جمعه, 30 شهریور 1403 2024,September

ارائه خدمت چک دیجیتال در ۱۵ بانک/ با این روش سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید

14 مرداد 1403
ارائه خدمت چک دیجیتال در ۱۵ بانک/ با این روش سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید

بانک مرکزی اعلام کرد که درحال حاضر 15 بانک امکان پذیرش چک دیجیتال دارند

مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت با بیان اینکه ۱۵ بانک خدمات چک دیجیتال را ارائه می‌دهند، گفت: تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده است که کمتر از یک درصد آنها برگشت خورده و ۸۵ درصد این چک ها تاکنون نقد شده است.

، آمنه نادعلی زاده با بیان اینکه بانک‌ها می توانند برای اشخاص حقوقی، حقیقی و دارندگان حساب مشترک دسته چک دیجیتال صادر کنند، عنوان کرد: هم اکنون همه بانک‌ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی در سامانه چکاوک را دارند.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، در حال حاضر ۱۵ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصادنوین این خدمت را ارائه می کنند.

وی با تأکید بر اینکه گیرنده چک پیش از اعلام تأیید چک در سامانه یا پذیرش آن بایستی سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند، تصریح کرد: در حال حاضر سرویس استعلامی سوابق صادرکننده چک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ با کد دستوری *۱*۴ در دسترس عموم است و این خدمت در اپلیکیشن های بانکی در حال ارائه شدن است. گیرنده چک با استفاده از این خدمت می تواند اطلاعاتی را درباره مجموع مبالغ چک های برگشتی صادرکننده، مجموع مبالغ چک های برگشتی رفع سوء اثر شده صادرکننده و همچنین مجموع مبالغ چک های در راه صادرکننده کسب کند و با کسب این اطلاعات درباره پذیرش چک تصمیم گیری کند.

مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به اینکه اخیراً سامانه صیاد بانک مرکزی به سرویس استعلامی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل شده است، عنوان کرد: براساس قانون مالیات های مستقیم افراد ملزمند محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. در صورتی که این اظهار از سوی فرد انجام نشود، برخی سخت گیری ها متوجه آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: در گام نخست، مقرر است سامانه صیاد به سامانه املاک و اسکان متصل شود و اظهار یا عدم اظهار محل سکونت فرد متقاضی دسته چک در زمان صدور دسته در سامانه یاد شده بررسی شود. براین اساس اگر فرد محل سکونت خود را اظهار نکرده باشد، اطلاع رسانی لازم به وی انجام خواهد شد و بعد از گذشت دوره پایلوت و مقدماتی، در صورتی که اطلاعات خود را در سامانه مذکور ثبت نکرده باشد، دسته چک به وی تحویل داده نمی شود.

اخبار مرتبط
برخلاف گذشته که احراز شرایط متقاضی دسته‌چک برعهده شعب بانک‌ها بود، با راه‌اندازی سامانه صیاد و لزوم صدور چک صیاد از طریق این سامانه، حالا دیگر شعب بانک در این زمینه اختیاری ندارند.
اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط میباشد. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳)ضامن وام ازدواج سال جاری که بیان می نماید.
چک «موردی» امکانی است که به منظور کاهش تقاضا برای دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار (چک) ایجاد شده تا افرادی که دسته چک ندارند بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتبار و استفاده از دسته چک امکان برداشت مستقیم از حساب جاری خود را به صورت چک موردی داشته باشند.
در هنگام ثبت صدور چک صیادی بانک ملت حتما باید نوع ذینفع را تعیین کنید. نوع ذینفعان چک به سه نوع تقسیم می‌شود. نوع اول: ذینفع/ذینفعان، نوع دوم: خودم/ صاحب حساب، نوع سوم: خودتان/ بانک. اگر تفاوت نوع ذینفعان را نمی‌دانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها