پنجشنبه, 29 شهریور 1403 2024,September

نوع ذینفع در ثبت چک بانک ملت یعنی چه؟ / نکات مهمی که باید بدانید

25 شهریور 1403
نوع ذینفع در ثبت چک بانک ملت یعنی چه؟  / نکات مهمی که باید بدانید

به گزارش بانک اول در هنگام ثبت صدور چک صیادی بانک ملت حتما باید نوع ذینفع را تعیین کنید. نوع ذینفعان چک به سه نوع تقسیم می‌شود. نوع اول: ذینفع/ذینفعان، نوع دوم: خودم/ صاحب حساب، نوع سوم: خودتان/ بانک. اگر تفاوت نوع ذینفعان را نمی‌دانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید. زیرا درصورتی که نوع ذینفع را در سامانه صیاد اشتباه وارد کنید، صاحب چک و گیرنده در هنگام وصول چک با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد. بنابراین اکیدا توصیه می‌شود تمام اقلام اطلاعاتی را به درستی وارد کنید.

نوع ذینفع در ثبت چک چیست؟

نوع ذینفع در ثبت چک چیست

چه کسی ذینفع محسوب می‌شود؟ چند نوع ذینفع داریم؟ اشخاص ذینفع چه کسانی هستند؟ سوالاتی است که احتمالا برای شما پیش ‌آمده باشد.

طبق تبصره یک ماده ۱۴ قانون صدور چک: ذینفع به فرد، شرکت (حقوقی)، موسسه و یا حتی بانکی گفته می‌شود که چک به نام آن ثبت و ظهر نویسی یا واگذار شده باشد. توجه داشته باشید اگر چک در وجه حامل به فرد واگذار گردد نیز او جز ذینفعان به حساب می‌آید.
به همین دلیل شما در هنگام ثبت چک بانک ملت و سایر بانک‌ها با ۳ نوع ذینفع روبرو خواهید شد؛ در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم و می‌گوییم هر نوع ذینفع را برای چه نوع چکی تعیین کنید.

ذینفع چک کیست

نوع اول ذینفع/ ذینفعان

چنانچه قصد دارید چک را به نام یک فرد ثبت نمایید این نوع را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که در ادامه باید به طور دقیق‌تر (نوع مشتری) را تعیین کنید.

ذینفع حقیقی ایرانی: چنانچه قصد دارید چک را به نام یک فرد عادی که دارای کدملی ایرانی است ثبت نمایید؛ گزینه “ذینفع حقیقی ایرانی” را انتخاب کنید.


ذینفع حقوقی ایرانی: چنانچه قصد دارید چک را به نام نماینده شرکت و موسسه‌ای ثبت کنید که دارای کدملی ایرانی است، گزینه “ذینفع حقوقی ایرانی” را انتخاب کنید.


ذینفع حقیقی خارجی: چنانچه قصد دارید چک را به نام یک فرد عادی که ملیت او ایرانی نیست، ثبت نمایید گزینه “ذینفع حقیقی اتباع خارجی” را انتخاب کنید.


ذینفع حقوقی خارجی: چنانچه قصد دارید چک را به نام نماینده شرکت و موسسه‌ای ثبت کنید که دارای ملیت ایرانی نیست، گزینه “ذینفع حقوقی اتباع خارجی” را انتخاب کنید.

نوع دوم خودم/ صاحب حساب

چنانچه قصد دارید چک را به نام خود ثبت کنید،گزینه “خودم/ صاحب حساب” را انتخاب کنید.

در این روش نوع مشتری به صورت خودکار باتوجه به اطلاعاتی که در بانک موجود است؛ تعیین می‌گردد.

نوع سوم خودتان/ بانک

زمانی که قصد ضمانت برای تسهیلات و غیره را دارید می‌توانید نوع “خودتان/ بانک” را تعیین کنید.

نکاتی که صادرکننده چک باید حتما بداند

اگر شما صادرکننده چک هستید باید پیش از اقدام به معامله با چک صیاد اقدامات زیر را انجام دهید:

اقدامات برای معامله امن پیش از معامله پس از معامله نام خدمت در ساد۲۴
مشاهده سابقه مالی طرف مقابل اعتبار معاملاتی
ثبت صدور چک صیاد ثبت چک
مشاهده تمام ذینفعان چک زنجیره انتقال چک
یادآوری تاریخ سررسید چک ثبت یادآور

اخبار مرتبط
اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط میباشد. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳)ضامن وام ازدواج سال جاری که بیان می نماید.
چک «موردی» امکانی است که به منظور کاهش تقاضا برای دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار (چک) ایجاد شده تا افرادی که دسته چک ندارند بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتبار و استفاده از دسته چک امکان برداشت مستقیم از حساب جاری خود را به صورت چک موردی داشته باشند.
بساط پشت‌نویسی چک تقریبا برچیده شده است و کسی دیگر از این روش منسوخ استفاده نمی‌کند. با این حال بانک مرکزی به منظور صیانت از حق و حقوق افراد، فرصتی در نظر گرفته تا اگر کسی هنوز چک رمزدار در اختیار دارد برای تعیین تکلیف و دریافت وجه آن قدم جلو بگذارد.
وقتی مردم چک تضمین شده را از شبکه بانکی دریافت می‌کنند، گیرنده چک بانکی تضمین شده می‌تواند در همان لحظه از همه ابزارها مثل برنامه‌های هوشمند، خود پردازها، روش‌های پیامکی، اینترنت بانک و موبایل بانک، برای استعلام چک استفاده کند و قادر می‌شوند در لحظه از اصالت چک در شبکه بانکی مطلع شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها