پنجشنبه, 29 شهریور 1403 2024,September

روش‌های تشخیص اصالت طلا: چگونه از خرید طلای تقلبی جلوگیری کنیم؟

25 شهریور 1403
روش‌های تشخیص اصالت طلا: چگونه از خرید طلای تقلبی جلوگیری کنیم؟

تشخیص طلای اصل از بدل و طلای تقلبی، یکی از ترفندهایی است که اگر می‌خواهید خرید طلا انجام دهید، بلد باشید. در این مطلب ما چندین روش برای تشخیص طلای اصل به شما معرفی می‌کنیم که طلافروشان نیز استفاده می‌کنند. پس همراه ما باشید تا به‌طور کامل با این روش‌ها آشنا شوید و بدون مشکل طلا خریداری کنید.

تشخیص طلای اصل از غیراصل در خانه

به گزارش بانک اول اگر در خانه می‌خواهید طلا را بررسی کنید تا ببینید اصالت دارد یا خیر، پس احتمالا هیچ کدام از ابزار و موادی که طلافروشان دارند را در دست ندارید. در ادامه روش‌هایی را مشاهده می‌کنید که به‌سادگی در خانه می‌توانید استفاده کنید تا از اصل بودن طلای خود مطمئن شوید.

یک) تشخیص طلای اصل از فیک با سرامیک

ظروف سرامیکی در همه خانه‌ها پیدا می‌شوند. کافی است یک ظرف سرامیکی که لعاب ندارد بردارید و طلای خود را روی سطح آن بکشید. با این کار، روی سطح سرامیک خط می‌افتد. اگر خطی که افتاد طلایی بود، یعنی طلایی که در دست دارید اصل است؛‌اما اگر خطِ افتاده تیره یا نقره‌ای بود، یعنی شما با بدل یا نقره طرف هستید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر طلایی که در دست دارید طلای سفید باشد، پس از خط کشیدن رد نقره‌ای برجای می‌گذارد که ممکن است شما را مردد کند و نتوانید تشخیص دهید که با نقره طرف هستید یا نه. در این صورت کافی است کمی صبر کنید. مدتی که بگذرد، رد نقره یا بدل تیره‌تر می‌شود اما رد طلای سفید بدون تغییر می‌ماند.

اگر پس از کشیدن زیورآلات خود روی سطح سرامیکی اتفاقی نیفتاد و ردی برجای نماند، می‌تواند به این خاطر باشد که فلز برنج باشد؛ چرا که برنج ردی بر جای نمی‌گذارد.

دو) تشخیص اصالت طلا با کمک سرکه

سرکه در تمامی خانه‌ها پیدا می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از این ماده پی ببرید که زیورآلات، سکه یا انواع شمش طلا مورد نظر اصل است یا نه.

برای این کار، ظرفی از سرکه سیب یا انگور پر کنید و طلای مورد نظر را در آن قرار دهید. بعد از نیم ساعت، زمان آزمایش است. اگر طلا تغییر رنگ نداده باشد، پس با طلای واقعی و اصل روبرو هستید؛‌ اما اگر رنگش عوض شد، یعنی که بدل بوده و روکش طلایی آن با کمک خاصیت اسیدی سرکه از بین رفته است. توجه داشته باشید که طلای واقعی به‌هیچ وجه تغییر رنگ نخواهد داد.

سه) تشخیص طلای اصل با کدهای درج شده روی طلا

انگشتر، گردنبند یا هر طلای دیگری که خریداری می‌کنید، کدهایی دارد که می‌توانید به سادگی و با کمک آن‌ها در مورد اصالت محصول مطمئن شوید. کدهای درج شده روی طلا به شرح زیر هستند:

500
999
375
958
750
585
916
583

طلایی که خریداری می‌کنید باید حتما یکی از این کدها را به‌صورت حک شده داشته باشد. اگر نداشت، پس با محصولی تقلبی طرف هستید.

چهار) تشخیص طلا به کمک یخ و آب

دیگر روش ساده، استفاده از یخ است.

فلز طلا، به‌علت رسانای گرمای بالایی که دارد، یخ را خیلی زود آب می‌کند. اگر طلا روی یخ بگذارید، سرعت آب شدن یخ زیاد خواهد بود و ثابت می‌شود که طلا در مقابل شماست یا یک محصول غیراصل.

به‌جز یخ، با آب هم می‌توانید طلای خود را تست کنید. طلای اصل، در آب شناور نمی‌ماند. اگر قطعه طلای مورد شما در آب فرو رفت، پس طلای اصل است.

پنج) استفاده از آهنربا

از آن‌جایی که طلا خاصیت آهنربایی ندارد، می‌توانید در پیدا کردن اصالت طلا از آن استفاده کنید. یک تکه آهنربا بردارید و با طلای خود امتحان کنید. اگر طلا به آن جذب نشد، خلوص دارد.

شش) بررسی وزن طلا

برای این کار نیازی به ترازو نیست؛‌چرا که چشمی هم می‌توانید یک سری موارد را بررسی کنید.

تصور کنید انگشتر درشت و پُری دارید و انتظار دارید که سنگین وزن باشد؛ اما بعد از در دست گرفتن آن، ببینید که با محصول سبکی مواجه‌اید، احتمال دارد که طلای واقعی در دستان شما نباشد.

تشخیص طلای اصل از غیراصل توسط طلاساز

اگر می‌خواهید با ابزار تشخیص طلا را انجام دهید، نیاز به یک‌سری ابزار است. در ادامه این روش‌ها را مشاهده می‌کنید:

یک) تشخیص اصل بودن طلا با سنگ محک

سنگ محک یکی از موادی است که طلافروشان برای تشخیص طلا از آن استفاده می‌کنند. با کشیدن طلا روی سنگ محک، ردی روی سنگ به جا می‌ماند. روی این رد، باید کمی تیزآب طلا ریخته شود. اگر رنگ رد تغییر نکند، طلای شما اصل است.

دو) استفاده از آمونیاک

اگر کمی آمونیاک روی طلای اصل بریزید، رنگ آن هیچ تغییری نخواهد کرد. اما اگر بدل باشد، بعد از تماس با آمونیاک تیره می‌شود؛ چرا که آمونیاک رنگ اکثر فلزات را تغییر می‌دهد.

سه) استفاده از دستگاه تست طلا

طلافروشان اکثرا تجهیزات لازم برای تست طلا را دارند. دستگاه‌های مختلف از روش‌های گوناگونی مانند تست لیزری یا اشعه ایکس، اصل بودن یا نبودن طلا را مشخص می‌کنند.

جلوگیری از خرید طلای تقلبی

متاسفانه احتمال خرید طلای تقلبی پایین نیست و خیلی از سودجویان، ممکن است بدل با آبکاری طلا یا نقره به‌جای طلای سفید به شما بفروشند. بهترین و مطمئن‌ترین راه‌حل، این است که از فروشگاه‌های معتبر آنلاین و طلافروشان معتبر سطح شهر خرید کنید. با این حال، اگر طلایی خریداری کردید که از اصالت آن مطمئن نبودید، روش‌هایی که برای تست به شما گفتیم به کارتان خواهد آمد.

اخبار مرتبط
بازار امروز شاهد افزایش قیمت سکه و طلا نسبت به روز گذشته است.
حراج سکه مرکز مبادله دوشنبه ۲۶ شهریور برای هفدهمین مرتبه در شش ماه گذشته انجام شد، اما برای محاسبه حاشیه سود برنده‌ها همه‌چیز به اواسط مهر و آینده بازار طلا بستگی دارد.
بازار امروز شاهد افزایش قیمت سکه و طلا نسبت به روز گذشته است.
نرخ طلا ۱۸ عیار امروز گرمی هزار تومان کاهش پیدا کرد، اما سکه امامی در مسیر صعودی قدم برداشت

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها