شنبه, 7 مهر 1403 2024,September

اگر سود بانکی کم شد پولهای خود را چکار کنیم ؟

03 مهر 1403
اگر سود بانکی کم شد پولهای خود را چکار کنیم ؟

در شرایطی که نرخ تورم همچنان بالای ۳۰ درصد است، پایین آوردن نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث کاهش انگیزه مردم برای پس‌انداز کردن در بانک ها می‌شود .

به گزارش بانک اول ، در حال حاضر نرخ سود سپرده‌های دوساله نزد بانک‌ها بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار ۲۲.۵ درصد است.

در اسفند سال گذشته بود که بانک مرکزی اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد را به بانک‌ها داد تا پس از آن آرام آرام بانک‌ها به سمت نرخ‌شکنی برای جلوگیری از سپرده‌ها و سبقت از همدیگر روی آوردند.

همزمان نرخ در دیگر بازارهای مالی به ویژه اوراق قرضه روند صعودی را تجربه کرده و عملا نرخ سود بانکی به گفته وزیر اقتصاد به ۳۰ درصد رسیده که باعث ناترازی بانکها و تورم شده و افت بازار سرمایه را به همراه داشته است.

 

عواقب کاهش نرخ سود بانکی

در شرایطی که نرخ تورم همچنان بالای ۳۰ درصد است، پایین آوردن نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی باعث کاهش انگیزه مردم برای پس‌انداز کردن در بانکها می‌شود و چالش شدیدی را به همراه دارد.

از این رو شاید سیاست‌گذاران پولی در بانک مرکزی دنبال راهی برای کاهش نرخ سود غیررسمی باشند.

همتی گفته که وقتی نرخ سود را بالا ببرید، فقط منجر به ناترازی بیشتر و نقدینگی و تورم بیشتر خواهد شد و البته بازار سرمایه را هم نابود می‌کند.

کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی به میزان کمتر از نرخ تورم پیامدهای منفی از جمله خروج سپرده‌ها و مهاجرت به سمت بازارهای با بازدهی بالا نظیر مسکن، خودرو، طلا و سکه و ارز را به همراه خواهد داشت.

اما اگر بخواهید پول خود را در بانک نگذارید راحت‌ترین کار چیست؟

صندوق‌های بورسی که سالانه ۳۰ درصد ماهانه سود میدهند. این صندوق‌ها توسط بانک‌ها ارائه میشوند و ضمانت بانکی دارند/تجارت نیوز

اخبار مرتبط
از نکات مهمی که باید در نظر گرفت، سیاست پولی بانک مرکزی در هر کشور است. بانک‌های مرکزی نقش مهمی در تعیین نرخ‌های بهره سپرده با تنظیم نرخ بهره معیار دارند. به عنوان مثال، فدرال رزرو در ایالات متحده نرخ بهره فدرال را کنترل می‌کند یا بانک مرکزی اروپا نرخ سود سپرده را برای کشورهای منطقه یورو را تعیین می‌کند.
براساس آمارهای بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی در هفته ابتدایی شهریور ماه، ۲۳.۷ درصد بود که در هفته دوم با افزایش ۰.۰۱ درصدی به ۲۳.۷۱ درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری تا هفته دوم شهریور ماه بود. با این حال در پایان هفته گذشته ۲۱ شهریور ماه نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۳ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسیده است.
نقدینگی از دو جزء پول و شبه پول تشکیل شده است. پول مجموع اسکناس و مسکوکات در دست مردم و سپرده‌های جاری است. شبه پول شامل سپرده‌های بلند مدت بانکی می‌شود که خود انواع مختلفی دارد.
همتی با بیان اینکه مسئولیت عملکرد بانک‌ها را از هیئت مدیره طلب می‌کند، گفت: انتظار من این است که مسیر آینده بانک‌ها مشخص باشد و در این خصوص هیچ توجیهی پذیرفته نیست و به عنوان مثال هیئت مدیره نمی‌تواند بگوید من را تحت فشار گذاشتند تا به فلان شخص یا بنگاه وام بدهم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها