یکشنبه, 18 شهریور 1403 2024,September

شفاف‌سازی حق الزحمه مشاوران املاک

20 تیر 1403
 شفاف‌سازی حق الزحمه مشاوران املاک
دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک از نصب کارت‌خوان اندروید در بنگاه‌های املاک خبر داد و گفت: با این کار پرداخت های حق الزحمه مشاوران املاک شفاف می شود.

به گزارش بانک اول دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک از نصب کارت‌خوان اندروید در بنگاه‌های املاک خبر داد و گفت: با این کار پرداخت های حق الزحمه مشاوران املاک شفاف می شود.

یاسر دستمالچیان با یادآوری این‌که طبق قانون معافیت‌های مالیاتی برای ثبت قراردادهای اجاره مسکن در سامانه خودنویس در نظر گرفته شده است، اظهار کرد:‌ معافیت مالیاتی شامل مالکان تهرانی واحدهای تا 150 متر مربع و مالکان سایر مراکز استان‌ها برای واحدهای تا 200 مترمربع می‌شود.

وی ادامه داد: مالکانی که متراژ واحدهای مسکونی آنها بالای 150 متر در تهران و بالای 200 متر در مراکز استان‌ها در صورت امضا قرارداد 2 ساله تا 70 درصد و برای معاملات 3 ساله تا 100 درصد مشمول مالیات خواهند شد.  این دسته از مالکان چنانچه واحدهای مسکونی خود را به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر و یا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و یا سه دهک پایین درآمدی اجاره بدهند مشمول 100 درصد معافیت مالیاتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه سقف افزایش اجاره‌بها ابلاغ و به زودی لازم‌الاجرا می‌شود، گفت: طبق ماده 7 قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، بنگاه‌های معاملات املاک ملزم هستند در قراردادهایی را که می‌خواهند ثبت کنند سقف افزایش اجاره بها را در نظر بگیرند. موجران توجه داشته باشند چنانچه سقف افزایش اجاره بها را رعایت نکنند معافیت‌های مالیاتی مشمول حال آنها نمی‌شود و مستاجر تا 5 سال بعد از انعقاد قرارداد حق شکایت از موجر در مرجع صالح را دارد و بعد از طی مراحل آن، اضافه دریافت به مستاجر عودت داده می‌شود و مستاجر سه برابر مبلغ غیر مجاز افزایش اجاره بهای یک ماه، جریمه در حق دولت محکوم می‌شود.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات از تجهیز اتحادیه بنگاه‌های معاملات املاک به دستگاه‌های کارت‌خوان اندروید برای شفافیت در پرداخت‌ها خبر داد و افزود: یکی از اتحادیه‌ها، دستگاه‌های کارت‌خوان اندروید مطابق ضوابط سازمان امور مالیاتی تنظیم کردند که در پرداخت شفافیت ایجاد می‌کند. مقرر شد تا سایر روسای اتحادیه‌ها با همکاری سازمان امور مالیاتی در مراکز استان‌ها و در همکاری با این شرکت این کار را در مراکز استان‌ها انجام دهند تا در پرداخت مالیات‌ها تسهیل گری انجام شود و بتوانند به راحتی از طریق این کارت‌خوان‌ها با سازمان امور مالیاتی تعامل برقرار کنند.

به گفته دستمالچیان، طبق تبصره 3 ماده 7 قانون ساماندهی بازار زمین، املاک و اجاره، حق‌الزحمه هریک از خدمات مشاوران املاک توسط سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور محاسبه و به صورت خودکار در قراردادها و مبایعه نامه‌ها ثبت می‌شود. مشاوران املاک موظفند حق‌الزحمه را حداکثر تا مبلغ محاسبه شده توسط این سامانه و به وسیله دستگاه کارت‌خوان متصل به سامانه امور مالیاتی کشور اخذ کنند.



اخبار مرتبط
در این بخشنامه آمده است: با عنایت به بند (الف) ماده (۳۷) «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال ۱۴۰۲ و بند (الف) ماده (۹) «قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال۱۴۰۳، بازنگری «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» از حیث موارد مزبور در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اصلاحات انجام شده در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ هیأت عالی بانک مرکزی مطرح و تصویب گردید.
بازار مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۷ که شروع به جهش قیمت کرد در سالهای ۹۸ و ۹۹ نیز به رشد ادامه داد تا جایی که قیمت‌ها به قدری بالا رفت که مسکن از دسترس بسیاری از اقشار جامعه خارج شد. از ۱۴۰۰ به بعد سرمایه‌ای وارد بازار مسکن نشد و متقاضیان مصرفی هم توان خرید نداشتند. در حال حاضر معاملات مسکن در تهران به ۳۶۰۰ فقره رسیده که عدد بسیار پایینی محسوب می‌شود و علت آن نبود توان خرید است.
بهرام زمانی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان در این نشست ضمن تاکید بر لزوم انجام معاملات پیش‌فروش ساختمان با سند رسمی، اظهار کرد: طی ۲ ماه اخیر با حجم زیادی از شکایات و نارضایتی خریداران پیش‌فروش ساختمان از عدم انجام تعهد فروشندگان این طرح‌ها رو به رو بوده‌ایم و این مهم به قید فوریت در دستور کار دادستانی استان قرار گرفت.
ساخت مسکن در کشور باید تداوم داشته باشد و برای استمرار این فرآیند دولت باید یک نقشه و قانون منسجم تصویب کند. ساخت مسکن علاوه بر اینکه مسیر مستأجران را برای خرید خانه هموار می‌کند، موجب کاهش قیمت نیز خواهد شد زیرا مدیریت قیمت بازار مسکن با میزان عرضه و تقاضا ارتباط مستقیمی دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها