شنبه, 5 آبان 1403 2024,October

چرا سکه‌های حراجی بانک‌مرکزی پلمب ندارد؟

05 آبان 1403
چرا سکه‌های حراجی بانک‌مرکزی پلمب ندارد؟

رئیس مرکز مبادله طلا و ارز ایران خبر داد که عرضه ربع‌سکه از سوی این مرکز، ۶۲.۷درصد تقاضا در بازار را پوشش داده که این رقم درباره نیم‌سکه ۵۳.۶درصد و درباره سکه تمام، ۳۴درصد بوده است.

به گزارش  بانک اول ،اخبار جنگ در خاورمیانه، بسیاری از بازارها را متلاطم و خریداران را برای بروز هیجانات خود در حفظ و مدیریت دارایی‌‌‌هایشان مشتاق‌تر کرده است. حالا بسیاری بیش از هر زمان دیگری وسوسه می‌‌‌شوند تا خرید طلا و سکه را برای حفظ دارایی‌‌‌ خود و البته بالاتر از آن، برای کسب سود بیشتر در بازار در دستورکار قرار دهند؛ این را می‌‌‌توان از افزایش تصاعدی قیمت سکه در بازار به‌خوبی مشاهده کرد.

حالا مرکز مبادله ارز و طلای ایران که این روزها به‌عنوان ابزار دولت برای مدیریت عرضه و تقاضای سکه به کار گرفته شده، چند اقدام مهم را برای مدیریت بازار در دستور کار قرار داده است؛ از افزایش حراج‌‌‌ها از دو روز کاری به سه‌روز تا ضرب سکه با تاریخ ۱۴۰۳ که قرار است به‌زودی آغاز شود. علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌‌‌گوید: حراج‌‌‌های مختلف با استقبال متفاوت مردم روبه‌رو بوده‌‌‌اند. گاهی تقاضاها به ۶۰۰میلیارد تومان رسیده و در برخی روزها، تا 2.1همت هم بالا رفته و حالا به دلیل افزایش تقاضا، از هفته گذشته تعداد روزهای حراج از دو روز به سه‌روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش یافته و متقاضیان می‌‌‌توانند از روز قبل ساعت ۸صبح تا ساعت ۲۳شب برای واریز وجه اقدام کنند. البته فرآیند سفارش‌‌‌گیری نیز از ساعت ۱۲ تا ۱۴ روز حراج انجام می‌شود.

به گفته او زمان واریز وجه که قبلا دو روز بود، به یک‌روز کاهش پیدا کرده و تعداد دفعات حراج را افزایش و زمان سفارش‌‌‌گیری را از ۱۲ تا ۱۵ساعت به ۱۲ تا ۱۴ساعت کاهش دادیم و پس از اتمام سفارش‌‌‌گیری، کمیته‌‌‌ای در بانک مرکزی کف قیمت را تعیین می‌کند. سعیدی می‌‌‌گوید: پول افرادی که در حراج موفق به خرید سکه نمی‌‌‌شوند، تا پایان همان روز به حسابشان بازگردانده می‌شود. رئیس مرکز مبادله طلا و ارز ایران می‌‌‌گوید: در حال حاضر، بیشترین تعداد سکه‌‌‌هایی که یک فرد خریداری کرده، کمتر از ۵۰قطعه است. البته اطلاعات کد ملی افراد در سامانه ثبت و کنترل می‌شود. سعیدی از برنامه بانک‌مرکزی برای عرضه سکه با ضرب سال‌‌‌ بعد از اواسط اسفند خبر می‌دهد و می‌‌‌گوید: حتی در آینده ممکن است سکه‌‌‌ها بدون تاریخ ضرب شوند.

وی گفت: ما در حال پیگیری تکنولوژی‌هایی هستیم که از جعل سکه‌ها جلوگیری کنند. در حال حاضر، سکه‌های پلمب شده یک لایه امنیتی دارند، اما مشکل این است که ممکن است همان پلمپ‌ها جعل شوند؛ به این دلیل، به دنبال راه‌حلی هستیم که سکه‌ها را به‌شکلی داخل کارت‌هایی غیرقابل‌برداشت قرار دهیم و شماره‌سریال سکه‌ها ثبت شود.

او با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۳۸۸‌هزار قطعه سکه تحویل داده شده است گفت، قیمت ربع سکه در ابتدا 94 درصد میانگین قیمت بازار بود که تا تاریخ 25 مهر به 95.7 درصد این نرخ رسید. ضمن اینکه در این بازه 62.7 درصد تقاضاها پوشش داده شده است.تا به امروز 53.6درصد تقاضای نیم سکه پوشش داده شده و در مورد تمام سکه نیز 34درصد تقاضا پوشش داده شده است.«دنیای اقتصاد» مشروح این مصاحبه را در روزهای آینده منتشر می‌کند./دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط
حریری با پیش‌بینی وضعیت بازار ارز طی روزهای آتی گفت: اغلب وقتی هیجانات تخلیه شده باشد، بازار هم به روزهای آرام و با ثبات خود بر می گردد، البته این بدان معنا نیست که کاهش قیمت ارز خیلی فوری و سریع باشد، به‌طوری که در اولین مرحله، نسبت به هفته گذشته کاهشی می‌شود و به چند پله پایین‌تر باز می‌گردد.
در لحظه تنظیم این خبر، قیمت سکه امامی ۴۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است که این رقم، کاهش ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سکه نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد. سقف قیمت به ثبت رسیده برای سکه امامی برابر است با ۵۵.۶۳۰.۰۰۰ تومان که در تاریخ دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ رقم خورده است.
شرایط شکننده بازار طلا و ارز امروز به بهترین شکل ممکن قابل درک به نظر می‌رسد چون دقیقا از وقتی صدای تیر و ترقه سکوت بامدادی روز شنبه تهران را شکست، قیمت دلار در حال کاهش است.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد:با تمهیدات ‎بانک مرکزی و در راستای مدیریت بازار، از هفته آینده معاملات حراج ‎سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود. عرضه سکه در این دوره انبوه خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها