چهارشنبه, 2 آبان 1403 2024,October

بحران بورس بانک ها را هم درگیر می کند

02 آبان 1403
بحران بورس بانک ها را هم درگیر می کند

سیستم بانکی از بحرانی که در بورس به وجود آمده ضرر می کند چرا که در واقع ۱۰۰۰ همت از تسهیلات بانک ها پشتوانه سهام دارند.

به گزارش بانک اول، اگر قرار باشد این بحران ادامه پیدا کند و ارزش سهام به صورت مداوم کاهش پیدا کنند، سیستم بانکی با بحران عجیبی و غیرقابل بازگشتی مواجه خواهد شد .

بسیاری فکر می کنند بحران بورس نهایت می تواند به سهامداران سهام در بورس محدود باشد و تصوری از شرایط دومینویی این بحران ندارند.

یا نهایتا خیلی ها فکر می کنند این بحران صرفا می تواند نهادهای مالی مثل کارگزاری ها، صندوق ها و سبدگردان ها را تحت تاثیر قرار دهد.

شرایط دومینویی بحران بورس

بیراه نیست اگر بگوییم مهمترین بخش اقتصادی که در حال حاضر باید منتظر تبعات بحران بازار سهام باشد، بانک ها هستند.

بررسی آمار تسهلات اعطا شده توسط سیستم بانکی در انتهای شهریور ماه نشان می دهد از مجموع ۸۳۰۰ همت تسهیلات اعطا شده، ۱۰۰۰ همت با وثیقه سهام شرکت های بورسی بوده است.

در واقع ۱۰۰۰ همت از تسهیلات بانک ها پشتوانه سهام دارند اگر قرار باشد این بحران ادامه پیدا کند و ارزش سهام به صورت مداوم کاهش پیدا کنند، سیستم بانکی با بحران عجیبی و غیرقابل بازگشتی مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط
اوراق بهاداری که در بورس داد و ستد می‌شوند انواع مختلفی دارند که ممکن است کارمزدشان هم متفاوت باشد. مثلا کارمزدی که بابت معاملات سهام دریافت می‌شود بیشتر از کارمزد معاملات اوراق مشارکت است. پس برای اطلاع دقیق‌تر از کارمزد معاملات، باید ببینیم چه اوراقی را می‌خواهیم معامله کنیم.
براین اساس معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۶ میلیارد و ۹۴۹ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۱۸۰ معامله به ارزش ۴۰ هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.
امروز بیش از ۶ میلیارد و ۷۹۴ میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان در بیش از ۱۸۸ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۱۴ هزار و ۸۳۳و احدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۷ هزار و ۲۸۱و احد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فملی، فولاد و وبملت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی لخزر، شپاکسا و فلوله با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها