پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

در آشفتگی کرونایی بازار، چرا شاخص بورس همچنان صعودی است؟

24 خرداد 1401
در آشفتگی کرونایی بازار، چرا شاخص بورس همچنان صعودی است؟

به گزارش بانک اول به نقل از نیویورک‌تایمز، سایه مرگ و ناامیدی همه‌جای کشور را فراگرفته است. تعداد افرادی که در دو هفته گذشته خواستار دریافت حقوق بیکاری شده‌اند،‌ ۱۰ برابر مدت مشابه سال‌های گذشته و چرخه گسترده‌ای از مشاغل این افراد تعطیل شده است. سه ماهه اقتصادی کنونی که در جریان است احتمالا با رکود بزرگ مالی روبرو خواهد شد.

با این حال، روز پنجشنبه شاخص S&P 500 به رقمی بالاتر از ۲۵ درصد نسبت به تاریخ ۲۳ مارس رسید؛ رقمی بیشتر از ۱۱ ماه گذشته! دلیل آن را می گوییم. دو نیروی قدرتمند در حال اعمال فشار در طرفین مخالف هم هستند. وضعیت آشفتگی تجارت به قدری است که شاید تا دو هفته پیش غیرممکن به نظر می رسید. اما در همین حال سرمایه داران معتقدند که مداخلات واشنگتن و اعطای ۲.۳ تریلیون اعتبار وام‌دهی از سوی فدرال رزرو کافی است تا شرکت‌های بزرگ بتوانند با کمترین آسیب سودآوری بلندمدت خود را تضمین کنند.

ژن گولمن ، مدیر ارشد سرمایه گذاری مدیریت سرمایه گذاری CETERA در این باره می‌گوید: تعداد زیاد بیکاران و مطالبات آنها می‌تواند برای بازار مفید باشد چرا که آنان فشار سیاسی بر کنگره را افزایش داده تا قانو‌گذاران اقدامات نجات را فراتر از ۲ تریلیون دلار تصویب کنند. تصور کنید شما یک نماینده دموکرات یا جمهوری‌خواه هستید که راجع به ۱۶ میلیون بیکار صحبت می ‌کنید. آیا واقعا فشار بیشتر نمی‌تواند شما را برای تقویت بسته حمایتی تحریک کند؟

شرکت های بزرگی که شاخص‌های اصلی سهام را تشکیل می‌دهند، به ویژه پس از آخرین اقدامات فدرال رزرو برای پیشبرد وام شرکت‌ها، دسترسی قابل اعتمادی به سرمایه دارند. ممکن است آنها بیش از مشاغل کوچک و مستقل، دچار طوفان‌های اقتصادی شوند اما سهم آنها از سود بازار بیشتر است. تحلیل‌گرانی که سود شرکت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند در مجموع امار نسبتا ملایمی را در این خصوص تخمین زده‌اند.  آنها انتظار دارند شرکت‌هایی که S&P 500 را تشکیل می دهند، تنها ۸.۵ درصد کاهش درآمدها را در سال ۲۰۲۰ تجربه کنند.

در این خصوص، عوامل فنی نیز وجود دارد. برخی از قوی‌ترین مجریان این بازار، شرکت‌هایی هستند که به شدت تحت تاثیر شیوع کروناویروس قرار گرفته‌اند مانند شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های زنجیره‌ای. عربستان سعودی و روسیه ظاهراً برای کاهش تولید نفت به توافق رسیده  و بدین ترتیب زمینه افزایش قیمت نفت فراهم شده است.  این خبر خوبی برای شرکت های نفتی است که با افت قیمت های نفت خام درگیر شده اند.

نهایتا اینکه، قیمت سهام همواره بر اساس آنچه جهان در آینده تجربه می‌کند،‌ تعیین می‌شود نه رویدادهای حال‌حاضر. در حقیقت، بازارهای مالی قویا معتقدند که یک آینده معقول در افق‌های قابل پیش‌بینی وجود دارد./سایت طلا

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها