جمعه, 27 مهر 1403 2024,October

تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی چیست؟

25 مهر 1403
تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی چیست؟

شاید اساسی‌ترین تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی در طراحی و تاریخ ضرب این دو باشد.در این مقاله به بررسی تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی می‌پردازد.

به گزارش بانک اول در بازار ایران سکه‌های طلا به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، از تنوع و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند.

سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی دو نوع رایج این سکه‌ها به شمار می‌روند. در دنیای خرید و فروش طلا، انتخاب صحیح نوع سکه از اهمیت بسیاری برخوردار است. شاید در نگاه اول، تمامی سکه‌های طلا یکسان به نظر برسند، اما تفاوت‌هایی که در سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی وجود دارد، می‌تواند تأثیرات چشم‌گیری بر سرمایه‌گذاری طولانی یا کوتاه مدت شما داشته باشد.

در این مقاله به بررسی تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی می‌پردازد.

تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی در چیست؟

اگرچه از لحاظ عیار و وزن، هر دو سکه‌ی امامی و بهار آزادی برابر و دارای عیار ۲۲ (۹۰۰ در ۱۰۰۰) و وزنی معادل ۸.۱۳۳ گرم هستند اما در بسیاری از موارد از جمله طراحی، تاریخ ضرب، میزان نقدشوندگی و میزان محبوبیت از تفاوت‌های قابل توجهی برخودار هستند. در ادامه هرکدام از این تفاوت‌ها شرح داده شده است. تا هنگام خرید سکه بهترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی طراحی و تاریخ ضرب

شاید اساسی‌ترین تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی در طراحی و تاریخ ضرب این دو باشد. سکه‌های بهار آزادی یا همان سکه‌های طرح قدیم، ضرب شده‌ی سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ هستند. طرح این سکه‌ها در یک طرف دارای حکاکی نام حضرت علی (ع) به صورت اسلیمی با حاشیه گل و بوته است که پایین سکه نام بانک ملی ایران قرار دارد. طرف دیگر شامل تصویر حرم امام رضا (ع) و عبارت «اولین بهار آزادی» است که به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره دارد. همچنین سال ۱۳۵۸ روی آن‌ها حک شده‌ است. البته در سکه‌های بهار آزادی ضرب شده در سال ۶۳ سال ۱۳۶۳ قید شده است.

در مقابل، ضرب سکه‌های امامی از سال ۱۳۷۰ شروع شد و طرح آن شامل تصویری از امام خمینی (ره) در یک طرف و حرم امام رضا (ع) در طرف دیگر است. همچنین در این سکه عبارت «بهار آزادی» جایگزین عبارت «اولین بهار آزادی» شده است. سکه‌های امامی حاشیه‌ی ساده‌ای دارند و تنها سکه‌هایی که در سال ۱۳۸۶ ضرب شده‌اند به نام سکه‌ی امامی معروف هستند. سکه‌هایی که قبل از سال ۸۶ ضرب شده باشند به سکه‌ی تاریخ پایین شناخته می‌شوند. تفاوت‌های ظاهری گفته شده از مهم‌ترین نشانه‌های تشخیص فرق سکه‌ی امامی و بهار آزادی به شمار می‌روند​.

فرق سکه‌ی امامی و بهار آزادی

تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی در میزان نقدشوندگی

تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی در میزان نقدشوندگی بسیار قابل توجه است. سکه‌ی امامی به دلیل محبوبیت بیشتر در بازار ایران، نقدشوندگی بالاتری نسبت به سکه‌ی بهار آزادی دارد. به عبارت دیگر، سکه‌ی امامی بیشتر مورد تقاضا است و به راحتی می‌توان آن را در بازار پیدا و معامله کرد. از این رو، کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، اغلب سکه‌ی امامی را به دلیل نقدشوندگی بیشتر ترجیح می‌دهند. به همین دلیل هرچند که از نظر عیار و وزن این دو سکه تفاوتی وجود ندارد اما قیمت سکه‌ی امامی معمولاً کمی بالاتر از بهار آزادی است. در نتیجه‌ی تقاضای بیشتر، حباب قیمتی در این سکه ایجاد می‌شود​.

تفاوت سکه‌ی امامی و سکه‌ی بهار آزادی

سکه‌ی امامی بهتر است یا بهار آزادی؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت شناخت تفاوت سکه امامی و سکه بهار آزادی، تأثیر این دو سکه بر سرمایه‌گذاری است. سکه‌ی طلا یکی از ابزار‌های محبوب برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم و نوسانات اقتصادی است، و انتخاب سکه صحیح می‌تواند به افزایش سوددهی کمک کند. این که سکه‌ی امامی بهتر است یا بهار آزادی به اهداف سرمایه‌گذاری بستگی دارد. اگر هدف شما از خرید سکه، سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت با توجه به نوسانات بازار طلا است، سکه‌ی امامی گزینه بهتری است. اما در صورتی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید و به ارزش تاریخی و کلکسیونی سکه هم توجه می‌کنید، سکه‌ی بهار آزادی به دلیل این که کمتر در بازار عرضه می‌شوند می‌توانند در طولانی مدت و به دلیل کلکسیونی بودن، بهای بیشتری پیدا کنند.

کلام پایانی

به عنوان کلام پایانی، به سرمایه‌گذاران تازه‌کار توصیه می‌شود ابتدا بازار را به دقت زیر نظر داشته باشند و به تحلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور توجه کنند. اگر بازار در شرایط ناپایدار است و احتمال کاهش ارزش پول ملی وجود دارد، بهتر است سکه‌ی امامی را به دلیل نقدشوندگی بالاتر انتخاب کنید. اما برای افرادی که ارزش تاریخی و کلکسیونی برایشان اهمیت دارد، سکه‌ی بهار آزادی به دلیل نادر بودن و طراحی خاص‌شان ممکن است قیمت آن‌ها در آینده به طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

همچنین بهتر است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در طلا و سکه، با کارشناسان مالی مشورت کنید و اطلاعات کاملی درباره شرایط بازار به دست‌آورید. طلا و سکه، اگرچه به عنوان دارایی‌های امن شناخته می‌شوند، اما نوسانات قیمتی قابل توجهی دارند که باید مد نظر قرار گرفته شود.

سوالات متداول
آیا سکه‌ی بهار آزادی به سکه‌ی بانکی شناخته می‌شود یا سکه‌ی امامی؟
هر دو نوع سکه جزء سکه‌های رسمی بانک مرکزی ایران هستند و به عنوان سکه‌های بانکی شناخته می‌شوند.
آیا عیار و وزن سکه‌های امامی و بهار آزادی یکسان است؟
بله، هر دو سکه دارای عیار ۲۲ و وزن ۸. ۱۳۳ گرم هستند و از این نظر تفاوتی با هم ندارند.
کدام سکه برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت مناسب‌تر است؟
سکه‌ی امامی به دلیل تقاضای بیشتر و نقدشوندگی بالا در بازار، برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت مناسب‌تر است.
اخبار مرتبط
اواخر مرداد امسال که دولت به مسعود پزشکیان تحویل شد، قیمت سکه ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.
بازار امروز شاهد روند صعودی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است.
بازیگران بازار ارز در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت دلار آزاد در کانال ۶۳ هزار تومانی بودند. به‌نظر می‌رسد با توجه به اخبار ضد و نقیض دو هفته گذشته، و کشمکش نیروهای عرضه و تقاضا در بازار، قیمت تعادلی این روزهای دلار در نیمه کانال ۶۳ هزار تومانی باشد.
شصتمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه برگزار خواهد شد. این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد. طی ۵۹ حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، ۱۱ تن شمش مورد دادو‌ستد قرار گرفت که در نتیجه آن، ۴۹.۷ همت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها