پنجشنبه, 3 آبان 1403 2024,October

وضعیت بازار بورس بحرانی‌تر از همیشه

03 آبان 1403
وضعیت بازار بورس بحرانی‌تر از همیشه

بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته را با افت شدید شاخص‌ها، خروج سرمایه و سقوط ارزش دلاری به اتمام رساند.

به گزارش بانک اول  به نقل از صدای بورس، بازار سرمایه که ریزش‌های اخیرش را به دنبال تشدید ریسک‌های منطقه‌ای آغاز کرد و با تنش میان ایران و اسراییل ادامه داد، حال وارد یک بحران شده و به‌رغم وعده‌های فراوان وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس این هفته هم روند رو به افتی را تجربه کرد. شاخص کل بورس در جریان معاملات دیروز، چهارشنبه دوم آبان ماه با افت ۱.۵ درصدی در محدوده یک میلیون و ۹۷۰ هزار و ۸۸۲ واحد ایستاد تا مجموعا در این هفته افت ۴.۵۹ درصدی را ثبت کند.

شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ارتفاع ۰.۹۲ درصدی در محدوده ۶۵۵ هزار و ۶۱۹ واحد به کار خود پایان داد. روز گذشته ۵۲۶ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد و صندوق‌های درآمد ثابت نیز همچنان شاهد خروج سرمایه بودند. از طرف دیگر طلایی‌ها همچنان در قسمت مثبت تابلو معامله می‌شوند و ورود پول دارند.

بازار سرمایه به اعتقاد اغلب کارشناسان وضعیتی بحرانی دارد و نیازمند شوک‌درمانی و تزریق نقدینگی و جمع شدن صف‌های فروش توسط حقوقی‌هاست و کلیت ۹۴ درصدی تابلوی معاملات نشان می‌دهد کار با خبردرمانی پیش که نمی‌رود هیچ حتی بدتر هم می‌شود.

اخبار مرتبط
بررسی آمار تسهلات اعطا شده توسط سیستم بانکی در انتهای شهریور ماه نشان می دهد از مجموع ۸۳۰۰ همت تسهیلات اعطا شده، ۱۰۰۰ همت با وثیقه سهام شرکت های بورسی بوده است. در واقع ۱۰۰۰ همت از تسهیلات بانک ها پشتوانه سهام دارند اگر قرار باشد این بحران ادامه پیدا کند و ارزش سهام به صورت مداوم کاهش پیدا کنند، سیستم بانکی با بحران عجیبی و غیرقابل بازگشتی مواجه خواهد شد.
اوراق بهاداری که در بورس داد و ستد می‌شوند انواع مختلفی دارند که ممکن است کارمزدشان هم متفاوت باشد. مثلا کارمزدی که بابت معاملات سهام دریافت می‌شود بیشتر از کارمزد معاملات اوراق مشارکت است. پس برای اطلاع دقیق‌تر از کارمزد معاملات، باید ببینیم چه اوراقی را می‌خواهیم معامله کنیم.
براین اساس معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۶ میلیارد و ۹۴۹ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۱۸۰ معامله به ارزش ۴۰ هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.
امروز بیش از ۶ میلیارد و ۷۹۴ میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان در بیش از ۱۸۸ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۱۴ هزار و ۸۳۳و احدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۷ هزار و ۲۸۱و احد قرار گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها