پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

بازار طلا بر لبه تیغ: آیا ایران اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد؟

24 خرداد 1401
بازار طلا بر لبه تیغ: آیا ایران اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد؟

به گزارش بانک اول به نقل از کیتکو نیوز ، اگر تنش ها بین ایران و آمریکا تشدید شود، این مساله به نفع بازار طلا خواهد بود یا حداقل مانع از اصلاح چشمگیر قیمت طلا در کوتاه مدت خواهد شد چرا که فلزات گرانبها غالبا به عنوان مکان امن سرمایه گذاری در زمان وقوع بحران های سیاسی، نقش مهمی ایفا می کنند. با کاهش تنش ها نیز امکان سود بردن از بازار طلا وجود دارد. تجار و سرمایه گذاران منتظر اعلام آمارهای مهم اقتصادی آمریکا طی روزهای آینده خواهند بود از جمله گزارش ماهانه اشتغال.

Ryan McKay تحلیلگر و استراتژیست ارشد TD Securities در این باره گفت: فعالان بازار به دقت اخبار مهم آمریکا و ایران را زیر نظر خواهند داشت و منتظر رویدادهای آتی خواهند بود.

حمله هوایی آمریکا در بغداد که منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شده است.  دولت آمریکا مدعی شده است که این حمله با هدف جلوگیری از حمله قریب الوقوعی بوده که شهروندان آمریکایی در خاورمیانه را تهدید می کرده است. با این حال ایران وعده داده است تا از مجرمان و تبهکارانی که سردار سلیمانی را به شهادت رساندند، انتقام سختی خواهد گرفت. این حادثه پس از حمله به سفارت آمریکا در عراق و حمله آمریکا علیه نیروهای حزب الله عراق بوده است.

Peter Hug مدیر بخش تجارت جهانی کیتکو متالز در این باره گفت: بازار طی هفته آینده متمرکز بر واکنش ایران خواهد بود. این مساله می تواند تا حدی موجب نگرانی و نااطمینانی در بازار شود. ایران وعده داده است تا انتقام سختی بگیرد. نمی دانم این مساله به چه معناست و نمی دانم این پاسخ تا چه حدی سریع خواهد بود ولی آنها همیشه دوست دارند مطابق با اظهاراتی که می گویند رفتار کنند و این بدان معناست که احتمالا اتفاقی رخ خواهد داد.

McKay  نیز گفت: نگرانی ها درباره جنگ در ایران موجب کاهش ارزش سهام در روز جمعه شد و قیمت طلا را افزایش داد. شاخص سهام داوجونز آمریکا با افت 165 واحدی تا آخرین لحظات معاملات روز جمعه روبرو شد و قیمت هر اونس طلا نیز با حدود 20 دلار افزایش به 1548 دلار رسید.

وی افزود: هرگونه اقدام تلافی جویانه می تواند یک رویداد مهم برای بازار طلا باشد.

Peter Hug نیز اظهار داشت: در غیر این صورت شک دارم که بازار طلا بیشتر از این با افزایش قیمتها روبرو شود. اگر شرایط بین آمریکا و ایران بیش از حد تشدید نشود، ممکن است سرمایه گذاران به دنبال فروش طلا با سود باشند.

وی تاکید کرد: نخستین چیزی که می تواند من را نگران کند، تشدید تنش ها با ایران است. تصور می کنم این مساله بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. تصور نمی کنم سرمایه گذاران به دنبال فروش سریع در این بازار باشند آن هم تا زمانی که مساله با ایران حل نشود. از نظر تکنیکال سطح 1555 دلار برای طلا بسیار مهم خواهد بود.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر بتوانیم این سطح مقاومتی را بشکنیم، از دید تکنیکال سرمایه گذاران زیادی وارد بازار خواهند شد و احتمال رسیدن قیمت طلا به 1600 دلار وجود خواهد داشت. به نظر من تنش ها بین ایران و آمریکا می تواند مهمترین کاتالیزور باشد. من تصور نمی کنم که دلار آمریکا زیر فشار شدیدی قرار بگیرد، عاملی که می تواند به نفع قیمت طلا باشد.

McKay  افزود: آمارهای اقتصادی مهمی در آمریکا طی هفته آینده منتشر خواهد شد. شاید مهمترین گزارش آمارهای مربوط به اشتغال آمریکا باشد که روز جمعه منتشر خواهد شد. پیش بینی کارشناسان که توسط بلومبرگ انجام شده نشان می دهد اقتصاد آمریکا طی ماه نوامبر 266 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

سایر گزارش های مهم نیز شامل سفارشات صنعتی و شاخص غیر صنعتی موسسه مدیریت عرضه است که روز سه شنبه اعلام می شود. آمارهای اشتغال بخش خصوصی موسوم به ای دی پی نیز روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

اگر آمارهای اقتصادی آمریکا ضعیف باشد، قیمت طلا تقویت خواهد شد. این مساله احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا را کاهش خواهد داد و می تواند حتی به معنای کاهش بیشتر نرخ بهره باشد و طلا در چنین موقعیتی با افزایش تقاضا و قیمت روبرو می شود.

McKay  تاکید کرد: تصور نمی کنم چیز زیادی از آمارهای قوی تر و مستحکم تر عاید شما شود. بیشتر به خاطر اینکه فدرال رزرو مایل است تا اجازه دهد رشد اقتصادی و تورم بیشتر شود تا آنکه بخواهد بر اساس آن سناریو نرخ بهره را افزایش دهد.

هفته آینده نخستین هفته معمولی برای مبادلات در سال جدید میلادی خواهد بود و حجم معاملات احتمالا با افزایش نسبی روبرو می شود، با توجه به اینکه هنوز برخی فعالان و سرمایه گذاران هنوز به خاطر فصل تعطیلات از بازار دور هستند.

Peter Hug گفت: به نظر من استیضاح ترامپ در شرایط کنونی نمی تواند عامل چندان مهمی برای بازار طلا باشد. حتی اگر مجلس نمایندگان آمریکا مفاد استیضاح ترامپ را به سنا بفرستد، مجلس سنا به طور آشکارا اعلام کرده است که با استیضاح مخالفت خواهد کرد. من تصور نمی کنم که استیضاح مساله مهمی برای بازار طلا باشد.

اخبار مرتبط
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت سکه امامی اما پایین آمد
اولین حراج سکه ۱۴۰۳ مرکز مبادله، ساعت ۱۳ تا ۱۷ دوشنبه ۲۷ فروردین انجام شد و با اینکه ۲۹ هزار و ۳۸۶ تقاضای خرید ثبت شد، در نهایت هفت هزار و ۲۱۸ سکه فروش رفت.
برخی تحلیلگران خاطرنشان می کنند که کاهش ریسک ژئوپلیتیکی تقاضای کمتری را برای طلا ایجاد می کند، در حالی که احساسات بازار از فعالیت های اقتصادی جهانی حمایت می کند که تقاضای صنعتی نقره را افزایش می دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها