جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بلاتکلیفی طرحی که قرار بود مانع فعالیت‌های سوداگرانه شود

24 خرداد 1401
بلاتکلیفی طرحی که قرار بود مانع فعالیت‌های سوداگرانه شود

 

به گزارش بانک اول ، مالیات بر عائدی سرمایه، تکنیکی اقتصادی برای جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه است که علاوه بر هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد می‌تواند باعث کاهش شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه شود. سازوکار اخذ این مالیات در همه جای دنیا به گونه‌ای است که بر خرید و فروش‌های سودآوری که بدون ایجاد هیچ ارزش افزوده‌ای باعث سود رساندن به صاحبان سرمایه می‌شود مالیات می‌بندد.

ماجرای مالیات بر عائدی سرمایه از مرداد سال ۱۳۹۷ آغاز شد؛ زمانی که فعالیت‌های دلالی در اقتصاد اوج گرفت و بازارهای سرمایه‌ای پس از افزایش قیمت دلار یکی پس از دیگری ملتهب شدند و نقدینگی ۱۶۰۰ هزار میلیاردی مانندی سیلی همه بازارها را درنوردید.

اوایل مردادماه سال ۱۳۹۷ حسین میرشجاعیان - معاون وقت وزارت اقتصاد - با بیان اینکه با طرح مالیات بر سرمایه‌ها می‌توان جلوی سفته بازی‌ها را گرفت، از تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت اقتصاد برای اجرای این طرح خبر داد.

پس از گذشت یک سال بالاخره در تیرماه سال گذشته، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که کلیات این لایحه به تأیید کارشناسان رسیده و در صورت تأیید وزیر اقتصاد آماده و در نهایت تحویل مجلس خواهد شد.

همچنین در این زمینه، رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: طرح مالیات بر عایدی ثروت که شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می‌شود نیز در لایحه وزارت امور اقتصادی و دارایی نهایی شده و برای تصویب به هیأت دولت ارائه شده است.

به گفته وی قرار نیست از کسی که ملکی برای زندگی دارد، یا کسی که تعداد زیادی خانه برای مردم تولید می‌کند مالیات آنچنانی بگیریم، بلکه کسانی که روی مسکن و املاک خرید و فروش سفته‌بازی و سوداگری انجام می‌دهند، باید مالیات بدهند.

مالیات بر عائدی سرمایه برگشت خورد!

درحالیکه همه منتظر ارسال این لایحه به مجلس و بررسی و تصویب آن بودند، رئیس سازمان امور مالیاتی در اوایل مردادماه سال گذشته از برگشت مالیات بر عائدی سرمایه خبر داد و اعلام کرد: ما پیش‌نویس اولیه را به وزارتخانه دادیم، وزارتخانه برای اصلاح به سازمان امور مالیاتی برگرداند، حداکثر تا پایان مردادماه باید به وزارتخانه برگردانیم.

مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات ثروتمندان نیز شناخته می‌شود، نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد (خودرو، مسکن و...) اعمال می‌شود. درواقع در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند. 

بلاتکلیفی مالیات بر عائدی سرمایه 

پس از برگشت خوردن این لایحه، تاکنون اطلاعاتی درباره جزئیات، تغییرات و روند آن منتشر نشده و مالیات بر عائدی سرمایه مسکوت وارد سال جاری شد اما مالیات بر خانه‌های خالی، خودرو و خانه‌های لوکس که جزئی از پایه‌های مالیاتی در مالیات بر عائدی سرمایه است، در سال گذشته، با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مالیات برای واحدهای مسکونی خالی و همچنین مالیات خودروهای سواری با قیمت بیش از یک میلیارد تومان و واحدهای مسکونی بالای ۱۰ میلیارد تومان تعیین شد.

علاوه براین، در پیش نویس لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم پایه‌های مالیاتی همچون، مالیات بر دارایی (شامل عایدی املاک، سالانه املاک و سالانه خودرو) درنظر گرفته شده که جزو ارکان مالیات بر عائدی سرمایه می‌شود و منتظر ارسال به مجلس و تصویب است./ایسنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها