ﺳﻪشنبه, 12 تیر 1403 2024,July

حذف چک کاغذی در دولت چهاردهم

10 تیر 1403
حذف چک کاغذی در دولت چهاردهم

مردم ایران در دولت چهاردهم با چک کاغذی خداحافظی می‌کنند و به جای آن در مبادلات تجاری‌شان، چک دیجیتال می‌کشند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: این کار تا 3سال آینده صورت می‌گیرد و چک کاغذی حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.


به گزارش  بانک اول ، با اجرایی شدن قانون چک مصوب سال 1397بانک مرکزی مکلف شده بود تا زمینه صدور و کارسازی چک به‌صورت آنلاین را فراهم آورد و در طول این مدت، انتقال تصویر چک بین بانک‌ها متوقف و این کار به‌صورت دیجیتال صورت گرفت و در گام بعدی بانک‌ها موظف شدند تا با دسته چک‌های قدیمی خداحافظی و به چک‌های صیادی سلام کنند؛ اقدامی که باعث کاهش محسوس تعداد چک‌های برگشتی شده و اعتماد بازار به چک احیاء شد. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه این رقم، یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیرساخت فراهم است و سهم چک‌های الکترونیکی به‌تدریج در شبکه بانکی افزایش می‌یابد.چک دیجیتال، موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمام مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند و تنها در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود. به همین‌خاطر سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف کردن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده است.


براساس اعلام بانک مرکزی، با فراگیر شدن چک الکترونیکی و حذف دسته‌چک‌های کاغذی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه بانک‌ها و کاغذ، راه صدور چک‌های جعلی، سرقتی و مفقودی بسته می‌شود و مشتریان بانک‌ها نیازی به مراجعه به شعب نخواهند داشت و در هر زمان و هر مکان می‌توانند به‌صورت آنلاین چک صادر کنند و آن را نزد بانک خود بسپارند تا نقد شود. برای بهره‌مندی از مزایای چک الکترونیک، کافی است متقاضی تنها یک‌بار به شعبه بانک مراجعه کند و درخواست خود را مبنی بر امکان استفاده از این چک ارائه ‌دهد و بعد از آن دیگر هیچ نیازی به مراجعه به شعبه نیست و همه مراحل بعدی به‌صورت آنلاین و در اینترنت‌بانک انجام می‌شود.

اخبار مرتبط
چک دیجیتال کاملا بر بستر اینترنت و موبایل بوده و تمام مراحل اعم از صدور، دریافت، تایید اطلاعات و انتقال چک به شخص دیگر به صورت آنلاین و سیستمی و از طریق ابزاری همانند تلفن همراه اجرا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از این خدمت جدید بانک رفاه کارگران به شعب این بانک در سراسر کشور مراجعه و یا با مرکز ارتباط با مشتریان بانک (فراد) با شماره ۸۵۲۵ – ۰۲۱ تماس حاصل کنند.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود. به گفته وی، تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیر ساخت فراهم است.
معاون فناوری بانک مرکزی بیان داشت: با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده شبکه بانکی، امکان اجرای ریال دیجیتال در کشور فراهم شده است، اما برای رفع مشکلات، ابتدا در جزیره کیش اجرا شد تا ایراد‌های کار در عمل برطرف شود.
برای پرداخت نشدن چک به دارنده، علی‌الاصول با دستور عدم پرداخت از سوی صادرکننده، تا یک هفته امکان جلوگیری از پرداخت وجود دارد. اما طبق قانون صدور چک، ظرف یک هفته بایستی اقامه دعوی از سوی صادرکننده انجام پذیرد. صاحب حساب جاری در موارد زیر می تواند درخواست عدم پرداخت موقت وجه چک را به بانک ارائه نماید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها