پنجشنبه, 29 شهریور 1403 2024,September

تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی روشن شد

21 مرداد 1403
تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی روشن شد

دولت با امضای سرپرست سابق ریاست جمهوری، لایحه اصلاح حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

دولت لایحه اصلاح ماده‌ای از قانون برنامه هفتم پیشرفت برای اصلاح حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر تأمین اجتماعی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

به گزارش بانک اول دولت با امضای سرپرست سابق ریاست جمهوری، لایحه اصلاح جزء ۲ بند «ر» ماده ۲۸ و تبصره ۴ ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را برای اصلاح حقوق حداقل بگیران به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده در قانون برنامه هفتم، دولت مکلف به متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان داده که این امر صرفا به غیر حداقلی‌بگیران منحصر شده است از آنجایی که ۷۵ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی حداقل بگیر یا کمتر از آن هستند، لذا وجود عبارت حداقل بگیر در این ماده از قانون برنامه هفتم سبب می‌شود تا این افراد مشمول متناسب سازی نشوند.

در ماده یک لایحه اصلاح جزء ۲ بند «ر» ماده ۲۸ و تبصره ۴ ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف عبارت غیر حداقلی بگیر ارائه شده است

همچنین درخواست شده تا تبصره‌ای به این ماده مبنی بر «متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تا ۱۰ درصد حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار برای کارگران که هر سال تعیین می‌شود» اضافه شود.

ایرنا

اخبار مرتبط
در هفته گذشته، اصلاحیه آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور را به وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان مطابق ماه‌های پیشین از بیستم شهریور و با پرداخت مستمری بخش اول بازنشستگانی که نام خانوادگی آنان با حرف «الف» شروع می‌شود؛ آغاز خواهد شد و مستمری بخش دوم بازنشستگان با حرف «الف»نیز روز ۲۱ شهریور ماه و مستمری بخش سوم بازنشستگان با حرف «الف» هم روز ۲۴ شهریور پرداخت خواهد شد.
علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران) در رابطه با موضوع قطع شدن پرداخت مبالغ غرامت کارگران بازنشسته تحت پوشش به خانواده این بازنشستگان اظهار کرد: ما معتقدیم در اغلب موارد مشکلاتی که درباره نهادها و شرکت‌های طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی پیش می‌آید، اشکال از طرف سازمان تامین اجتماعی است. یعنی همان معضلی که ما در موضوع بیمه تکمیلی داریم، امروزه درباره شرکت تامین کننده بیمه عمر بازنشستگان نیز به وجود آمده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماه‌های اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بیانجامد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها