چهارشنبه, 6 تیر 1403 2024,June

چگونه به بانک درخواست عدم پرداخت چک بدهیم؟

29 خرداد 1403
 چگونه به بانک درخواست عدم پرداخت چک بدهیم؟

اگر چک مفقود شد یا به سرقت رفت، چه‌کار باید بکنیم؟ این مطلب راهنمای شما در این مشکل است.

به گزارش بانک اول ماده 14 قانون چک در واقع یک چتر حمایتی از حقوق صادرکننده و دارنده چک (ذینفع چک) است. ماده 14 در مواردی همچون سرقت، جعل، گم شدن چک و … راهکار قانونی ارائه و از متضرر شدن اشخاص جلوگیری می‌کند. در این مطلب از رده، مفصل توضیح می‌دهیم ماده 14 قانون چک چیست این ماده از چک را بررسی و تفسیر می‌کنیم.

توضیح ماده 14 قانون چک

طبق ماده 14 قانون صدور چک، صادر‌كننده چك يا ذينفع بـا تصـريح بـه اينكـه چک مفقود/ سرقت/ جعل شده يا از طريق كلاهبرداری / خيانت در امانت يا جرائم دیگر دریافت شده باشد، می‌تواند با مراجعه به شعب بانک‌ها دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد. برای این منظور فرم تعبیه شده توسط بانک‌ها بایستی تکمیل شود. بانک بعـد از احـراز هويت درخواست کننده از پرداخت وجـه آن چک خـودداری خواهـد كـرد. در واقع برگ چک را مسدود می‌کند.

برگ چک تا چه زمانی مسدود است؟

درخواست دهنده ماده 14، بعد از اعلام به بانک بایستی شکایت خود را به مرجع قانونی اعلام و حداکثر تا یک هفته گواهی شکایت را به بانک تحویل دهد. در غیر اینصورت پس از انقضاء یک هفته، چک مذکور رفع انسداد و وجه آن قابل پرداخت می‌شود.

موارد قابل طرح در این ماده از قانون چک

  • سرقت
  • کلاهبرداری
  • خیانت در امانت
  • مفقودی
  • سایر جرائم مرتبط

سوالات متداول و پاسخ‌های کاربردی درباره ماده 14 قانون چک

پیش از این توضیح دادیم که ماده 14 قانون چک چیست و در چه مواردی از این ماده استفاده می‌شود. حال می‌توانید ماده 14 قانون چک را با این پرسش و پاسخ‌ها بهتر بشناسید.

چک مسدود شده با ماده 14 برگشت می‌خورد؟

بله، چنانچه صادرکننده چک به تصور مسدود کردن چک بخواهد وجه چک را به دارنده پرداخت نکند اشتباه است. همانطور که می‌دانید چک به چند دلیل برگشت می‌خورد. یکی از آن دلایل ماده 14 است. اگر موجودی حساب هم به اندازه مبلغ چک نباشد به دلیل فقدان موجودی چک هم برگشت خواهد خورد.

پس حتما وجه چک خود را تکمیل کنید و بعد، اقدام به درخواست ماده 14 چک از بانک داشته باشید.

در صورت بروز اختلاف حساب، چک را ماده 14 کنیم؟

بانک‌ها مجاز به قبول ماده 14 چک به دليل اختلاف حساب يا بروز اختلاف ميان شرکای یک شرکت در برداشت از حساب، نخواهند بود.

ارائه برگ اعلام شکایت به مراجع قضایی برای بانک کافی است؟

خیر، گواهی مستقلی از مرجع قضائی با مهر و امضاء و تاریخ بایستی به بانک ارائه شود.

طریق رفع مسدودی برگ چکی که ماده 14 شده چگونه است؟

اگر دلیل ماده 14 چک، مفقودی باشد می‌توان با اعلام درخواست دهنده رفع شود. در غیر اینصورت حتما بایستی با دستور مرجعي که گواهي شکايت از سوی آن مرجع به بانک ارائه شده است اعلام و رفع شود.

اگر صادر‌کننده چک به دروغ دستور این ماده را برای برگ چک خود به بانک بدهد تکلیف چیست؟

حال می‌گوییم که اگر صادر‌کننده چک به دروغ دستور ماده 14 برگ چک خود را به بانک دهد تکلیف چیست؟ دارنده چک می‌تواند علیه صادرکننده چک به همراه گواهی عدم پرداخت صادر شده از سوی بانک شکایت کند.

آیا چک تضمینی و چک بین بانکی (رمز‌دار) را می‌ توان ماده 14 کرد؟

خیر، این قانون صرفا برای چک‌های عادی اشخاص است.

جمع‌بندی: ماده 14 قانون چک یکی از مهم‌ترین مواد قانونی در حوزه بانکی و مالی است که به مسائل مربوط به چک‌های برگشتی و نحوه رسیدگی به آن‌ها می‌پردازد. با رعایت اصول و مقررات تعیین شده در این ماده، می‌توان از بروز مشکلات و تخلفات در زمینه چک‌ها جلوگیری کرد و امنیت معاملات مالی را افزایش داد. دانستن اینکه ماده 14 قانون چک چیست و در چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد، برای افرادی که با چک سر و کار دارند ضروری است.
اخبار مرتبط
بر اساس بند 7 تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 99 افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از 20 دستگاه به این سامانه متصل هستند. یکی از دستگاه‌هایی که باید به سامانه‌های خود را به این سامانه متصل کند بانک مرکزی است.
ثبت چک باعث جلوگیری و کاهش سوء‌استفاده‌ از آن می‌شود. زیرا برای ثبت چک در سامانه، باید اطلاعات چک نظیر شناسه صیاد، نام صادرکننده، نام گیرنده، مبلغ و تاریخ سررسید را وارد کرد. به همین دلیل ثبت چک در سامانه صیاد می‌تواند باعث جلوگیری از جعل و سوء استفاده‌ها شود.
ابوترابی با بیان اینکه همچنین تلاش خواهیم کرد تا پایان سال جاری از چاپ چک‌های کاغذی جلوگیری شود، گفت: انتظار است که بانک مرکزی تدریجا فرهنگ سازی درباره چک‌های الکترونیک از طریق صداوسیما ، رسانه‌ها و فضای مجازی را انجام دهد و از سوی دیگر آموزش‌های لازم به کارمندان بانک‌ها درباره چک‌های الکترونیک را دهد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
ادتان هست چند سال پیش یک‌چهارم چک‌های مبادله‌شده در شبکه بانکی برگشت می‌خورد و بسیاری از کسبه و افراد از معامله با چک خودداری می‌کردند و خانواده‌های زیادی به همین دلیل گرفتار می‌شدند، زیرا فرد صادرکننده چک به‌دلیل پاس‌نشدن چک حتی راهی زندان می‌شد؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها