دوشنبه, 11 تیر 1403 2024,July

برای دریافت چک صیادی چه مدارکی لازم است ؟

09 تیر 1403
برای دریافت چک صیادی چه مدارکی لازم است ؟

اگر قصد تهیه دسته چک دارید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، این مقاله شما را در این مسیر همراهی می‌کند.

مراحل دریافت دسته چک صیادی

به گزارش بانک اول چک یکی از ابزارهای مالی رایج در دنیا است که برای انجام معاملات نقدی استفاده می‌شود. در ایران نیز چک کاربرد گسترده‌ای دارد و به عنوان یک روش پرداخت رایج شناخته می‌شود.

تا پیش از راه‌اندازی سامانه صیاد، استفاده از چک با برخی مشکلات از قبیل عدم امکان اعتبارسنجی صادرکنندگان چک و احتمال جعل چک همراه بود.

سامانه صیاد با فراهم کردن امکان اعتبارسنجی صادرکنندگان چک، این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کرده است. در حال حاضر، با استفاده از سامانه صیاد، بانک‌ها می‌توانند از اعتبار صادرکننده چک اطمینان حاصل کنند و در صورت عدم پرداخت وجه چک، اقدام به مسدود کردن حساب صادرکننده کنند.

دسته چک یک ابزار کارآمد و قابل اعتماد برای انجام معاملات است. با توجه به مزایای استفاده از چک، توصیه می‌شود که در معاملات خود از دسته چک استفاده کنید.

چک صیاد

از ویژگی های مهم چک صیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استعلام وضعیت حساب صاحبان چک صیاد
  • عدم اعطای دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و یا دارای سوء اثر
  • عدم امکان جعل

متاسفانه یکی از معایب این نوع چک، این است که نمی‌توان با استعلام صیاد از سرقتی یا مفقودی بودن آن مطلع شد که البته برای بررسی این مورد می‌توان از سامانه های شخص ثالث متعدد که در این زمینه فعالیت می‌کنند استفاده نمود.

مراحل دریافت دسته چک صیادی

فارغ از اینکه قصد دارید از چه بانکی دسته چک دریافت کنید، برای گرفتن دسته چک در وهله اول، باید یک حساب جاری برای خود افتتاح کنید.

مدارک لازم برای افتتاح حساب جاری اشخاص حقیقی

  • اصل و فتوکپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • یک قطعه عکس 4*3
  • کپی مدارک شغلی
  • احراز محل سکونت (کپی اجاره نامه در صورتی که متقاضی مستاجر باشد)
  • پروانه اقامت معتبر (برای اتباع خارجی)
  • افتتاح حساب توسط قائم مقام قانونی (ولی، وکیل، قیم، …) علاوه بر مدارک فوق. تصویر مستند قانونی شامل شناسنامه ولی، قیم‌نامه یا وکالت نامه معتبر و … الزامیست.

مراحل دریافت چک صیاد

مدارک لازم برای افتتاح حساب جاری اشخاص حقوقی

رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی (دارنده‌های حق امضای مجاز)
اصل و کپی گواهی ثبت شرکت
اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه (در مورد شرکت های غیرسهامی، اصل و کپی شرکتنامه ای که به ثبت رسیده باشد.)
اصل و کپی اولین آگهی ثبت شرکت و آخرین آگهی های رسمی منتشر شده در روزنامه رسمی کشور
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت
حضور تمام صاحبان برای افتتاح حساب

در اکثر بانک ها برای دریافت دسته چک صیادی باید مراحل زیر را طی کنید:

داشتن حساب جاری
به همراه داشتن فردی خوش حساب در همان بانک به عنوان معرف (در همه بانک ها الزامی نیست)
نوشتن متنی مبنی بر درخواست دریافت دسته چک به رئیس شعبه
ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت دسته چک
استعلام سوابق بانکی شخص درخواست دهنده توسط بانک
تحویل چک بانکی صیادی از بانک و شعبه مورد نظر به محض آماده شدن

درخواست دسته چک

بعد از افتتاح حساب جاری در یکی از بانک های کشور، باید درخواست خود مبنی بر دریافت دسته چک به رئیس شعبه تحویل دهید. با هم به بررسی نمونه درخواست مناسب برای این کار می‌پردازیم:

نمونه درخواست

رئیس محترم بانک ………… شعبه …………..

سلام و احترام

با احترام نظر به اینکه اینجانب …………….. نسبت به افتتاح حساب جاری ………………… اقدام نموده‌ام، خواهشمند است دستور فرمائید یک دسته چک برای استفاده بنده صادر گردد.

با تشکر
دریافت دسته چک

پس از بررسی شرایط متقاضی دریافت چک صیادی از طرف بانک، در صورت استعلام سفید بودن وضعیت متقاضی، اقدامات لازم جهت صدور دسته چک صورت می‌گیرد. اما اگر متقاضی دارای سوابق چک برگشتی باشد، می بایست نسبت به رفع سوء اثر آن اقدام کند.

دسته چک ها معمولا در تعداد 10، 15، 25، 50 برگی صادر می‌شود. به نسبت نیاز متقاضی، اعتبار و گردش حساب شما طبیعی است که برای اولین درخواست، دسته چک 10 برگی صادر شود، مگر اینکه به تشخیص رئیس شعبه، مشتری مورد نظر، دارای گردش حساب بالایی باشد که در همان ابتدا دسته چک‌های 25 یا 50 برگی صادر شود.
البته برای گرفتن دسته چک در نوبت‌های بعدی لازم است تا اگر دسته چک 10 برگی دارید، 8 برگ آن، اگر دسته چک 15 برگی دارید 12 برگ، اگر دسته چک 25 برگی داشته باشد 20 برگ آن و نهایتا اگر دسته چک 50 برگی باشد، 40 برگ آن به بانک برگشته باشد تا بتوانید دسته چک بگیرید.

اخبار مرتبط
چک دیجیتال کاملا بر بستر اینترنت و موبایل بوده و تمام مراحل اعم از صدور، دریافت، تایید اطلاعات و انتقال چک به شخص دیگر به صورت آنلاین و سیستمی و از طریق ابزاری همانند تلفن همراه اجرا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از این خدمت جدید بانک رفاه کارگران به شعب این بانک در سراسر کشور مراجعه و یا با مرکز ارتباط با مشتریان بانک (فراد) با شماره ۸۵۲۵ – ۰۲۱ تماس حاصل کنند.
مردم ایران در دولت چهاردهم با چک کاغذی خداحافظی می‌کنند و به جای آن در مبادلات تجاری‌شان، چک دیجیتال می‌کشند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: این کار تا 3سال آینده صورت می‌گیرد و چک کاغذی حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود. به گفته وی، تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیر ساخت فراهم است.
معاون فناوری بانک مرکزی بیان داشت: با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده شبکه بانکی، امکان اجرای ریال دیجیتال در کشور فراهم شده است، اما برای رفع مشکلات، ابتدا در جزیره کیش اجرا شد تا ایراد‌های کار در عمل برطرف شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها