پنجشنبه, 29 شهریور 1403 2024,September

دریافت “چک” برای ضامن وام ازدواج و فرزند ممنوع شد

26 شهریور 1403
دریافت “چک” برای ضامن وام ازدواج و فرزند ممنوع شد

بانک مرکزی در پاسخ به استعلام یکی از بانک‌ها، ممنوعیت پذیرش چک به عنوان ضمانت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را ابلاغ کرد.

به گزارش بانک اول، در بخشنامه ابلاغی خطاب به مدیرعامل بانک سپه آمده است؛

پیرو نامه های شماره ۰۳.۷۴۰۰ و ۳.۷۴۱ مورخ ۱۴۰۳.۰۱.۰۶ پیرامون تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری و حسب نظر بخش حقوقی این بانک در خصوص اخذ چک به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات یادشده به استحضار می رساند:

اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط میباشد. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳) قانون بودجه سال جاری که بیان می نماید.

پس از اعتبار سنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تأمین رکن ضامن مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان با بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر داراییهای مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

بند «ج» ماده (۷۱) مکرر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مقرر می دارد بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند پرداخت تسهیلات موضوع این قانون را با رعایت موارد لهم لازم الرعایه به تشخیص هیئت وزیران نسبت به سایر تکالیف قانونی در اولویت قرار داده و در خصوص مطالبه وثایق و تضامین با اولویت توثیق حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی های مالی اشخاص از جمله سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه عمل نمایند حکم عام موصوف تخصیص خورده است.

نحوه اخذ وثایق و تضامین

بنا به مراتب فوق در رابطه با تسهیلات موضوع بند «ث» تبصره (۱۳) قانون بودجه سال جاری و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نحوه اخذ وثایق و تضامین از تسهیلات گیرندگان توسط بانکها و مؤسسات اعتباری تابع شرایط خاص مقرر در همین قوانین می باشد.

اخبار مرتبط
چک «موردی» امکانی است که به منظور کاهش تقاضا برای دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار (چک) ایجاد شده تا افرادی که دسته چک ندارند بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتبار و استفاده از دسته چک امکان برداشت مستقیم از حساب جاری خود را به صورت چک موردی داشته باشند.
در هنگام ثبت صدور چک صیادی بانک ملت حتما باید نوع ذینفع را تعیین کنید. نوع ذینفعان چک به سه نوع تقسیم می‌شود. نوع اول: ذینفع/ذینفعان، نوع دوم: خودم/ صاحب حساب، نوع سوم: خودتان/ بانک. اگر تفاوت نوع ذینفعان را نمی‌دانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.
بساط پشت‌نویسی چک تقریبا برچیده شده است و کسی دیگر از این روش منسوخ استفاده نمی‌کند. با این حال بانک مرکزی به منظور صیانت از حق و حقوق افراد، فرصتی در نظر گرفته تا اگر کسی هنوز چک رمزدار در اختیار دارد برای تعیین تکلیف و دریافت وجه آن قدم جلو بگذارد.
وقتی مردم چک تضمین شده را از شبکه بانکی دریافت می‌کنند، گیرنده چک بانکی تضمین شده می‌تواند در همان لحظه از همه ابزارها مثل برنامه‌های هوشمند، خود پردازها، روش‌های پیامکی، اینترنت بانک و موبایل بانک، برای استعلام چک استفاده کند و قادر می‌شوند در لحظه از اصالت چک در شبکه بانکی مطلع شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها