دوشنبه, 11 تیر 1403 2024,July

معایب و مزایای طلای آب شده چیست؟

09 تیر 1403
معایب و مزایای طلای آب شده چیست؟

خرید طلای آب شده هیچ گونه اجرت ساخت یا مالیات بر ارزش افزوده‌ای ندارد. به این ترتیب شما در هنگام خرید تنها هزینه طلا را پرداخت می‌کنید و هزینه‌های جانبی شما به حداقل می‌رسد.

 به گزارش بانک اول در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران و بازار طلای آن، خرید طلای آب شده است. طلای آب شده شکلی از طلا است که از قالب‌گیری مجدد شمش‌ها یا زیورآلات شکسته به وجود می‌آید. به خاطر اینکه روی طلای آب شده عملیات ساخت انجام نمی‌شود؛

معایب خرید طلای آب شده چیست؟

بیایید پیش از بررسی مزایا، به سراغ معایب یا چالش‌های خرید طلای آبشده برویم. معایب خرید طلای آب شده عبارت‌اند از:

  • نیاز به شناسایی فروشنده معتبر
  • مشخص نبودن عیار طلا در هنگام خرید
  • سخت بودن تعیین عیار طلا

در ادامه هر یک از این معایب و راه برطرف کردن آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم.

مشکل پیدا کردن فروشنده‌ی معتبر

یکی از دغدغه‌های خریداران طلای آب شده این است که آیا طلایی که می‌خرند اصل بوده و از عیار کافی برخوردار است؟ این سوال مهم و اساسی است؛ چرا که اگر طلای آبشده با عیار پایین بخرید عملا متضرر شده‌اید و در هنگام فروش آن به مشکل خواهید خورد. بنابراین لازم است پیش از خرید چه به صورت حضوری و چه آنلاین، فروشنده معتبری را پیدا کنید.

در روش حضوری کافی است سری به بازار طلای شهر خود بزنید و آبشده فروشی‌ها را پیدا کنید و با مراجعه به آن‌ها، قیمت و فرایند فروش را بررسی کنید. هم‌چنین می‌توانید اعتبار و مجوز‌های آن‌ها را در سامانه اتحادیه طلا و جواهر مشاهده کنید. با این حال اگر این فرایند برای شما سخت است می‌توانید به سراغ سامانه‌های خرید و فروش آنلاین طلای آب شده بروید.

مشخص نبودن عیار طلای آب شده

بسیاری از مردم فکر می‌کنند از آنجایی که طلای آب شده از فرایند قالب‌گیری مجدد چند نوع طلا به وجود آمده عیار مشخصی ندارد. با این حال متخصصان این بازار برای پیدا کردن عیار طلای آب شده شما را به عبارتی به نام «انگ طلا» ارجاع می‌دهند. انگ به معنای کدی ۴ تا ۶ رقمی است که در هنگام قالب‌گیری طلای آب شده روی آن حک می‌شود. این کد مثل شناسنامه طلا عمل می‌کند و با استعلام انگ در سامانه‌های ری‌گیری می‌توان مشخصات قطعه طلا را مشاهده کرد. به بیان دیگر می‌توان گفت انگ طلا، کد رهگیری طلای آب شده است. انگ طلای آب شده را می‌توانید روی بدنه قطعه طلای خود یا در فاکتور صادر شده مشاهده کنید.

سختی روش تعیین عیار طلای آب شده

برخی سخت بودن تعیین عیار طلای آب شده را یکی از معایب آن می‌دانند. تا به اینجا فهمیدیم که می‌تواند کد طلای آب شده یا انگ آن را به صورت آنی و سریع از طریق سامانه‌های اینترنتی استعلام کنید. با این حال اگر به هر دلیلی به کد انگ دسترسی نداشتید باید قطعه‌ای از طلای خود را تحت عنوان نمونه به آزمایشگاه‌های ری گیری ارسال کنید تا به کمک روش‌های عیار سنجی عیار آن را برایتان اندازه‌گیری کنند.

مزایای خرید طلای آب شده چیست؟

گفتیم که طلای آبشده بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و همان‌طور که دیدید تمامی معایب آن قابل حل هستند. حالا بیایید مزایای این نوع طلا را هم بررسی کنیم:

  1. نداشتن اجرت ساخت
  2. نداشتن مالیات بر ارزش افزوده
  3. افزایش مداوم قیمت
  4. تجربه حباب قیمتی کمتر
  5. نقدشوندگی بالا
  6. امکان خرید با مبالغ کم

بیایید هر یک از این مزایای خرید طلای آب شده را دقیق‌تر بررسی کنیم.

طلای آب شده اجرت ساخت ندارد

اجرت ساخت یکی از مفاهیم رایج بازار طلا است که بر اساس آن طلا فروشان در هنگام فروختن طلای زینتی ساخته شده، درصدی از قیمت وزنی طلا را به عنوان اجرت ساخت قطعه طلا برای خود بر می‌دارند. این مبلغ می‌تواند تا ۲۰ درصد قیمت کلی طلا هم باشد و این یعنی اگر طلای زینتی را برای سرمایه‌گذاری خریداری کنید شاید مجبور شوید تا ۲۰ درصد هزینه اضافه داشته باشید. در حالی که در خرید طلای آب شده نیازی به پرداخت هیچ اجرتی نیست.

طلای آب شده از مالیات بر ارزش افزوده معاف است

طلای آب شده مالیات بر ارزش افزوده ندارد. یعنی بر خلاف طلای زینتی که در هنگام خرید آن باید ۹٪ مالیات بپردازید، در این روش از مالیات معاف هستید. هم‌چنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز برای طلای آب شده تسویب نشده است.

طلای آب شده همواره ارزشمند است

اگر سری به نمودار‌های قیمت طلا در سال‌های مختلف بزنیم، خواهیم دید که قیمت طلای آب شده همچون سایر اشکال طلا همواره رو به رشد بوده است و سیری صعودی را در پیش گرفته است. دلیل این امر این است که طلا ذاتا فلزی گرانبها است و به خاطر ارزش‌های ذاتی‌اش همواره به عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری در سراسر جهان و ایران استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که مبنای محاسبه قیمت طلای آب شده، قیمت طلای ۱۸ عیار در نظر گرفته می‌شود.

طلای آب شده حباب قیمتی کمتر از سکه دارد

حباب قیمتی به معنای شرایطی است که در آن ارزش یک دارایی بر اساس هیجانات بازار، اخبار سیاسی یا اقتصادی به صورت ناگهانی افزایش یا کاهش‌های چشم‌گیری را تجربه می‌کند. اگر به بازار طلای ایران دقت کنید می‌بینید که قیمت سکه همواره حباب‌های زیادی را دارد و با قیمتی متفاوت از ارزش ذاتی‌اش مبادله می‌شود. این در حالی است که طلای آب شده حباب کمی دارد.

طلای آب شده نقد شوندگی بسیار بالایی دارد

آیا تا به حال در فروش سکه‌ یا شمش طلا به مشکل برخورده‌اید؟ مثلا فروشنده به شما گفته باشد که در حال حاضر سکه را از شما نخواهد خرید. این مشکل به مفهومی به نام نقد‌شوندگی بستگی دارد. طلای آب شده در این بخش هم برنده بازی است؛ از آنجایی که طلای آب شده به عنوان پشتوانه طلا فروشی‌ها و ماده اولیه برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود همیشه خواهان دارد و می‌توانید به سادگی آن را بفروشید. اگر خرید آنلاین طلای آب شده را انتخاب کرده باشید، می‌توانید طلای خود را به سادگی و به صورت لحظه‌ای به فروش برسانید.

طلای آب شده را می‌توان با مبالغ بسیار کم هم خریداری کرد

برای خرید برخی از اشکال طلا مانند طلای زینتی، سکه یا شمش باید سرمایه اولیه قابل توجهی داشته باشید تا بتوانید بر اساس وزن طلا، خرید خود را انجام دهید. در حالی که برای خرید طلای آب شده می‌توانید تعیین کنید که چه وزنی از طلا را می‌خواهید و بر اساس آن طلا بخرید. برای مثال در سامانه‌های خرید و فروش معتبر طلای آب شده می‌توانید با کم‌تر از ۱۰۰ هزار تومان هم سرمایه‌ گذاری در طلای آب شده را آغاز کنید.

جمع‌بندی

در این نوشته به شما گفتیم مفهوم طلای آبشده در بازار ایران به چه نوعی از طلا اطلاق می‌شود و برای خرید، پس انداز و سرمایه گذاری طلای آب شده چه معایب و مزایایی دارد. در جمع‌بندی می‌توان گفت مزایای طلای آب شده آن را به انتخابی درست برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند چراکه هزینه‌های جانبی آن کم، نقدینگی آن بالا است و نیازی به سرمایه اولیه بسیار زیادی ندارد. معایب خرید طلای آب شده را هم با خرید از مرجعی امن و دارای اعتبار می‌توانید جبران کنید.

اخبار مرتبط
تحلیلگران عقیده دارند بی ثباتی‌های مربوط به تورم، رشد اقتصاد کلان، انتخابات آمریکا و مسائل ژئوپلیتیکی همچنان از تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن حمایت می‌کند.
،‌ بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
حراج سکه مرکز مبادله که برای چهاردهمین مرتبه انجام می‌شود، می‌تواند حداکثر ۲۰ میلیون نسبت به بازار آزاد صرفه داشته باشد.
حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا 5 قطعه سکه است. به نحوی که می‌توان 5 قطعه ربع سکه یا 5 قطعه نیم سکه یا 5 قطعه تمام سکه، و یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه باشد که جمع هر سه باهم نباید بیش از 5 قطعه باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها