پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

خبر خوب برای بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از بورسی شدن شستا

24 خرداد 1401
خبر خوب برای بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از بورسی شدن شستا

به گزارش بانک اول عضو هیئت مدیره شستا گفت:سازمان تامین اجتماعی می‌بایست ۲ درصد دیگر از سهام شستا را تا ۳ ماه بعد از عرضه اولیه در بورس عرضه کند.

عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، با تاکید بر سخنان رئیس‌جمهوری در خصوص الگو شدن شستا، گفت: بورسی شدن شستا باعث ایجاد مدلی از شفافیت برای شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی و به نوعی باعث ایجاد روش و راهکاری جهت اجرا و پیاده‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی شد.

 

ملکوتی‌خواه گفت: با باور اینکه مشارکت مردم در اقتصاد و دور شدن از تصدی گری دولت با واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه امکان پذیر است با ارائه موفقیت آمیز سهام شستا در بورس قوت گرفت که این امر موجب تحول واقعی در اقتصاد ایران خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که از ۸ میلیارد سهمی که در بورس عرضه شد ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم برای عموم و ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفتیم که توسط سازمان بورس اختصاص داده شد، ضمن آن‌که سازمان تامین اجتماعی می‌بایست ۲ درصد دیگر از سهام شستا را تا ۳ ماه بعد از عرضه اولیه در بورس عرضه کند.

 

عضو هیات‌مدیره شستا تصریح کرد: با توجه به اینکه مالکیت شستا برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است، تمام سرمایه جذب شده از طریق عرضه اولیه مستقیما به حساب سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولی این شرکت واریز می‌شود و از آنجایی‌که از دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی به عنوان دارایی‌های بین‌النسلی یاد می‌شود، سازمان این نقدینگی را قاعدتا بر اساس بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان تامین اجتماعی در پروژه‌های جدید برای حفظ منافع کارگران و بیمه شدگان سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

وی در خصوص ارزش ذاتی شستا نیز گفت: ارزش ذاتی دارایی‌های شستا بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است و با توجه به اینکه معمولا شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمان عرضه اولیه ۶۰ تا ۷۰ درصد NAV (خالص ارزش دارایی ها) عرضه می‌شوند و پس از عرضه در بازار سرمایه قیمت سهام براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

 

بنا بر اعلام شستا، ملکوتی‌خواه با تاکید بر اینکه عموم مردم می توانند گزارش ماهانه "فعالیت مدیریت" را در کدال مشاهده و تجزیه و تحلیل کنند و همچنین گزارشات شش ماهه و یکساله حسابرسی شده نیز در کدال برای اطلاع رسانی عموم وجود دارد، گفت: یکی از مواردی که در میان عموم مردم در زمان عرضه شستا مطرح شد این بود که این نقدینگی حاصل از عرضه شستا به حساب دولت واریز می‌شود، در حالی‌که چنین نیست و همانطور که قبلا اشاره شد این نقدینگی به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود و در راستای توسعه و اجرای پروژه های موردنظر، سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

عضو هیات‌مدیره شستا تصریح کرد: آن‌چه این روزها مورد سوال جدی است این است که سود و مزیت بورسی شدن شستا برای کارگران و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، چیست؟ یکی از مزیت های بورسی شدن در ماده ۵۸ اساسنامه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تحت عنوان اندوخته‌ی سرمایه‌ای، نهفته است. در ماده ۵۸ اساسنامه آمده است، سود خالص حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت در هر سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل می‌شود و اندوخته سرمایه‌ای تا زمان ادامه فعالیت غیرقابل تقسیم است و سازمان تنها در شرایط خاص می‌تواند حداکثر تا ۲۰ درصد از مبلغی در همان سال را به حساب اندوخته سرمایه‌ای را بین صاحبان سرمایه تقسیم کند که این امر الزام دارد در صورت درآمد خالص حاصل از فروش دارایی ها می بایست بخش اعظم آن در پروژه های سرمایه گذاری جدید به‌کارگرفته شود که موجب حفظ سرمایه های بین‌النسلی خواهد شد./ایسنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها