پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

پیش‌بینی کننده بحران مالی سال ۲۰۰۸: کرونا بازار سهام را به مسلخ می‌کشاند!

24 خرداد 1401
پیش‌بینی کننده بحران مالی سال ۲۰۰۸: کرونا بازار سهام را به مسلخ می‌کشاند!

به گزارش بانک اول به نقل از مارکت واچ، پیتر شیف، تحلیلگر اقتصادی و نویسنده آمریکایی، فردی که دوقطبی شدن وال استریت را پیش بینی کرده بود، طی اظهاراتی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی تاکید کرد: آخرین اقدام فدرال رزرو کاهش اضطراری نرخ سود آنهم به مقدار نیم تا ۱ یا ۱.۲۵ درصد برای سرمایه های فدرال بوده که  می تواند در نهایت حباب موجود در بازار سهام را تشدید کند.

شیف در گفتگویی تلفنی با «مارکت واچ» افزود:‌ مشکل کنونی، حباب است. به محض اینکه این حباب از بین برود آسیب ها مشهود می گردد. اگر اکنون رویروس کرونا وجود نداشت وضعیت طور دیگری بود.

دولت آمریکا روز سه شنبه خطرات فزاینده ای که ناشی از گسترش ویروس کرونا بوده و تهدیدی برای اقصتاد جهانی محسوب می شود، گوشزد کرد؛ ویروسی عفونی که منبع ان شهر ووهان چین بوده و از ماه دسامبر تاکنون  بیش از ۹۰ هزار تن را بیمار و بیش از ۳ هزار تن را نیز به کام مرگ کشانده است. این ویروس اکنون تهدیدی برای  اقتصادها و زنجیره های تامین جهانی به شمار می آید.

شیف که به تحلیل ها و پیش بینی ها در خصوص طلا شهره است، معتقد است این بار درخواست های فراوان برای خرید در بازار سهام و اوراق بهادار تنزل ۰.۱۷ درصدی ارزش دلار آمریکا و تحولات عمیق در بازار سرمایه را بیش از پیش محتمل کرده است.  وی در این باره می گوید: ما در آستانه وقوع یک فروپاشی در بازار اوراق بهادار قرار داریم و بحران مالی ای که پیش روی ماست به مراتب بدتر از چیزی است که در سال ۲۰۰۸ شاهد بودیم.

این کارشناس اقتصادی پیش تر پیش بینی کرده بود که بهای جهانی طلا به ۵ هزار دلار در هر اونس می رسد اما زمانی برای وقوع این پیش بینی خود تعیین نکرده است. گرچه تمامی پیش بینی های وی دست از آب در نیامده اما نمی توان این گمان های کارشناسانه را نادیده گرفت ؛  با توجه به یکی از اظهارات وی مبنی بر اینکه فروپاشی بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ جهان را به سوی بحران جهانی با ابعاد تاریخی می کشاند.

طیف گسترده ای از افرادی که معتقدند اقدام بانک مرکزی فدرال توانایی برای تحریک اقتصاد آلوده به کرونا را محدود کرده و همچنین کسانی که می گویند صندوق فدرال باید قبل از تصمیم گیری برای تزریق میزان بیشتری اعتماد  و اطمینان در بازار، منتظر دریافت اطلاعات اقتصادی بعدی باشد، منتقدان اصلی اقدام اضطرری فدرال رزرو را تشکیل می دهند.

شیف معتقد است: این وضعیت جدید در بازارهاست و نمی تواند نتایج خوبی برای سرمایه گذاران داشته باشد.سیاست پولی فدرال پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ هرگز به اقتصاد اجازه بهبود نمی دهد.

بورس باید امیدوار باشد که پیش بینی وی این بار درست از آب درنیاید.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها