شنبه, 7 مهر 1403 2024,September

فارکس چیست ؟ به زبان ساده

30 خرداد 1403
فارکس چیست ؟ به زبان ساده

دنیای امروز دنیایی متفاوت از روزگاران گذشته است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات بزرگی در نحوه زندگی آدم‌ها ایجاد شده است. انسان امروز با بهره‌گرفتن از این تکنولوژی‌ها دیگر محدودیت‌های گذشته را ندارد و آرزوهای ناممکن گذشته نیز ممکن شده است. یکی از تأثیرات عصر دیجیتال و تکنولوژی بر روی جهان اقتصاد، ایجاد فضایی آنلاین برای معاملات دارایی‌ها بود. بازار فارکس یکی از این فضاهای معاملاتی متنوع برای انسان امروز است. شاید اولین پرسش مهم برای شما این است که؛ فارکس چیست؟ در ادامه مقاله شما را به زبان ساده با این جهان جذاب معاملاتی آشنا خواهیم کرد.

بازار فارکس چیست

فارکس چیست؟
فارکس مخفف عبارت (Foreign Exchange) به معنای بازار تبادل ارزهای خارجی است. بازار فارکس به عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان بیش از 7.5 میلیارد دلار گردش مالی روزانه دارد که در آن دارایی‌هایی گوناگونی از جفت ارزها تا نفت و گاز و اوراق قرضه معامله می‌شود و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود از جمله فعالیت ۲۴ ساعته، نمادهای معاملاتی متنوع، فرصت‌های پرسود به‌عنوان یک بازار محبوب معامله‌گری برای معامله‌گران در همه جای جهان شناخته شده است. در فارکس بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های تجاری، بانک‌های مرکزی، شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و معامله‌گران شخصی معامله یا اصطلاحا ترید می‌کنند.


معاملات فارکس به صورت قرارداد "مابه تفاوت" یا CFD انجام می‌شود یعنی شما در طی معاملات در این بازار صاحب دارایی‌ای نمی‌شوید و صرفا با تحلیل خود مبنی بر صعود یا نزول روند قیمت می‌توانید از ادامه نوسانات ایجاد شده کسب سود کنید.


حال که کمی متوجه شدیم بازار بازار فارکس چیست چیست خوب است به این نکته اشاره کنیم که این بازار بسیار حرفه‌ای است و فعالیت در آن مستلزم علاقه‌مندی به این سبک کاری است برای آموزش و اطلاعات عمیق‌تر بعد از این مقاله به منابع معتبر فارسی مانند دلتا کالج حتما سری بزنید تا کامل‌تر این فضا را بشناسید.
در فارکس چه چیزی معامله می‌شود؟
پیش‌تر اشاره کردیم که تنوع و گوناگونی دارایی‌های معاملاتی در فارکس بسیار زیاد است حال بیاید کمی دقیق‌تر بررسی کنیم و ببینیم در فارکس دقیقا چه چیزهایی معامله می‌شود. در ادامه هر دسته‌بندی را به شما معرفی می‌کنیم و توضیحات تکمیلی هر کدام را برایتان شرح می‌دهیم:
جفت‌ارزها: منظور از جفت ارز این است که دو ارز بر مبنای یکدیگر ارزش گذاری می‌شوند و معامله‌گران می‌توانند با تغییر قیمت این دو ارز، معامله کنند و به سود برسند.


کامودیتی‌ها: کامودیتی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: کامودیتی‌های صنعتی و کامودیتی‌های کشاورزی. کامودیتی‌های صنعتی شامل موادی مانند نفت، گاز طبیعی، طلا، نقره، مس و آلومینیوم می‌شوند. کامودیتی‌های کشاورزی شامل محصولات زراعی مانند غلات، شکر، قهوه، کاکائو و پنبه می‌شوند.


سهام و شاخص‌ها: بازار سهام همانند ارزها، ارزش خود را در بازار تعیین می‌کنند و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرند. در بازار فارکس، معامله سهام شرکت‌های بزرگ و معروف از جمله شرکت‌های آمازون، اپل، تسلا و … انجام می‌شود.


ارزهای دیجیتال: همانطور که احتمالا خودتان آشنا هستید، ارزهای دیجیتال، یا همان ارزهای رمزنگاری شده، نوعی ارز مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند. ارزهای دیجیتال به عنوان یک واحد نوین پولی، بین المللی بوده و دارای پتانسیل بازاری زیادی می‌باشند. رمز ارزهای بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و ریپل را نیز می‌توان در بازار فارکس معامله کرد.


ویژگی‌های بازار فارکس
هر بازاری مالی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است. بازار فارکس هم با توجه به محبوبیت و حجم گردش مالی آن حتما دارای ویژگی‌هایی قابل توجهی است که به آن‌ها می‌پردازیم.
1. معاملات 24 ساعته و آزادی زمانی
بازار فارکس به صورت 24 ساعته و از دوشنبه تا جمعه فعال است. که به شما این آزادی را می‌دهد که ساعت کاری خودتان را آزادانه تعیین کنید.
ساعت کار بازار فارکس به شرح زیر است:
بورس سیدنی استرالیا
۰۳:۳۰ به وقت تهران
۰۹:۳۰ به وقت تهران

بورس توکیو ژاپن
۰۳:۳۰ به وقت تهران
۰۹:۳۰ به وقت تهران

بورس هنگ کنگ
۰۵:۰۰ به وقت تهران
۱۱:۳۰ به وقت تهران

بورس فرانکفورت آلمان
۱۰:۳۰ به وقت تهران
۱۹:۰۰ به وقت تهران

بورس لندن انگلیس
۱۰:۳۰ به وقت تهران
۱۹:۰۰ به وقت تهران

بورس نیویورک آمریکا
۱۷:۰۰ به وقت تهران
۲۳:۳۰ به وقت تهران

2. دسترسی آسان
پلتفرم‌های معاملاتی: دسترسی به بازار فارکس از طریق پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین مانند MetaTrader، cTrader و سایر پلتفرم‌های پیشرفته به سادگی امکان‌پذیر است.
کارگزاری‌های مختلف: وجود کارگزاری‌های متعدد و رقابت شدید بین آنها، هزینه‌های معاملاتی (مانند اسپرد و کمیسیون) را کاهش داده است.
حساب‌های آزمایشی: بسیاری از کارگزاری‌ها حساب‌های آزمایشی (Demo) را ارائه می‌دهند که معامله‌گران تازه‌کار می‌توانند بدون ریسک مالی، تجربه معاملاتی کسب کنند
3. تحلیل‌پذیری استراتژی‌های معاملاتی متنوع
بازار فارکس به علت نقدینگی بالا ثبات بسیار خوبی دارد که باعث می‌شود معامله در آن تحلیل پذیرتر و مطمئن‌تر باشد. سه سبک کلی تحلیلی در بازار فارکس که باید در هر سه سبک به تسلط و مهارت کافی برسید.
تحلیل تکنیکال: شامل استفاده از نمودارها و الگوهای قیمتی برای پیش‌بینی روندهای آینده.
تحلیل بنیادی: شامل بررسی عوامل اقتصادی و سیاسی که بر ارزش ارز تأثیر می‌گذارند.
تحلیل احساسات بازار: شامل تحلیل روانشناسی و رفتار معامله‌گران بازار.
4. استفاده از اهرم (Leverage)
بازار فارکس به معامله‌گران امکان استفاده از اهرم را می‌دهد که به واسطه آن می‌توانند با سرمایه‌ای کمتر، معاملات بزرگ‌تری انجام دهند. اهرم به عنوان یک ابزار مالی برای افزایش قدرت خرید استفاده می‌شود. برای مثال، با اهرم 1:100، معامله‌گر می‌تواند با داشتن 1000 دلار، تا 100,000 دلار معامله کند.
5. تنوع نمادها و فرصت‌های معاملاتی
گفتیم که بازار فارکس شامل چندین دسته‌بندی مختلف از دارایی‌هاست و این موضوع باعث تنوع بالای نمادها شده و فرصت‌های بی‌شماری برای معامله فراهم می‌کند.
نقش بروکر در فارکس
کارگزار یا بروکر (Broker) نقش پر رنگ و مهمی در فعالیت یک معامله‌گر در فارکس دارد چرا که بروکر رابط شما و بازار جهانی است و امکان انجام معاملات، ارائه خدمات مالی و مشاوره‌های مورد نیاز را او فراهم می‌سازند.
انتخاب یک بروکر مناسب تاثیر موثری بر تجربه کاری شما در معامله‌گری فارکس دارد از ویژگی‌های یک بروکر معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
پلتفرم معاملاتی هماهنگ با استانداردهای روز دنیا
اسپرد و کارمزد مقرون به صرفه
پشتیبانی مداوم و ۲۴ ساعته به زبان فارسی
تنوع روش‌های واریز و برداشت
حساب‌های معاملاتی مختلف متناسب‌ با سطوح معامله‌گران
بروکرهای آلپاری، دلتا اف ایکس از جمله کارگزاری‌های محبوب میان معامله‌گران ایرانی هستند که سال‌هاست حسن‌نیت خودشان در ارائه سرویس به کاربران ایرانی را نشان داده‌اند.
جمع‌بندی
در این مقاله سعی کردیم به شکل مختصر و کاربردی به چیستی فارکس به زبان ساده بپردازیم و این بازار مالی محبوب را که این روزها مورد توجه خیل عظیمی از ایرانیان قرار گرفته برای شما باز کنیم تا این بیزینس کسب درآمد دلاری را بیشتر بشناسید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اخبار مرتبط
اولین میم کوین دنیا، دوج کوین (DOGE) بوده که در سال ۲۰۱۳ میلادی، با الهام از میم محبوب دوج (Doge)، سگ ژاپنی شیبا اینو راه‌اندازی شده است. ارز دیجیتالی که نه‌تنها کاربرد خاصی ندارد، بلکه هدف از راه‌اندازی آن هم مسخره‌کردن ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین بوده است! شیبا اینو (SHIB) و پپه (PEPE) میم کوین‌های مشهور بعدی بودند که روانه بازار شدند و باز هم توانستند با‌ وجود ندا‌شتن‌کاربرد، مشهور و محبوب شوند و رشد کنند. مثلاً در نظر داشته باشید که ارزش بازار پپه در کمتر از سه هفته به یک میلیارد دلار رسیده
آنجایی که هنر درمانی به افراد اجازه می دهد تا احساسات خود را در مورد هر موضوعی از طریق کار خلاقانه و نه با گفتار بیان کنند، اعتقاد بر این است که به ویژه برای کسانی که احساس می کنند با احساسات و عواطف خود ارتباطی ندارند مفید است. افرادی که در بحث کردن یا به خاطر سپردن تجربیات دردناک مشکل دارند، ممکن است هنر درمانی را مفید بدانند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که هنر درمانی ممکن است به افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده اند کمک کند تا برخی از علائم خود را بهبود بخشند
کوینکس امروز یکی از صرافی‌های برجسته در بازار ارزهای دیجیتال است که میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان را به خود جذب کرده است. این صرافی با ارائه خدمات متنوع و پایبندی به استانداردهای بالای امنیتی، همچنان به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد.  
معرفی انواع دستگاه کارتخوان؛ بهترین نوع کارتخوان سیار کدام است؟ به‌طورکلی انواع دستگاه کارتخوان سیار در دو مدل بی‌سیم و وایفای عرضه می‌شود. وایفای سیمکارتی باید از شبکه‌های مناسب باشد تا آنتن‌دهی خوبی ارائه دهد. همچنین دستگاه پوز وایفایی باید قابل‌اتصال به وایفای با پهنای مناسب برای اتصال به شبکه‌های بانکی باشد. در ادامه به بررسی چند مدل از بهترین دستگاه کارتخوان سیار در ایران می‌پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات