چهارشنبه, 28 شهریور 1403 2024,September

آیا صادر کننده چک ملزم به ثبت هویت گیرنده در سامانه صیاد است؟

22 شهریور 1403
آیا صادر کننده چک ملزم به ثبت هویت گیرنده در سامانه صیاد است؟

«در قانون جدید چک، برای صادر کننده وظایفی در نظر گرفته شده است. از جمله این وظایف می‌توان به لزوم ثبت مبلغ، تاریخ و هویت گیرنده چک در سامانه صیاد اشاره کرد.»

به گزارش بانک اول زهرا افتخاری‌نیا، کارشناس حقوقی اظهار کرد: «در قانون جدید چک، برای صادر کننده وظایفی در نظر گرفته شده است. از جمله این وظایف می‌توان به لزوم ثبت مبلغ، تاریخ و هویت گیرنده چک در سامانه صیاد اشاره کرد.»

وی افزود: «چنانچه صادر کننده هویت گیرنده را در سامانه الکترونیک چک‌های صیادی ثبت نکند، این چک مشمول قانون جدید چک نخواهد بود و بانک مکلف است از پرداخت وجه چک خودداری کند و این چک صرفا یک سند‌مدنی است و تنها می‌توان برای مطالبه وجه آن طرح دعوای حقوقی کرد.»

لزوم درج علت (بابت) صدور چک در سامانه صیاد 

افتخاری‌نیا بیان کرد:‌ «برای چک‌های صادره با مبالغ بالاتر از یک میلیارد‌ ریال برای اشخاص حقیقی دارای حساب تجاری یا غیرتجاری و بیش از ده میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حساب جاری، لازم است فیلد بابت بر روی چک و در سامانه صیاد تکمیل شود اما برای مبالغ کمتر از این موضوع اختیاری است.»

به گزارش بانک اول این کارشناس بیان کرد: «مبلغ چک نباید از اختلاف سقف اعتبار مجاز و تعهدات چک‌های تسویه نشده بیشتر باشد و در صورت اجرایی‌شدن این بند رعایت این حکم قانونی باید توسط سامانه صیاد احراز شده و بعد از آن ثبت اطلاعات محقق شود؛ براین اساس هر مشتری صرفا می‌تواند در حدود سقف اعتبار مجاز محاسبه شده توسط سامانه صیاد چک صادر کند.»

صدور چک و پشت‌نویسی چک در وجه حامل

وی افزود: «صدور و پشت‌نویسی چک‌های صیادی جدید بنفش رنگ در وجه حامل ممنوع است. لازم به ذکر است همچنان صدور چک در وجه حامل برای دسته چک‌های ارائه شده قبل از سال ۱۴۰۰ امکان‌پذیر است.»

ممنوعیت صدور چک برای اشخاص دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده معسر و ورشکسته

افتخاری‌نیا گفت: «بانک مرکزی مکلف است ظرف مدت دو سال پس از لازم‌الاجراء شدن قانون جدید چک، امکانات لازم را در سامانه صیاد به نحوی فراهم کند که از دریافت دسته چک و صدور چک جدید در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی توسط اشخاص ورشکسته معسر از پرداخت محکوم‌ یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده، جلوگیری کند؛ بر این اساس در صورت برگشت‌ خوردن یکی از چک‌های صادره و شمول سوءاثر نسبت به آن، ثبت صدور چک جدید برای صادرکننده در سامانه صیاد امکان‌پذیر نخواهد بود.»

اخبار مرتبط
اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط میباشد. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳)ضامن وام ازدواج سال جاری که بیان می نماید.
چک «موردی» امکانی است که به منظور کاهش تقاضا برای دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار (چک) ایجاد شده تا افرادی که دسته چک ندارند بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتبار و استفاده از دسته چک امکان برداشت مستقیم از حساب جاری خود را به صورت چک موردی داشته باشند.
در هنگام ثبت صدور چک صیادی بانک ملت حتما باید نوع ذینفع را تعیین کنید. نوع ذینفعان چک به سه نوع تقسیم می‌شود. نوع اول: ذینفع/ذینفعان، نوع دوم: خودم/ صاحب حساب، نوع سوم: خودتان/ بانک. اگر تفاوت نوع ذینفعان را نمی‌دانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.
بساط پشت‌نویسی چک تقریبا برچیده شده است و کسی دیگر از این روش منسوخ استفاده نمی‌کند. با این حال بانک مرکزی به منظور صیانت از حق و حقوق افراد، فرصتی در نظر گرفته تا اگر کسی هنوز چک رمزدار در اختیار دارد برای تعیین تکلیف و دریافت وجه آن قدم جلو بگذارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها