پنجشنبه, 29 شهریور 1403 2024,September

مالیات نقل و انتقال خودرو و هر آنچه که باید قبل از خرید و فروش خودرو بدانید

30 مرداد 1403
مالیات نقل و انتقال خودرو و هر آنچه که باید قبل از خرید و فروش خودرو بدانید

تغییرات جدید در قوانین مالیاتی، به‌ویژه در زمینه نقل‌وانتقال خودرو، ممکن است باعث ایجاد سردرگمی و نگرانی برای بسیاری از فروشندگان و خریداران خودرو شده باشد. با توجه به اینکه مالیات نقل‌وانتقال خودرو به یکی از چالش‌های جدی در فرآیند خرید و فروش خودرو تبدیل شده است، آگاهی از جزئیات و قوانین جدید بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش بانک اول تا چند سال پیش، خریدار و فروشنده خودرو فقط باید همراه مدارک و برگه عدم‌خلافی خودرو به دفترخانه مراجعه می‌کردند. آن‌جا پس از تکمیل مراحل تنظیم سند و پرداخت هزینه نقل‌وانتقال خودرو، نوبت تعویض پلاک می‌رسید. از فروردین ۱۴۰۱، فروشندگان خودروها ملزم به پرداخت مالیات شدند. این مالیات با عناوین مختلفی همچون مالیات تعویض پلاک خودرو یا مالیات نقل‌وانتقال خودرو شناخته می‌شود.

 

مالیات نقل‌وانتقال خودرو: تحولی جدید در قوانین مالیاتی

مالیات نقل‌وانتقال خودرو، مبلغی است که به موجب قوانین جدید از فروشندگان خودرو دریافت می‌شود. این مالیات برای تمامی خودروها، از جمله خودروهای تولید داخلی، خارجی، لوکس و غیرلوکس، الزامی است.

از تاریخ فروردین ۱۴۰۱، فروشندگان موظف به پرداخت این مالیات پیش از اقدام به تعویض پلاک خودرو هستند و در غیر این صورت، امکان انجام این فرآیند وجود ندارد.

هزینه مالیات نقل‌وانتقال خودرو به عهده کیست؟

طبق قوانین جدید، پرداخت هزینه مالیات نقل‌وانتقال خودرو به عهده فروشنده است. در صورتی که فروشنده مالیات را به‌موقع پرداخت نکند، نام او در فهرست بدهکاران مالیاتی قرار می‌گیرد و این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی برای او ایجاد کند.

بنابراین، بسیار مهم است که فروشندگان خودرو قبل از اقدام به تعویض پلاک، تمامی مالیات‌های مربوطه را پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات نقل‌وانتقال خودرو

مالیات نقل‌وانتقال خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع خودرو، سال تولید و داخلی یا خارجی بودن آن اشاره کرد. خودروهای لوکس و گران‌قیمت، معمولاً مالیات بیشتری نسبت به خودروهای معمولی دارند.

همچنین، خودروهای خارجی به طور کلی مالیات بیشتری نسبت به خودروهای داخلی پرداخت می‌کنند. سال تولید خودرو نیز بر میزان مالیات تأثیرگذار است؛ هرچه تاریخ تولید به زمان فروش نزدیک‌تر باشد، مالیات بیشتری برای خودرو وضع می‌شود.

پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو

از فروردین ۱۴۰۱، پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو به صورت آنلاین انجام می‌شود. این سیستم به فروشندگان این امکان را می‌دهد که به راحتی مالیات خودرو را پرداخت کرده و مراحل تعویض پلاک را سریع‌تر و بدون مشکلات احتمالی انجام دهند.

برای پرداخت مالیات، فروشندگان باید به سامانه مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو مراجعه کنند و اطلاعات خود را وارد کنند. پس از پرداخت مالیات، تأییدیه آن برای انجام مراحل بعدی تعویض پلاک لازم است.

مالیات خودروهای صفرکیلومتر

در مورد خودروهای صفرکیلومتر، مسئولیت پرداخت مالیات بر عهده شرکت‌های فروشنده است. این مالیات نباید به هزینه‌های فروش خودرو اضافه شود و خریدار نباید بابت آن پرداختی انجام دهد. خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی موظف به پرداخت این مالیات هستند.

مالیات خودروهای خارجی

برای خودروهای خارجی، مالیات نقل‌وانتقال معمولاً دو درصد از ارزش خودرو است. اما در صورتیکه ارزش خودرو بیشتر از یک میلیارد تومان باشد، مالیات به صورت تصاعدی از یک تا چهار درصد به مبلغ اولیه اضافه می‌شود. این درصد اضافی به دلیل لوکس بودن خودرو و ارزش بالای آن است.

نکات مالیات تعویض پلاک خودرو

فروشنده خودرو باید مالیات نقل‌وانتقال آن را پرداخت کند.

مبلغ مالیات به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

خودروهایی که کمتر از یک سال نگهداری شده باشند، مشمول ۳۰٪ مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله می‌شوند.

اتومبیل‌هایی که بین یک تا دو سال نگهداری شده باشند، مشمول ۲۰٪ مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله می‌شوند.

ماشین‌هایی که بین دو تا سه سال نگهداری شده باشند، مشمول ۱۰٪ مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله می‌شوند.

اگر مالیات نقل‌وانتقال اتومبیل پرداخت نشود، امکان انتقال سند و تعویض پلاک وجود ندارد.

کسانی که در گذشته مالیات خود را نپرداخته باشند، اجازه خروج از کشور و انجام برخی فعالیت‌های دیگر را ندارند.

از فروردین ۱۴۰۱، پرداخت مالیات به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

بهترین زمان برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو

بهترین زمان استعلام مالیات نقل‌وانتقال خودرو پیش از مراجعه به نمایندگی‌های فک پلاک است؛ در غیر این صورت امکان فک پلاک وجود ندارد.

مالیات نقل و انتقال خودرو

نحوه استعلام مالیات نقل‌وانتقال خودرو

نکات مهم درباره مالیات نقل‌وانتقال خودرو

-فروشنده خودرو باید مالیات نقل‌وانتقال را پرداخت کند و در غیر این صورت، انتقال سند و تعویض پلاک انجام نمی‌شود.

-مبلغ مالیات به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و عدم پرداخت آن می‌تواند مشکلاتی نظیر عدم اجازه خروج از کشور را به دنبال داشته باشد.

-برای استعلام مالیات، بهترین زمان پیش از مراجعه به نمایندگی‌های فک پلاک است تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

-پس از پرداخت مالیات، امکان انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید وجود ندارد مگر اینکه سوابق تخفیف به خودروی دیگری یا اعضای خانواده درجه‌یک انتقال یابد.

نحوه استعلام مالیات نقل‌وانتقال خودرو

برای استعلام مالیات، به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. در این سامانه، دو روش برای استعلام وجود دارد: یکی با استفاده از شناسه استعلام و کد ملی و دیگری با شماره پلاک و کد ملی. پس از وارد کردن اطلاعات، نتیجه استعلام به شما نمایش داده خواهد شد.

پرداخت مالیات آنلاین

برای پرداخت مالیات، باید به سامانه مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو مراجعه کنید. در این سامانه، ابتدا باید حساب کاربری خود را بسازید و سپس با وارد کردن مشخصات خود، مالیات را پرداخت کنید.

این سیستم به فروشندگان این امکان را می‌دهد که به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، مالیات خودرو را پرداخت کرده و مراحل تعویض پلاک را تکمیل کنند.

چگونگی پرداخت مالیات نقل‌وانتقال اتومبیل

پس از ورود به سامانه، برای شروع فرایند پرداخت باید گزینه مودی مالیاتی را انتخاب کنید. اگر از قبل حساب کاربری دارید می‌توانید با واردکردن اطلاعات خود وارد سامانه پرداخت مالیات شوید. اگر حساب کاربری ندارید، باید ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کنید.  

در صفحه جدید، باید مشخصات خود را به‌درستی وارد کنید. شماره موبایلی که در این بخش وارد می‌کنید، باید فعال و حتماً متعلق به کدملی خودتان باشد، سپس گزینه اشخاص حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، باید کد احراز هویتی ۶ رقمی را که برای شما ارسال شده، در کادر وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را بزنید.

سایت سازمان مالیات

پس از ورود به سامانه باید از میان گزینه‌های موجود، مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو را انتخاب کنید و پس از انتخاب شماره همراه خود دکمه ثبت را بزنید. حالا باید شماره ملی و کد امنیتی را وارد کرده و روی گزینه ادامه کلیک کنید.

در مرحله بعدی، باید مشخصات فردی خود را وارد و روی گزینه ادامه کلیک کنید. در این مرحله، از بین گزینه دارای پلاک ملی و فاقد پلاک ملی، یکی را انتخاب کنید. پس از واردکردن شماره پلاک خودرو، باید کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد کنید و روی گزینه ثبت کلیک کنید. درصورتی‌که اطلاعات واردشده شما با اطلاعات مالک خودرو مطابقت داشته باشد، امکان پرداخت آنلاین مالیات برای شما فراهم می‌شود.

قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث هنگام نقل‌وانتقال خودرو

هنگام فروش خودرو، انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید امکان‌پذیر نیست. تخفیف‌ها و سوابق بیمه‌ای تنها در صورتی به خودروهای جدید یا اعضای خانواده منتقل می‌شوند که مالک قبلی بخواهد این انتقال را انجام دهد.

مالیات نقل‌وانتقال خودرو به یکی از الزامات جدید و مهم در فرآیند خرید و فروش خودرو تبدیل شده است. با آگاهی از قوانین جدید و نحوه محاسبه و پرداخت این مالیات، می‌توانید از بروز مشکلات و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

اگر قصد خرید یا فروش خودرو را دارید، توجه به نکات مالیاتی و پرداخت به‌موقع مالیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اخبار مرتبط
شخصی به نام رایان مک‌کوئین دیوانه‌وارترین خودروی دنیا را با دو موتور جت و بیش از ۱۸ هزار اسب بخار قدرت ساخته است.
پس از گذشت یک هفته از اجرای طرح فروش فوری وانا، توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو دیزل، این شرکت خودروساز، از ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور طرح فروش فوری پیکاپ فوتون دیزلی را به صورت نقد و اقساط آغاز کرد؛ این طرح نیز تا زمان پایان ظرفیت ادامه خواهد داشت.
بررسی اطلاعات کدال ایران خودرو از حضور خودرویی ۲۷۰ میلیون تومانی در سبد محصولاتی این خودروساز حکایت دارد.
شرایط تبدیل حواله خودرو هایما S7 در شهریور 1403 اعلام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها