ﺳﻪشنبه, 10 مهر 1403 2024,October

آیا بیت‌کوین مانند طلا شایسته اعتماد است؟

10 مهر 1403
آیا بیت‌کوین مانند طلا شایسته اعتماد است؟

گرچه برخی تحلیلگران بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتال معرفی می‌کنند، اما هنوز میزان عملکرد آن به لحاظ ریسک‌پذیری مورد تردید است.

به گزارش بانک اول  به نقل از «کوین‌پدیا» تصمیم اخیر فدرال رزرو ایالات متحده برای کاهش نرخ بهره به نفع طلا بوده است. این امر کاملاً مورد انتظار بود، زیرا کاملاً طبیعی است که سرمایه‌گذاران در دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی، دارایی‌های مطمئن‌تری مانند طلا را انتخاب کنند.

اما در زمانی که طلا از مزایای این چشم‌انداز اقتصادی پرنوسان بهره می‌برد، چند ذهن کنجکاو وجود دارند: احتمالاً علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، که نمی‌دانند آیا می‌توان همان مزیت را با بیت کوین تضمین کرد یا خیر. چنین کنجکاوی از این واقعیت ناشی می‌شود که بیت کوین اغلب «طلای دیجیتال» نامیده می‌شود. و حال زمان شروع این کاوش است. مطمئناً می‌توانیم به چیز جالبی برسیم.

موج طلا: یک موازی تاریخی

CryptoQuant مجموعه‌ای از داده‌ها را به اشتراک می‌گذارد که می‌تواند ارتباط بین نرخ بهره ایالات متحده و قیمت طلا را اثبات کند. این نشان می‌دهد که وقتی فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره خود را در سال 2008 کاهش داد، چگونه قیمت طلا افزایش یافت. گفتنی است زمانی که نرخ بهره در سال 2008 تعدیل شد، قیمت طلا به 590 دلار در هر اونس رسید.

طبق مجموعه داده‌های CryptoQuant، طی چهار سال پس از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2008، قیمت طلا به اوج شگفت‌انگیز 1900 دلار رسید. آنچه CryptoQuant فاش می‌کند برای اثبات وجود رابطه قوی بین کاهش نرخ بهره آمریکا و قیمت طلا کاملاً کافی است.

بنابراین، هر زمان که فدرال رزرو آمریکا کاهش نرخ بهره را اعلام کند، باید منتظر افزایش قیمت طلا باشیم. به طور خلاصه، این فرض کلی همیشه مورد تأیید بوده است که هر زمان عدم اطمینان مالی در بازار وجود دارد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سمت دارایی‌های امن‌تر مانند طلا مهاجرت کنند.

آیا بیت کوین از کاهش نرخ فدرال رزرو در سال 2024 سود می‌برد؟

مانند سال 2008، ماه گذشته فدرال رزرو ایالات متحده کاهش نرخ بهره را اعلام کرد. این بار نیز همانطور که انتظار می‌رفت، قیمت طلا واکنش موافقی نشان داد. در روز اعلام کاهش نرخ، قیمت طلا زیر 2494 دلار بود و در 26 سپتامبر، به اوج سالانه 2660.6 دلار رسید. هم‌اکنون قیمت 2649.8 دلار است.

اگرچه تفاوت‌های زیادی بین طلا و بیت کوین هست، اما دلایل زیادی نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران را به مقایسه بیت کوین با طلا سوق می‌دهد. از این رو، کاملا منطقی است که این پرسش را بررسی کنیم که آیا بازار بیت کوین شاهد افزایشی مشابه با طلا در این دوره بوده است یا خیر.


در ماه سپتامبر، بازار بیت کوین تا حد زیادی صعودی بود. حداقل یک هفته قبل از اعلام بزرگ فدرال رزرو آمریکا، خریداران کنترل بازار را در دست گرفتند. در آن مقطع، بازار جهانی کاهش نرخ بهره را با قطعیت پیش‌بینی می‌کرد، چرا که هفته‌ها قبل از این اقدام، رئیس فدرال رزرو آشکارا در مورد آن صحبت کرده بود.

اگرچه چند روز قبل از اعلام، درست یک روز قبل از اینکه خریداران تسلط خود را به دست آورند، بازار شاهد چند کندل قرمز متوالی بود. یک هفته پس از اعلام، بازار به اوج ماهانه 65903 دلار رسید.

و دیروز، فروشندگان تلاش زیادی برای پایین‌آوردن قیمت انجام دادند، اما امروز خریداران با موفقیت حرکت نزولی را متوقف کردند و قیمت را به شدت به سمت بالا هل دادند.


در پایان، اگرچه درست است که بیت کوین به دلیل شباهت‌هایی که به طلا دارد، در بین مردم به طلای دیجیتال معروف است و کارشناسان معتقدند که زمان آن رسیده که بیت کوین را به عنوان کالایی مانند طلا در نظر بگیریم، اما این موضوع همچنان مورد تردید است که آیا بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال به اندازه‌ای اعتماد به‌دست آورده است که تصور عمومی سرمایه‌گذاران در مورد ریسک‌پذیر بودن دسته دارایی‌های ارزهای دیجیتال را نفی کند.

اخبار مرتبط
طی 55 حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، 10 هزار و 544 کیلوگرم شمش مورد دادو‌ستد قرار گرفت که در نتیجه آن 47,2 هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد
ا،قیمت طلا و سکه امروز یر خلاف روز گذشته صعودی شد به طوری که سکه به کانال 47 میلیونی بازگشت ابن در حالی است که قیمت اونس جهانی 8 دلار کاهشی شد
گفتنی است،‌ ثبت اطلاعات و معاملات طلافروشان در سامانه جامع تجارت از دی ماه سال قبل لازم ‌الاجرا شده بود ولی با اعتراض فعالان این صنف، مهلت 6 ماهه ای برای واحدهای طلافروشی در نظر گرفته شد تا نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.
بازار امروز شاهد افزایش قیمت سکه و طلا نسبت به روز گذشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها