ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

دستمزد مبنای کسر حق‌ بیمه در سال ۹۹ اعلام شد

24 خرداد 1401
دستمزد مبنای کسر حق‌ بیمه در سال ۹۹ اعلام شد

به گزارش بانک اول براساس این بخشنامه حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌شدگان مشمول قوانین کار و تامین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ درسال۱۳۹۹مبلغ ۶۱۱ر۸۰۹ریال اعلام می‌شود. همچنین سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۳۹۸، معادل ۱۵درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۳۰ر۳۳۸ریال به صورت مزد روزانه شغل در سال ۱۳۹۹= (۳۰ر۳۳۸+۱۵‏‏‏‏ر۱×آخرین مزد روزانه شغل در سال ۱۳۹۸) افزایش می‌یابد.

با توجه به تصویب‌نامه شورای‌عالی کار که مقرر شده است کارفرمایان مشمول قانون به تمامی کارگران اعم از دایم و موقت ماهیانه مبلغ ۴میلیون ریال کمک ‌هزینه اقلام مصرفی خانوار، به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای پرداخت کنند، کارفرمایان ذی‌ربط باید طبق بند (۵) ماده (۲) قانون تامین‌اجتماعی و آیین‌نامه اجرایی ماده (۳۹) قانون با رعایت بخشنامه‌های (۵) و (۱‏ر۵) جدید درآمد به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبلغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق‌بیمه از جمله پایه سنواتی، حق‌مسکن و خواروبار در ایام اشتغال و… در ستون‌های مربوطه و کسر حق ‌بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه ذی‌ربط اقدام کنند.

به هنگام محاسبه حق‌بیمه برخی از بیمه‌شدگان که در آخرین گزارش بازرسی مربوط به قبل از ۱‏‏‏‏‏‏‏ر۱‏‏‏‏‏‏‏ر۱۳۹۹، دستمزد آنها بیش از حداقل دستمزد روزانه (۵۰۵ر۶۲۷ریال) درج شده است، اگر در سال ۱۳۹۹کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان مذکور خودداری یا در لیست‌های ارسالی ترک‌کار آن‌ها را اعلام نکنند، باید دستمزد آن‌ها به شرح بندهای (۲) و (۳) فوق‌الذکر تعیین و سپس مبنای محاسبه حق‌بیمه ماه‌هایی که لیست آن ارسال نشده است، قرار گیرد .

حداقل مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری مطابق برابر ۲‏‏ر۱حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار خواهد بود.

مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که مبنای پرداخت حق‌بیمه آنها در سال ۱۳۹۸از رقم روزانه‌ ۵۰۵ر۶۲۷ریال بیشتر است، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ۱۵درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۳۰ر۳۳۸ریال مطابق روش ذیل در سال‌جاری افزایش می‌یابد که از ۲‏‏ر۱حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار کمتر نخواهد بود.

مبنای پرداخت حق‌بیمه روزانه در سال هم مطابق با ۱۳۹۹= (۳۰ر۳۳۸+۱۵‏‏‏‏‏‏‏ر۱×آخرین مبنای پرداخت حق‌بیمه روزانه در سال ۱۳۹۸) است.همچنین حداقل مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال ۱۳۹۹معادل رقم روزانه‌ ۶۱۱.۸۰۹ریال خواهد بود و مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد که مبنای پرداخت حق‌بیمه آنان در سال ۱۳۹۸از رقم روزانه‌ ۵۰۵ر۶۲۷ریال بیشتر است، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ۱۵درصد به علاوه رقم ثابت ۳۰ر۳۳۸ریال در سال‌جاری افزایش می‌یابد.

برخی از مشاغل هم که طبق بخشنامه (۶۸۴) امور فنی بیمه‌شدگان مبنای پرداخت حق‌بیمه آنان براساس ضریبی از حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار است، ضریب مربوطه باید در حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹اعمال شود .کلیه پرداختی‌های شماری از مقرری‌بگیران بیمه ‌بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ ۱‏‏‏‏‏‏‏ر۱‏‏‏‏‏‏‏ر۱۳۹۹به بعد ثبت شده است، با رعایت حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹خواهد بود. همچنین پرداختی‌های بعضی از مقرری ‌بگیران بیکاری سنوات قبل که درسال ۱۳۹۹ادامه می‌یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹است تا مبلغ حداقل دستمزد سال۱۳۹۹ترمیم می‌شود .ضریب دستمزد رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موضوع بند (۷) هشتصد و چهارمین جلسه هیأت مدیره مورخ ۲۶‏‏‏‏‏ر۳‏‏‏‏‏ر۱۳۸۱و اصلاحات بعدی آن در سال۱۳۹۷به شرح ذیل تعیین و از تاریخ ۱‏‏‏‏ر۱‏‏‏‏ر۱۳۹۹مبنای دریافت حق بیمه و ارائه تعهدات قانونی تعیین می‌شود.

رانندگان بین شهری: رانندگان وانت بار، سواری، مینی‌بوس، کامیونت و…رانندگان اتوبوس، کامیون و … ۱ر۲برابر حداقل دستمزد ‏‏‏‏‏۱.۵برابر حداقل دستمزد و رانندگان درون شهری: رانندگان حمل بار، رانندگان حمل مسافر (سواری، مینی بوس و …) رانندگان اتوبوس درون شهری ۱‏‏‏‏‏ر۱برابر حداقل دستمزد۱‏‏‏‏‏ر۱برابر حداقل دستمزد۱‏‏‏‏‏ر۱برابر حداقل دستمزد است. بر این اساس دستمزد مقطوع روزانه رانندگان مشمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری (ضریب۵‏‏‏‏‏ر۱) معادل ۹۱۸ر۰۰۰ریال، بابت رانندگان مینی‌بوس و سواری(ضریب ۲‏‏‏‏‏ر۱) معادل ۷۳۴ر۰۰۰ریال، سایر رانندگان و رانندگان تاکسی، وانت بار و مینی بوس درون شهری (ضریب ۱‏‏‏‏ر۱) معادل ۶۷۳ر۰۰۰‌ریال تعیین می‌شود.

ضرایب دستمزد مقطوع کارگران ساختمانی موضوع «بند (۴) یک‌هزار و چهارصد و پنجاه و پنجمین» جلسه مورخ ۲۳‏ر۱۰‏ر۹۲هیات مدیره محترم سازمان هم به شرح ذیل تعیین و از تاریخ ۱‏‏‏‏ر۱‏‏‏‏ر۱۳۹۹مبنای دریافت حق ‌بیمه و تعهدات قانونی قرار می‌گیرد.

الف) کارگر درجه ۱ (کارگر ماهر، استادکار) ۴‏ر۱ برابر حداقل دستمزد

ب) کارگر درجه ۲(کارگرنیمه ماهر، کمک استادکار) ۳‏ر۱برابر حداقل دستمزد

ج) کارگر درجه ۳ (کارگر عمومی) ۲‏ر۱برابر حداقل دستمزد

همچنین با توجه به بخشنامه شماره (۴‏‏‏‏‏‏‏ر۷) مشترک فنی و درآمد، حق‌بیمه کارگران ساختمانی باید براساس سطح مهارت اعلام شده در کارت مهارت فنی و براساس دستمزد مقطوع روزانه شغل مربوطه با اعمال ضرایب۲‏‏‏‏‏‏‏ر۱، ۳‏‏‏‏‏‏‏ر۱، ۴‏‏‏‏‏‏‏ر۱برابر حداقل دستمزد (به ترتیب ۰۰۰‏ر۷۳۴، ۷۹۵۰۰۰، ۰۰۰‏ر۸۵۷) ریال براساس سطح مهارت کارگران مزبور و با رعایت مصوبات هیات مدیره محاسبه و وصول ‌شود. مطابق با مصوبات شورای‌عالی تامین‌اجتماعی و هیات‎ امنای سازمان تامین‌اجتماعی، حداکثر دستمزد روزانه مشمول کسر حق‌بیمه در سال‌جاری ۷برابر حداقل دستمزد روزانه هم معادل ۴ر۲۸۲ر۶۶۳ریال تعیین و رعایت موضوع حسب مورد در ماه‌های ۳۱، ۳۰و ۲۹روزه هم الزامی است.

اخبار مرتبط
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.
افرادی که قصد ثبت نام در بیمه بیکاری را دارند، بایدبه سایت جامع روابط کار وارد شوند و فرم بیمه بیکاری را پرکنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها