چهارشنبه, 13 تیر 1403 2024,July

فرصت ۵ ساله مستاجران برای شکایت از مالکان فراری از سقف قیمت

11 تیر 1403
فرصت ۵ ساله مستاجران برای شکایت از مالکان فراری از سقف قیمت

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: برای تمامی مستاجران که مالکان نرخ اجاره را رعایت نمی کنند فرصت ۵ ساله برای شکایت قرار داده شده است.

به گزارش بانک اول حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر روند اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره  مناسب بوده و با شروع فصل اجاره‌بها بسیاری از مالکان این قانون را رعایت می‌کنند گفت: در صورتی که مالک و یا مشاور املاکی این قانون را رعایت نکند مستاجر حق شکایت را دارد.

وی افزود: مستاجر می تواند تا ۵سال از مالک و یا مشاور املاکی که سقف اجاره بهای ۲۶ درصد را رعایت نکرده است، شکایت کند و ۱۰ برابر مازاد مبلغ اجاره بهای که قرارداد منعقد کرده است را دریافت کند.

جنتی اظهار کرد: پیش از این تعیین سقف اجاره بهای مسکن ضمانت اجرایی نداشت اما در حال حاضر این قانون ضمانت اجرایی دارد و مستاجر به راحتی می تواند از افرادی نه این قانون را رعایت نکرده اند شکایت کند/باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
در دو سه سال گذشته یکی از اقدامات، ساماندهی بازار مسکن بود. در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها به صراحت آمده مشاوران املاک و سکوهای انتشار آگهی موظفند قبل از ثبت آگهی فردی که آگهی را می‌دهد احراز هویت شود و مالک باید احراز حداقلی شود. باید در سامانه املاک و اسکان، کد ملی و کد پستی فرد احراز شود و صاحب خانه تایید کند که به انتشار آگهی رضایت دارد.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه در دولت سیزدهم طرف عرضه را فعال کردیم، گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و برای اولین بار در این دولت طرف عرضه مورد توجه قرار گرفت
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که ۱۳ خرداد ابلاغ شده قوه قضاییه یک سال زمان دارد سامانه‌ای برای ثبت اسناد عادی و قولنامه راه اندازی کند اما اسنادی که از این پس جای اسناد تک برگ را می‌گیرد و به زودی عرضه خواهد شد قابلیت اینکه از طریق قرارداد عادی معامله شود را ندارد. بنابراین کسی که بر اساس این اسناد، ملکی را به صورت قولنامه خریداری کند معامله آن باطل خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن توسط سرپرست ریاست جمهوری به بانک مرکزی ابلاغ شده است گفت: اقساط ای تسهیلات به صورت پلکانی است و در دو سال اول مبلغ اقساط ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها