ﺳﻪشنبه, 10 مهر 1403 2024,October

8 دلیل برگشت چک در بانک / وقتی چک برگشت بخورد چه می شود؟

08 مهر 1403
8 دلیل برگشت چک در بانک / وقتی چک برگشت بخورد چه می شود؟

وقتی بحث برگشت چک می‌شود همه ما فکر می‌کنیم علت برگشت چک عدم موجودی کافی حساب است. اما باید بگوییم که کسری حساب فقط یکی از دلایل برگشت چک است. اما سایر دلایل چیست؟

به گزارش بانک اول همانطور که گفتیم علت برگشت چک عوامل مختلفی است که از آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نقص در امضا چک


اگر چک را امضا نکرده‌ باشید، چک برگشت می‌خورد.
اگر به سرعت در حال نوشتن چک بوده‌اید؛ احتمالا امضا زدن چک را فراموش کرده‌اید.
اما اگر مطمئن هستید که برگه چک را امضا زده‌اید، احتمال دارد به دلیل عدم تطابق امضاء روی چک با نمونه امضاءتان، چک برگشت خورده باشد. زیرا بانک یک نمونه امضا از شما دارد و اگر هنگام نوشتن چک، امضا شما مشابه امضا نمونه نباشد، بانک آن چک را غیرقانونی تلقی می‌کند و اقدام به برگشت چک می‌کند.

عدم موجودی کافی حساب

شاید موجودی کافی در حساب‌تان ندارید.

همه ما می‌دانیم که اگر حساب موجودی کافی نداشته باشد، چک برگشت می‌خورد. اما گاهی پیش ‌می‌آید که به دلیل مشغله کاری و زندگی تاریخ و مبلغ چک را فراموش می‌کنیم و همین باعث می‌شود که در تاریخ سررسید، چک برگشت می‌خورد. برای جلوگیری از فراموشی تاریخ سررسید چک توصیه میکنیم از یک یادآور سررسید چک استفاده کنید.

در ضمن باید مبلغ به صورت کامل در حساب باشد یعنی اگر مبلغ چک شما ۱۵ میلیون باشد شما باید ۱۵ میلیون در حساب جاری خود داشته باشید.

دلایل برگشت خوردن چک

اشتباه در نوشتن چک

احتمالا اطلاعات چک را اشتباه نوشته باشید.

یک علت برگشت چک، اشتباه نوشتن مندرجات چک است. زیرا هرگونه تغییری در حروف و عدد مربوط به تاریخ و مبلغ اشتباه تلقی می‌شود و باعث برگشت چک می‌شود.

عدم تطابق اطلاعات

عدم تطابق اطلاعات درج شده روی برگه چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد

این روزها یکی از دلایل برگشت چک عدم تطابق مندرجات درج شده در سامانه صیاد با برگه چک است. افراد زیادی در هنگام نوشتن چک و ثبت آن در سامانه صیاد برخی اطلاعات را اشتباه وارد می‌کنند. مثلا اگر مبلغ چک که در سامانه صیاد ثبت شده با مبلغی که روی چک نوشته شده متفاوت باشد، چک برگشت می‌خورد.
پس حتما در هنگام ثبت چک به تمام اطلاعات توجه کنید.
راه‌حل: اگر برای ثبت چک صیادی از یک اپلیکیشن متخصص در زمینه چک صیاد استفاده کنید، احتمال اشتباه در درج اطلاعات کمتر خواهد شد.

داشتن چک برگشتی


اگر چک برگشتی دارید و از آن سوء اثر نشده باشد.
اگر قبلا چک برگشتی داشته باشید و از آن رفع سوء اثر نکرده باشید، احتمالا به همان دلیل چک‌تان برگشت خورده باشد. برای اطلاع از اینکه ایا از چک‌تان رفع سوء اثر شده است یا نه؟ می‌توانید از طریق اپلیکیشن ساد۲۴ اوضاع‌ چک‌های برگشتی خودتان را مشاهده کنید.

اگر چک برگشت بخورد چه میشود؟

از سال ۱۴۰۰ به بعد قوانین چک تغییر کرد و محرومیت‌های سختی برای افرادی که چک برگشتی دارند در نظر گرفته شد. بنابراین باتوجه به قانون برگشت چک صیادی می‌توانیم به:

  • جلوگیری از دریافت کارت و افتتاح حساب
  • مسدودیت گردش مالی و پولی در تمام حساب‌های بانکی و کارت‌ها تا مبلغ کسری چک‌
  • جلوگیری از صدور چک جدید
  • جلوگیری از دریافت دسته چک جدید
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی (ارزی و ریالی)
  • کاهش رتبه اعتبارسنجی
  • عدم درخواست وام و تسهیلات

توجه: ممنوعیت گفته شده در بالا، تا هنگام رفع سوء‌اثر به قوت خود باقی است.

آیا برگشت زدن چک همان شکایت است؟

اکثر افراد تصور می‌کنند، برگشت زدن چک به معنای شکایت کردن از صادرکننده چک است. اما برگشت زدن چک با شکایت کردن متفاوت است. برای آغاز شکایت افراد ابتدا باید اقدام به برگشت چک نمایند تا بتوانند مراحل قانونی و حقوقی فرایند شکایت را پیش ببرند.
بنابراین اگر فقط چک شما برگشت خورده است باید هر چه زودتر اقدام به رفع سوء‌اثر چک برگشتی کنید.

راه‌حل طلایی برای افرادی که چک‌ برگشتی دارند

برای اینکه چک‌تان برگشت نخورد می‌توانید بلافاصله پس از ثبت چک، استعلام ثبت چک بگیرید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که اطلاعات درج شده در سامانه صیاد و مندرجات ثبت شده در برگه‌چک باهم برابر هستند.

ادر کنید.

سوالات متداول

چک اگر برگشت بخورد چه میشود؟

باتوجه به قانون برگشت چک صیادی، برگشت خوردن چک دارای محرومیت‌های برای فرد است که ما در این مقاله به آن‌ها پرداختیم.

چکم برگشت خورده چیکار کنم؟

اولین کاری که باید انجام دهید بررسی دلیل برگشت چک و رفع سوء اثر از آن می‌باشد.

آیا چک ثبت نشده برگشت میخوره؟

خیر اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، امکان برگشت زدن آن فراهم نیست.

اخبار مرتبط
در زمان مراجعه به بانک صادر کننده دسته چک برای ویرایش چک صیادی، حتما یک کارت شناسایی و لاشه چک صیادی را به همراه خود داشته باشید.
چک صیادی به‌دلیل داشتن برخی ویژگی‌ها امنیت و ضمانت اجرای بیشتری نسبت به چک‌های معمولی دارد، برای همین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از آن برای انجام کار‌های مختلف خود انجام دهند. این چک بر اساس قانون جدید صادر شده و اغلب افراد ملزم به استفاده از آن هستند.
تمام مراحل صدور، دریافت، ضمانت، پشت نویسی و تسویه سفته، به صورت الکترونیکی و غیرحضوری از طریق اینترنت بانک کشاورزی انجام می شود. متقاضیان می توانند به منظور انجام هرگونه عملیات برای سرویس سفته الکترونیک، ابتدا با نصب نرم افزار امضای دیجیتال از طریق لینک موجود در اینترنت بانک کشاورزی و یا سایر درگاه های قانونی، نسبت به احراز هویت و دریافت گواهی امضای دیجیتال اقدام کنند.
سفته الکترونیک، نسخه‌ای دیجیتال از سفته‌های کاغذی است که در بستر اینترنت و سامانه‌های بانکی تهیه و صادر می‌شود. این سفته با استفاده از فناوری‌های جدید مانند امضای دیجیتال، اعتبار و رسمیت لازم را دارد و به عنوان یکی از ابزارهای تعهدی در معاملات مالی و اعتباری به کار می‌رود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها