دوشنبه, 11 تیر 1403 2024,July

چه زمانی می توانید جلوی چک را بگیرید

09 تیر 1403
چه زمانی می توانید جلوی چک را بگیرید

گاهی به دلایل مختلف چکی را در وجه فردی صادر می‌کنیم، اما در موعد پرداخت شرایط به نحوی تغییر کرده و ما از نقد چک منصرف شده ایم.

به گزارش بانک اول، برای پرداخت نشدن چک به دارنده، علی‌الاصول با دستور عدم پرداخت از سوی صادرکننده، تا یک هفته امکان جلوگیری از پرداخت وجود دارد.

اما طبق قانون صدور چک، ظرف یک هفته بایستی اقامه دعوی از سوی صادرکننده انجام پذیرد.

صاحب حساب جاری در موارد زیر می تواند درخواست عدم پرداخت موقت وجه چک را به بانک ارائه نماید.

در صورت ارائه این درخواست مکلف است ظرف یک هفته شکایت خود را به مرجع قضایی تسلیم،و رسید تقدیم شکایت را به بانک مربوطه ارائه نماید:

۱-مفقود شدن چک

۲-تحصیل چک از طریق کلاهبرداری

۳-تحصیل چک از طریق خیانت در امانت

۴-تحصیل چک از طریق سرقت

۵-تحصیل چک از طریق جرایم دیگر

مطابق ماده ۳۱۵ قانون تجارت، اگر دارنده چک ظرف پانزده روز از تاریخ چک، وجه آن را مطالبه نکند و آن را برگشت نزند، دیگر نمی تواند علیه ظهرنویس طرح دعوی کند.

البته بایستی توجه داشت، این محدودیت زمانی تنها مربوط به ظهرنویس (کسی که با امضای پشت چک آن را به دیگری منتقل نموده) می باشد و در مورد ضامن (کسی که با امضای پشت چک پرداخت وجه آن را ضمانت کرده) چنین محدودیتی وجود ندارد.

اخبار مرتبط
چک دیجیتال کاملا بر بستر اینترنت و موبایل بوده و تمام مراحل اعم از صدور، دریافت، تایید اطلاعات و انتقال چک به شخص دیگر به صورت آنلاین و سیستمی و از طریق ابزاری همانند تلفن همراه اجرا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از این خدمت جدید بانک رفاه کارگران به شعب این بانک در سراسر کشور مراجعه و یا با مرکز ارتباط با مشتریان بانک (فراد) با شماره ۸۵۲۵ – ۰۲۱ تماس حاصل کنند.
مردم ایران در دولت چهاردهم با چک کاغذی خداحافظی می‌کنند و به جای آن در مبادلات تجاری‌شان، چک دیجیتال می‌کشند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: این کار تا 3سال آینده صورت می‌گیرد و چک کاغذی حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود. به گفته وی، تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیر ساخت فراهم است.
معاون فناوری بانک مرکزی بیان داشت: با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده شبکه بانکی، امکان اجرای ریال دیجیتال در کشور فراهم شده است، اما برای رفع مشکلات، ابتدا در جزیره کیش اجرا شد تا ایراد‌های کار در عمل برطرف شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها