چک سرقت یا مفقود شود می‌توانید به سرعت پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

برای ثبت سرقتی یا مفقودی چک می‌توانید از اپلیکیشن ساد۲۴ استفاده کنید.

مدیریت گردش مالی:

یکی دیگر از مزایا ثبت چک صیادی، مدیریت گردش مالی است. افراد با این کار می‌توانند تمام چک‌های صادر شده خود را مشاهده نمایند. این کار می‌تواند به افراد در مدیریت چک صیادی کمک بسزایی کند.

مزایا ثبت چک صیادی برای سیستم بانکی

ثبت چک، مزایای متعددی برای سیستم بانکی نیز دارد، از این مزایا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کاهش حجم چک‌های برگشتی:

با ثبت چک در سامانه صیاد، حجم چک‌های برگشتی در کشور به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌‌یابد و این موضوع برای نظام بانکی کشور بسیار قابل اهمیت است.

کاهش دعوی حقوقی مربوط به چک صیاد:

باتوجه به اینکه ثبت چک باعث کاهش سوء‌استفاده، کلاه‌برداری، جعل و غیره می‌شوند، دعوی حقوقی مربوط به چک نیز به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

ثبت چک صیادی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل از الزامات سامانه صیاد بشمار می‌آید.

همچنین توجه داشته باشید اگر چکی در سامانه صیاد ثبت نشود هیچ ارزش قانونی ندارد.

اخبار مرتبط
بر اساس بند 7 تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 99 افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از 20 دستگاه به این سامانه متصل هستند. یکی از دستگاه‌هایی که باید به سامانه‌های خود را به این سامانه متصل کند بانک مرکزی است.
طبق ماده 14 قانون صدور چک، صادر‌كننده چك يا ذينفع بـا تصـريح بـه اينكـه چک مفقود/ سرقت/ جعل شده يا از طريق كلاهبرداری / خيانت در امانت يا جرائم دیگر دریافت شده باشد، می‌تواند با مراجعه به شعب بانک‌ها دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد. برای این منظور فرم تعبیه شده توسط بانک‌ها بایستی تکمیل شود. بانک بعـد از احـراز هويت درخواست کننده از پرداخت وجـه آن چک خـودداری خواهـد كـرد. در واقع برگ چک را مسدود می‌کند.
ابوترابی با بیان اینکه همچنین تلاش خواهیم کرد تا پایان سال جاری از چاپ چک‌های کاغذی جلوگیری شود، گفت: انتظار است که بانک مرکزی تدریجا فرهنگ سازی درباره چک‌های الکترونیک از طریق صداوسیما ، رسانه‌ها و فضای مجازی را انجام دهد و از سوی دیگر آموزش‌های لازم به کارمندان بانک‌ها درباره چک‌های الکترونیک را دهد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
ادتان هست چند سال پیش یک‌چهارم چک‌های مبادله‌شده در شبکه بانکی برگشت می‌خورد و بسیاری از کسبه و افراد از معامله با چک خودداری می‌کردند و خانواده‌های زیادی به همین دلیل گرفتار می‌شدند، زیرا فرد صادرکننده چک به‌دلیل پاس‌نشدن چک حتی راهی زندان می‌شد؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها