یکشنبه, 18 شهریور 1403 2024,September

وام کالا کارت؛ بگیریم یا نگیریم؟

03 مرداد 1403
وام کالا کارت؛ بگیریم یا نگیریم؟

آیا وام کالا کارت به نفع کسانی است که آن را می‌گیرند؟

به گزارش بانک اول حتما تا امروز درباره کالا کارت و امکان خرید لوازم خانگی با استفاده از آن و پرداخت مبلغ به صورت اقساطی را شنیده‌اید. خب، در نگاه اول نه تنها گرفتن کالا کارت بد نیست، بلکه بدون دردسر‌های مرسوم می‌توان یک وام گرفت. تازه وقتی بدانید بعضی بانک‌ها کالا کارت را با سود ۴درصد می‌دهند و تا ۱۵۰ میلیون تومان هم به‌تان اعتبار برای خرید داده می‌شود، شیرینی‌های گرفتن کارت بیشتر هم می‌شود. اما تعدادی از مشتریان این بانک‌ها که وام خرید کالا کارت را گرفته‌اند، نارضایتی‌شان را بیان کرده‌اند. اما مشکل کجای کار است که یک وام کالا کارت ۱۵۰میلیونی با سود ۴درصد باعث نارضایتی گیرنده آن می‌شود؟

گران‌فروشی با کالا کارت

شما بعد از گرفتن اعتبار خرید، برای خرید کالا و جنس موردنیاز خودتان فقط باید به فروشگاه‌هایی بروید که تحت قرارداد با بانک هستند. حالا تصور کنید بعد از کلی رفت‌وآمد به بانک و جور کردن ضامن و گرفتن استعلام رتبه اعتباری، کالا کارت خودتان را تحویل گرفته‌اید و در سایت بانک یکی از فروشگاه‌های قبول‌کننده نزدیک خانه‌تان را پیدا می‌کنید و به آنجا می‌روید. وقتی قیمت کالاهای موجود در مغازه را می‌پرسید، با تعجب متوجه می‌شوید که قیمت اجناس این فروشگاه‌ها ۳۰ تا ۵۰درصد گران‌تر از قیمت واقعی همان کالا در بازار است. تازه اینجاست که می‌فهمید کالا کارت با سود ۴درصدی در واقع با سود ۳۴ تا ۵۴درصد پای‌ شما محاسبه خواهد شد.

چه بهانه‌هایی برای گران‌فروشی می‌آورند؟

بیشتر دارندگان کالا کارت قیمت گوشی موبایل، تلویزیون یا یخچال و… که قصد خریدش را دارند، قبلا استعلام گرفته‌اند و متوجه گران‌فروشی آن فروشگاه می‌شوند. اما وقتی با اعتراض دلیل قیمت بالای کالا را می‌پرسند، با این توجیهات روبه‌رو می‌شوند.

کارمزد به بانک: فروشگاه‌هایی که تحت قرارداد با بانک‌ها هستند، برای فروش اجناس با کالا کارت باید کارمزد – شما بخوانید پورسانت – به بانک پرداخت کنند و همین پورسانت یکی از دلایل اصلی برای گران‌تر شدن قیمت کالای خریداری شده است.

انحصار: همیشه انحصار داشتن بازار فروش کالا را از رقابتی شدن دور می‌کند. در حالت عادی شما جنس موردنظرتان را از فروشگاهی که ارزان‌ترین قیمت را دارد خریداری می‌کنید. اما وقتی اعتبار داخل کارت قرار است پول کالا را حساب کند، آن وقت مجبورید سراغ فروشگاه‌های محدودی بروید که بانک به شما معرفی کرده و آن فروشگاه هم به خاطر انحصاری که در اختیارش است، کالایش را گران‌تر به شما می‌فروشد چون مجبورید این کار را بکنید.

وام کالا کارت بگیریم یا نه؟

واقعیت این است که بیشتر فروشندگان و مغازه‌هایی که در ازای چک و با شرایط اقساطی به مشتریان خود کالا می‌فروشند، حتی بعد از محاسبه سود فروش اقساطی باز هم قیمت مناسب‌تری از خرید همان جنس با کارت دارند. پس قبل از اقدام برای گرفتن کالا کارت و ذوق‌زدگی بابت وام با سود ۴درصد، از فروشگاه‌های تحت قرارداد با همان بانک استعلام قیمت کالایی که قصد خریدش را دارید، بگیرید و آن را با قیمت واقعی‌اش در بازار مقایسه کنید. اگر می‌ارزید سراغ گرفتن کالا کارت بروید، اما اگر نمی‌ارزید، بهتر است سراغ فروشگاه‌هایی بروید که با چک صیادی و اقساطی لوازم خانگی می‌فروشند و سود معقولی هم ازتان می‌گیرند.

نویسنده: محمد امیرپور
اخبار مرتبط
متقاضی در زمان دوره انتظار امکان استفاده از حساب خود را ندارد و نمی‌تواند پولی برداشت کند. در صورتی که مشتری در دوره انتظار و زمان ایجاد معدل حساب پول برداشت کند، امکان درخواست برای تسهیلات مذکور را نخواهد داشت.
هزینه سرویس مدارس از طریق بانک شهر به رانندگان داده می‌شود، در واقع به خانواده‌ها وام داده می‌شود تا هزینه سرویس به صورت اقساط پرداخت شود، این کار مهم از دغدغه والدین و سرویس مدارس در خصوص هزینه‌های حمل و نقل می‌کاهد.
وام قرض الحسنه 300 میلیون تومانی بانک ملت در طرح تسهیلاتی «نیک وام» با کارمزد چهار درصدی به واجدان شرایط پرداخت می‌شود
​مشتریان بانک آینده در طرح «کارا» و مشتریان بانک گردشگری در طرح «تسهیلات با دستگاه کارتخوان» می‌توانند با ارائه مدارک لازم وام یک میلیاردی دریافت کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها