شنبه, 28 مهر 1403 2024,October

خبر مهم بانک مرکزی درباره سهمیه وام ازدواج و فرزند

28 مهر 1403
خبر مهم بانک مرکزی درباره سهمیه وام ازدواج و فرزند

بانک مرکزی با ابلاغ به بانک‌ها اعلام کرد که ۲۰ درصد از سهمیه سالانه وام ازدواج و فرزند بانک بصورت الکترونیکی و غیرحضوری پرداخت شود.

به گزارش بانک اول، مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ با توجه به سن متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است و به زوجین کمک می‌کند که بتوانند برخی از هزینه‌های ابتدایی برای تشکیل زندگی مشترک خود را تأمین کنند.

مبلغ وام براساس تعداد فرزند

وام فرزندآوری نیز براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد است و در داخل ایران متولد شده‌اند، تعلق می‌گیرد:

  • مبلغ وام برای فرزند اول مبلغ ۴۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)
  • فرزند دوم مبلغ ۸۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)
  • فرزند سوم مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)
  • فرزند چهارم مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۶ سال (۷۲ ماه)
  • فرزند پنجم به بعد مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۷ سال (۸۴ ماه) است.

گفتنی است، هم اکنون بیش از ۳۷۰ هزار نفر در صف وام ازدواج و بیش از ۴۳۰ هزار نفر در صف وام فرزند آوری قرار دارند. بهانه همیشگی بانکها برای صف طولانی وام ازدواج و عدم پرداخت این تسهیلات، کمبود و نبود اعتبار کافی است!

۷ بانک برای تسریع در پرداخت این تسهیلات

بانک مرکزی اخیراً از اختصاص منابع جدید به ۷ بانک برای تسریع در پرداخت این تسهیلات خبر داده است؛ بانک مرکزی با اختصاص منابع جدید به ۷ بانک منتخب صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت قصد دارد طی سه ماه آینده شرایط پرداخت حداقل ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری را فراهم کند.

صف های طولانی وام ازدواج و فرزند و عدم امکان ثبت نام برای دریافت این تسهیلات از مهمترین مشکلات متقاضیان دریافت وام فرزند و ازدواج در ماه های قبل بوده است.

حل مشکلات ثبت نام

بانک مرکزی بعد از جلسه با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در راستای حل مشکل ثبت نام برای تسهیلات ازدواج و فرزند گام برداشت و با ۲۴ ساعته کردن سایت ثبت نام، کمی از دغدغه متقاضیان این تسهیلات را برطرف کرد.

هرچند کماکان و با وجود ثبت نام، برخی بانک ها در تایید و معرفی شعبه به متقاضیان تعلل می کنند و همین امر هم موجب سردرگمی متقاضیان وام ازدواج و فرزند شده است.

اخبار مرتبط
حداقل مبلغ برای افتتاح حساب اصلی 10 میلیون تومان و برای حساب تبعی 50 هزار تومان است. تسهیلات در صورت بازپرداخت 12 ماهه، معادل 1.5 برابر متوسط موجودی ماهانه و در صورت بازپرداخت تا 18 ماه، معادل یک برابر متوسط موجودی ماهانه محاسبه می‌شود. نرخ سود این تسهیلات نیز 23 درصد سالانه تعیین شده است.
وام‌های صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند. که بر این اساس شرایط و مبالغ متفاوتی دارند. در این راستا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع تحصیلی(کارشناسی-کارشناسی ارشد- دکتری) می‌توانند در ابتدای هر ترم از مجموعه‌های وام‌های دانشجویی این دانشگاه بهره مند شوند.
ثبت‌نام مرحله سوم وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی از ۲۲ مهر آغاز شده و تا پنج‌شنبه ۳ آبان ادامه دارد. کانون تأمین اجتماعی اعلام کرده است که برای ثبت‌نام نیازی به حضور حضوری بازنشستگان نیست.
تخصیص تسهیلات به جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور، اعضای هیئت علمی فاقد پروانه مطب شاغل در مراکز درمانی، پرستاران و کارکنان شاغل تمام وقت در مراکز درمانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین داروخانه ها امکان پذیر گردیده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها