پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

صاحبان مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان بیمه اختیاری شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند

24 خرداد 1401
صاحبان مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان بیمه اختیاری شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند

به گزارش بانک اول کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌ای بین‌شهری، دستفروشان و قالیبافان که برای خود کار می‌کنند و کارفرمایی ندارند مشمول بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری نمی‌شوند.

احمد توصیفیان در گفتگو با سپهرغرب درباره مشمولان برخورداری از مقرری بیمه بیکاری ناشی از بیماری کرونا بیان کرد: کلیه کارگران بنگاه‌هایی که متاثر از بیماری کرونا کارشان را از دست می‌دهند می‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.

وی در ادامه افزود: پس از بررسی‌های لازم و پایش متقاضیان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی تعلق یا عدم تعلق مقرری به آن‌ها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

این مقام مسئول گفت: مقرری بیمه بیکاری تعیین‌شده تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که مشمول هرسه قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری باشند فلذا صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری نظیر کارگران فصلی که در پایان فصل کار به‌طور طبیعی بیکار می‌شوند. کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌ای بین‌شهری، دستفروشان و قالیبافان که برای خود کار می‌کنند و کارفرمایی ندارند مشمول بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری نمی‌شوند.

توصیفیان در توضیح اینکه شرایط قانونی پرداخت بیمه بیکاری چیست گفت: همانطور که اجمالا اشاره شد متقاضی در ابتدا بایستی کارگر مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی باشد به‌عبارت دیگر از کارفرمایی حقوق و مزایا دریافت کند ضمنا برخلاف میل و رغبت خودبیکارشده وآماده اشتغال باشد، کارگر حداقل 6 ماه سابقه بیمه (درمورد کارگر دائم ) و یک سال( در مورد کارگرقراردادی ) باید داشته باشد ( به استثنای کارگران بیکار شده در اثر کرونا چنانچه در اثنای قرارداد بیکار می‌شوند )، ظرف 30 روز از تاریخ وقوع بیکاری درخواست خود را در سامانه ثبت نمایند و کارفرما سه‌درصد حق بیمه بیکاری را نیز پرداخت کرده باشد.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان از متقاضیان درخواست کرد به‌منظور رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از تردد متقاضیان بدون مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها به سامانه مزبور مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

وی درخصوص ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری اعلام کرد: تا چهارشنبه 20فروردین تعداد پنج‌هزار و 82 نفر در سامانه یادشده ثبت نام کرده‌اند که البته این میزان رقم نهایی نبوده و طی روزهای آتی لیست مشمولان به آن‌ها و سازمان تامین اجتماعی اعلام خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان همدان در ادامه دررابطه با حمایت‌های مالی دولت از وضعیت موجود اظهار کرد:دولت تاکنون مصوباتی بسیاری در خصوص حمایت از مشاغل داشته است.

وی در ادامه به اختصاص مبلغ 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از واحدهایی که متاثر از کرونا شده‌اند ولی واحدهای خود را تعطیل نکرده‌ و کارگران خود را نیز حفظ کرده‌اند اشاره کرد و افزود: مبلغ 5 هزارمیلیارد تومان نیز برای بیکارشدگان ناشی از کرونا به سازمان تامین اجتماعی اختصاص یافته است.

توصیفیان در ادامه از تصویب مصوبه (طرح خریداعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا ) جهت پرداخت 1تا2 میلیون تومان تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه بدون ضامن به 4 میلیون خانوار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس وکرایه‌ای بین‌شهری، دستفروشان وکارگران فصلی روزمزد خبر داد.

وی در ادامه افزود: تسهیلات پرداختی به افراد مذکور پس از شناسایی ازطریق ثبت نام یا از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان جهت خرید اعتباری به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

توصیفیان بیان کرد: این تسهیلات با سود 4درصدخواهدبود که طی 27 ماه اقساط با 3ماه دوره تنفس و24 قسط متوالی ماهیانه توسط بانک‌های عامل و پس از اخذ تعهد الکترونیکی از محل حساب یارانه نقدی وکمک حمایت معیشتی متقاضی دریافت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان همدان افزود: منظور از بانک عامل نیز هر بانکی است که یارانه نقدی و کمک هزینه معیشتی را ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌نمایند. این افراد معاف از محدودیت‌های چک برگشتی و بدهی معوق نزدشبکه بانکی هستند.

توصیفیان در ادامه به دیگر مصوبه دولت اشاره کرد و گفت: شناسایی 3میلیون خانوار فاقد درآمد ثابت که مقرر شده بین 200 تا 600 هزارتومان به آنها پرداخت گردد داشته است.

وی در رابطه با اینکه چه مشاغل و رسته‌هایی متاثر از بیماری کرونا شده اند افزود: با توجه به ابلاغ رسمی فهرست 10 گانه، رسته جدیدی تا این تاریخ ابلاغ نگردیده اما این چنین نیست که اگر مشاغلی خارج از رسته‌های یادشده باشد ومتاثر از بیماری مزبور تعطیل شد ه یا نیرو تعدیل کرد آن نیروها نتوانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند در مورد این قبیل افراد طبق شیوه نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاون محترم روابط کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی که اختیار و تشخیص امر را به مدیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها داده است عمل خواهد شد و برای مشمولین قانون، مقرری برقرار خواهد شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص افرادی که به‌طورطبیعی بدون ارتباط با بیماری کرونا از کار بیکار می‌شوند گفت: با این قبیل متقاضیان طبق قانون و سایر مقررات مربوطه برخورد می‌شود به این صورت که اگر کارگر دارای قراردادکار مکتوب باشد و کارفرما نخواهد با وی ادامه همکاری دهد مشروط به دارا بودن یک سال سابقه کار در کارگاه و واریز بیمه وی به تامین اجتماعی و مراجعه ظرف 30 روز از تاریخ وقوع بیکاری وتسلیم تقاضای خود به ادارات تعاون، کار ورفاه اجتماعی می‌تواند با تشخیص کمیته‌های مربوطه از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند

توصیفیان در ادامه افزود: افرادی نیز که بدون قرارداد یا دارای قرارداد هستند و در اثنای قرارداد از کار اخراج می‌شوند بایستی بدوا به مراجع حل اختلاف شکایت نمایند. چنانچه رای مراجع حل اختلاف به نوعی اشعار بر غیرارادی بودن بیکاری کارگر داشت با رعایت سایر شرایط قانونی که اشاره شد می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نماید و برقراری بیمه بیکاری برای این قبیل افراد مانع از برخورداری بقیه بیکاران ناشی از بیماری کرونا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد اگرچه شرط برخورداری از بیمه بیکاری برای کارگران دائم دارا بودن حداقل 6ماه سابقه و برای کارگران قراردادی حداقل یک سال سابقه کار و سایر شرایط پیش‌گفته است اما درموارد استثنایی نظیر وقوع همین بیماری کرونا شرط 6ما ه و یکسال منتفی بوده و کارگر با هرمیزان سابقه کار و بیمه ودیگر شرایط گفته شده قانونی مشمول قانون بیمه بیکاری می‌شود.

احمدتوصیفیان در مورد افرادی که در ابتدای سال جذب کارگاه می‌شوند و سابقه بیمه ندارند و احتمالا کارگاهها هم نتوانند تحت تاثیر کرونا حقوق وبیمه آنها را پرداخت نمایند چنان چه بیکار شوند چه برنامه ای دارند اظهار داشتند در بادی امر برقراری بیمه بیکاری برای ایشان با مشکل مواجه خواهد شد فلذا بایستی از طریق مراجع حلاختلاف جهت الزام کارفرمایان خود به واریز بیمه خود به مراجع حل اختلاف دادخواست تقدیم نمایند تا پس از بررسیهای لازم واثبات رابطه کارگری-کارفرمایی در مراجع مزبور بیمه بیکاری برای آنها برقرار گردد.

گفتنی است رسته‌های ده‌گانه عبارتند از:

1-مراکز تولید و توزیع غذاها ی آماده اعم از رستورانها، بوفه ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (ومواردمشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن وتجارت )

2- مراکز مربوط به گردشگری شامل (هتل‌ها، هتل آپارتمانها، مجتمع‌های جهانگردی وگردشگری، مهمانپذیرها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی و اقامتیوپذیرایی وتفریحی وخدماتی بین راهی (ومواردمشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی ).

3- حمل و نقل عمومی مسافر درون و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای ریلی ودریایی.

4-دفاتر مسافرتی و گردشگری

5- مراکز تولید و توزیع پوشاک

6- مراکز تولید و توزیع کیف و کفش

7- مراکزتوزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

8- مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

9- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

10- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها