جمعه, 4 آبان 1403 2024,October

مناطق آزاد ایران کدامند؟ مناطق آزاد ایران برای گردشگری

02 آبان 1403
مناطق آزاد ایران کدامند؟ مناطق آزاد ایران برای گردشگری

مناطق آزاد ایران کدامند؟ مناطق آزاد ایران برای گردشگری

مناطق آزاد تجاری ایران مزایایی دارند که نظر همه را به خود جلب می‌کنند. اگر به‌قصد سفر و گردش چمدان بسته‌اید و یا قرار است کسب‌وکار تجاری‌تان را در آنجا راه‌اندازی کنید، به‌هرحال نیاز دارید قانون های مناطق آزاد تجاری را به‌خوبی بشناسید و تفاوت آن را با مناطق ویژه اقتصادی متوجه شوید. این مناطق به علت نداشتن مالیات گمرکی، بهترین منطقه برای خرید کالاهای برند باقیمت مناسب به شمار می‌روند، پس موقعیت مناسبی برای برند پوشان به شمار می‌روند. با ما همراه باشید تا با مناطق آزاد تجاری ایران آشنا شویم و قوانین آن‌ها را بهتر بشناسیم.

مناطق آزاد ایران

منطقه آزاد به چه معناست؟

شهرها یا بندرهایی که در آن‌ها صادرات و واردات از قوانین گمرکی کشور پیروی نمی‌کند بلکه قوانین تجاری مخصوص به خود را دارد، منطقه آزاد محسوب می‌شوند. مناطق آزاد تجاری برای رونق اقتصاد یک کشور ارزشمند هستند و سالانه گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند، چرا که قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مسافران خارجی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی به‌راحتی می‌توانند شرکت خود را تاسیس کنند و به تجارت بپردازند. مزایای مناطق آزاد نسبت به دیگر شهرها باعث افزایش جذب سرمایه‌گذار شده که در ادامه به بررسی این قوانین می‌پردازیم.

مهم ترین مناطق آزاد ایران

ایران دارای 8 منطقه آزاد تجاری است که گاهی مناطقی به آن اضافه می‌شود. در حال حاضر جزیره کیش، جزیره قشم، ارس، اروند، انزلی، قصرشیرین، چابهار و ماکو مناطق آزاد اصلی ایران هستند.

منطقه آزاد کیش

یکی از جزیره‌های زیبای ایران است که هرساله مسافران زیادی را ترغیب میکند تا با خرید بلیط هواپیما راهی جزیره کیش شوند. در بازارهای این جزیره انواع لوازم برند را به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید، امکانات تفریحی و گردشگری جزیره کیش آن را برای سرمایه‌گذاران حائز اهمیت جلوه می‌دهد و برخی از سرمایه‌گذاران خارجی پارک‌های آبی و مراکز تفریحی در این جزیره ساخته‌اند.

منطقه آزاد قشم

منطقه آزاد قشم بیشتر در زمینه صادرات نفت و صنایع تولیدی و سوخت‌گیری کشتی‌ها اهمیت دارد. همچنین این جزیره بازارهای متنوع و جاهای دیدنی قابل‌توجهی دارد که مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. قشم از طریق تنگه کلارنس از خاک ایران جدا شده و بارگیری کشتی‌ها با هزینه همراه است.

منطقه آزاد ارس : در استان آذربایجان شرقی

یکی از مناطق آزاد قدیمی است که درگذشته تجارت و دادوستدهای بسیاری را شاهد بوده. موقعیت مکانی مناسب آن و هم مرزی با ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و آذربایجان باعث شده صادرات و واردات زیادی داشته باشد و زیرساخت‌های لازم برای مراکز تخلیه و بارگیری کالا فراهم شود که نتیجه موثری در رونق اقتصادی‌اش دارد.

منطقه آزاد اروند : در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر

دسترسی آسان این منطقه به بازارهای تجاری جهان باعث می‌شود کالاهای تولید شده به‌راحتی صادر شوند و رونق اقتصادی محلیان صورت بگیرد. همچنین مکان‌های دیدنی این منطقه مثل بازار ماهی‌فروشان و پل خرمشهر که روی رود کارون ساخته شده از زیبایی‌های این منطقه آزاد به شمار می‌روند.

منطقه آزاد انزلی : در بندر انزلی

منطقه آزاد انزلی که به بازار کاسپین هم معروف است از تفریحات آبی و بازارها پر شده که در بازارهایش می‌توانید کالاهای برند و مرغوب که شامل پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی، کیف و کفش و... می‌شود را پیدا کنید. کافی‌شاپ‌ها و غذاخوری‌های این منطقه پر از غذاهای شمالی است که اشتهای هرکسی را به خوردن غذا باز می‌کند.

منطقه آزاد قصرشیرین : در کرمانشاه

قصرشیرین در استان کرمانشاه با دو مرز پرویزخان (کردستان) و خسروی (عربی) با شهر عراق مبادلات کالا انجام می‌دهد. صادرات کالاها با عراق باعث شد قصرشیرین به مناطق آزاد اضافه شود.

منطقه آزاد چابهار : در خلیج چابهار

منطقه آزاد چابهار که از طریق زمینی، هوایی و آب‌های آزاد صادرات و واردات کالاها را انجام می‌دهد مجهز به امکانات تفریحی و آموزش عالی است. در این منطقه هزینه‌ای 1 درصدی برای خدمات دریافت می‌گردد. هزینه بارگیری کشتی در این منطقه رایگان است و مرکز خریدهایش کالاهای برند و مرغوب را به فروش می‌رسانند.

منطقه آزاد ماکو : در شهرستان ماکو

این منطقه که بیش از 300 جای دیدنی را در دل خود جای‌داده یکی از مناطق توریستی و آزاد ایران محسوب می‌شود. قرارگیری در مسیر چین اروپا باعث شده واردات کالاهای زیادی صورت بگیرد و باعث رونق تجاری منطقه شود.

منطقه آزاد ماکو، منطقه آزاد چابهار،منطقه آزاد کیش،منطقه آزاد قشم

مناطق آزاد جدید ایران

شهرهای مهران، اردبیل، سیستان، بانه - مریوان، شهر فرودگاهی امام خمینی، اینچه‌برون و بوشهر مناطق آزاد جدید ایران هستند که در سال‌های 1400 به بعد به لیست این مناطق اضافه شده‌اند.

قانون مناطق آزاد ایران

  • مناطق آزاد ایران نیاز به پیروی از قوانین گمرکی ندارند و شرکت‌های تاسیس شده در این مناطق از هزینه‌های مالیاتی تا 20 سال معاف هستند و این باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های اضافی برای صاحبان کسب‌وکار می‌شود.
  • امکان خروج سرمایه و مال و اموال صاحبان تجاری این مناطق به خارج از کشور فراهم است.
  • اتباع خارجی بدون نیاز به ویزا می‌توانند به فعالیت‌های تجاری در این منطقه بپردازند.
  • برای حمل‌ونقل زمینی و هوایی نیاز به پرداخت هزینه‌های بسیار بالا نیست.
  • قوانین آزاد و بدون دردسر در مناطق آزاد گاهی باعث می‌شود برای افراد سودجو زمینه قاچاق کالاها فراهم شود و واردات زیاد به این مناطق رونق اقتصادی منطقه را کاهش دهد.

بزرگترین مناطق آزاد ایران

از بزرگترین مناطق آزاد ایران میتوان به منطقه آزاد ماکو و اروند اشاره کرد.

بازارهای مناطق آزاد ایران

 بازارهای معروف مناطق آزاد ایران شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. منطقه آزاد ماکو: بازار مرزی ماکو
  2. منطقه آزاد چابهار: بازار پردیس
  3. منطقه آزاد اروند: بازارروز اروند، بازار شب اروند (بازار خلیج‌فارس)
  4. منطقه آزاد ارس: مرکز خرید سهند
  5. منطقه آزاد کیش: بازار پارس خلیج‌فارس
  6. منطقه آزاد قشم: سیتی‌سنتر، بازار بزرگ فردوسی و مرکز خرید ستاره
  7. منطقه آزاد انزلی: بازار کاسپین
  8. منطقه آزاد قصرشیرین: بازار مرزی کرمانشاه
  9. منطقه آزاد اینچه‌برون: بازار مرزی اینچه‌برون

بازارهای منطقه آزاد کیش و قشم

بندر های مناطق آزاد ایران

 مناطق آزاد بندری شامل مناطق زیر می‌شوند:

  • بندر قشم
  • بندر چابهار
  • بندر انزلی
  • بندر اروند

علل توسعه نیافتگی مناطق آزاد ایران

یکی از مهم‌ترین علت‌های توسعه‌نیافتگی مناطق آزاد این است که واردات کالاها بسیار زیادتر از صادرات آنهاست و این رونق اقتصادی منطقه‌های کوچک‌تر را از بین می‌برد. اختیاری بودن میزان دستمزد افراد کارگر از دیگر دلایلی است که مردم منطقه آزاد پیشرفت زیادی ندارند. درواقع قوانینی که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده به طور کامل اجرا نمی‌شود.

تاریخچه مناطق آزاد در ایران

مناطق آزاد برای افزایش رونق اقتصادی و کاهش محدودیت‌های صادرات و واردات به‌وجود آمدند. در این مناطق سخت‌گیری‌های بسیار کمتری درمورد گمرک و واردات کالاهای خارجی وجود دارد و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه فعال باشند. اولین منطقه آزاد ایران کیش در سال 1351 راه‌اندازی شد و پس از آن دیگر مناطق به منطقه آزاد تبدیل شدند. اما هنوز به‌طور کامل قوانین لازم در آنها اجرا نمی‌شود.

گردشگری مناطق آزاد ایران

 مناطق آزاد به‌خاطر موقعیت مکانی و آزادی‌شان رفت‌وآمد گردشگران خارجی را دارند و به همین خاطر مجهز به امکانات تفریحی و تجاری هستند. مثلاً در کیش علاوه بر بازارها، تفریحات آبی زیادی وجود دارد، منطقه آزاد ماکو و قشم جاهای دیدنی زیادی دارند و در دیگر مناطق آزاد بندری تفریحات آبی و بازارها دیده می‌شوند.

تفریحات آبی منطقه آزاد کیش و چابهار

تفاوت مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در ایران

  • مناطق آزاد تجاری معافیت مالیات و عوارض گمرکی دارد؛ اما در مناطق ویژه تخفیف لحاظ می‌شود.
  • در مناطق ویژه اقتصادی اتباع نیاز به ویزا دارند؛ اما در مناطق آزاد نیازی نیست.
اخبار مرتبط
وکن DOGEGOV چیست؟ توکن DOGEGOV، پروژهٔ Department of Government Efficiency، سرمایه‌گذاری جذابی در دنیای ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود. هدف اصلی این پروژه بهره‌برداری از قدرت رمزارز جهت اصلاح عملیات‌های دولت، و نیز کارآمدتر و شفاف‌تر کردن آنها است. توکن DOGEGOV جذاب است. این توکن با هدف منحصر به فردی ساخته شده است. همچنین، این توکن به جامعه‌ای تعلق دارد که مشتاق اصلاحات سیاسی و مالی است. یکی از ویژگی‌های کلیدی DOGEGOV، ترکیب فرهنگ میم با اصلاحات دولتی جدی است. در کنار زیرساختش که مبتنی بر بلاک‌چین
اولین میم کوین دنیا، دوج کوین (DOGE) بوده که در سال ۲۰۱۳ میلادی، با الهام از میم محبوب دوج (Doge)، سگ ژاپنی شیبا اینو راه‌اندازی شده است. ارز دیجیتالی که نه‌تنها کاربرد خاصی ندارد، بلکه هدف از راه‌اندازی آن هم مسخره‌کردن ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین بوده است! شیبا اینو (SHIB) و پپه (PEPE) میم کوین‌های مشهور بعدی بودند که روانه بازار شدند و باز هم توانستند با‌ وجود ندا‌شتن‌کاربرد، مشهور و محبوب شوند و رشد کنند. مثلاً در نظر داشته باشید که ارزش بازار پپه در کمتر از سه هفته به یک میلیارد دلار رسیده
آنجایی که هنر درمانی به افراد اجازه می دهد تا احساسات خود را در مورد هر موضوعی از طریق کار خلاقانه و نه با گفتار بیان کنند، اعتقاد بر این است که به ویژه برای کسانی که احساس می کنند با احساسات و عواطف خود ارتباطی ندارند مفید است. افرادی که در بحث کردن یا به خاطر سپردن تجربیات دردناک مشکل دارند، ممکن است هنر درمانی را مفید بدانند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که هنر درمانی ممکن است به افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده اند کمک کند تا برخی از علائم خود را بهبود بخشند
کوینکس امروز یکی از صرافی‌های برجسته در بازار ارزهای دیجیتال است که میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان را به خود جذب کرده است. این صرافی با ارائه خدمات متنوع و پایبندی به استانداردهای بالای امنیتی، همچنان به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد.  

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها