ﺳﻪشنبه, 17 مهر 1403 2024,October

دست باز کلاهبرداران با عدم تعیین سقف اعتباری چک

17 مهر 1403
دست باز کلاهبرداران با عدم تعیین سقف اعتباری چک

کارشناس امور چکی در خصوص عارضه‌های عدم اجرای ماده ۶ قانون اصلاح قانون چک نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش بانک اول محمد نوری کارشناس امور چکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال ۹۷ قانونگذاری در ماده ۶ قانون اصلاح قانون صدور چک حکمی را صادر کرد که بر اساس آن هر شخصی متناسب با داده‌هایی که سیستم اعتبارسنجی و رتبه‌بندی توسط بانک مرکزی محاسبه می‌شود تا سقف مشخصی می‌تواند چک صادر شده پاس نشده داشته باشند یعنی فرد به میزان مشخصی می‌تواند چک صادر و تعهد ایجاد کند در واقع این موضوع تا حد بسیار زیادی صدور چک بلامحل را کاهش می‌دهد و از سال ۱۴۰۰ باید این قانون عملیاتی و اجرایی می‌شود.

این کارشناس امور چکی در خصوص عارضه‌های عدم اجرای این بند قانونی می‌گوید: بواسطه اجرای بخش‌های دیگر قانون چک اعتماد به چک بازگشته است و تا حد بسیار زیادی این ابزار میان فعالان اقتصادی معتبر شناخته می‌شود، اما این قطعه از پازل که سقف اعتبار و موضوع ماده ۶ است یک حفره ایجاد کرده است و بر این اساس مردم و فعالان اقتصادی که اقبالشان به چک افزایش پیدا کرده، اما متناسب با این مورد انگیزه و صرفه سوء استفاده از چک هم برای سودجویان افزایش پیدا کرده است.

نوری می‌گوید: یکی از راه‌های پرتکرار در قالب سوء استفاده این است که برای افرادی که هیچی چیزی برای از دست دادن ندارند حسابی بانکی باز و برای آن گردش ایجاد می‌کنند و روی آن حساب دسته چک دریافت می‌کنند و آن چک را به افراد می‌فروشند و اعداد و ارقام بزرگی می‌توان در این قالب کلاهبرداری شود.

او افزود: اگر بحث اعتبار مجاز اجرایی شود اشخاصی که دسته چک داشتن آنها ریسک بالایی دارد، حق مجاز پایینی برای آنها منظور خواهد شد بنابر این اگر ماده ۶ اجرایی شود امکان سوء استفاده از بین می‌رود و تا حد بسیار زیادی پازل چک تکمیل می‌شود بنابر موارد مطرح شده بسیار اهمیت دارد که شبکه بانکی و بانک مرکزی هر چه سریع‌تر این بند قانونی را اجرایی کنند./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
اگر قصد دریافت چک دارید اما نمی‌دانید صادرکننده چک فرد خوش حسابی است یا نه؟ باید استعلام بگیرید.
در صورتی که تاریخ چک به روز باشد، چک از نوع کیفری به شمار می‌رود‌‌. بدین ترتیب دارنده چک آن را با این منظور که صادر کننده چک مبلغ مورد نظر را در حساب خود موجود دارد، اقدام به دریافت کرده است. اما موجودی حساب صادر کننده چک برای وصول چک کافی نبوده و در این زمان می‌توان حکم جلب چک برگشتی کیفری را مطرح کرد‌.
امروزه زنان نقش موثری بر اقتصاد و کسب و کارهای کشور دارند. به همین دلیل ابزارهای مالی مانند چک می‌تواند روند کار آن‌ها را راحت نمایند
سامانه چکاد، یک پلتفرم بانکی الکترونیک است که برای مدیریت و تسویه چک‌ها به صورت دیجیتالی طراحی شده است. این سامانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در راستای طرح ملی صیاد (صدور یکپارچه دسته چک) راه‌اندازی شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها