جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

رشد کرون برابر دلار با ثابت ماندن نرخ بهره توسط بانک مرکزی سوئد

24 خرداد 1401
 رشد کرون برابر دلار با ثابت ماندن نرخ بهره توسط بانک مرکزی سوئد

به گزارش بانک اول، بر این اساس هر کرون سوئد با 1.2 درصد افزایش به قیمت 9.911 دلار معامله شد؛ رقمی که بالاترین افزایش دو هفته‌ای این ارز محسوب می‌شود؛ علاوه بر این، هر کرون با 10.7905 یورو معاوضه شد که این رقم نیز بالاترین حد از اواسط مارس تاکنون است.

با توجه به اینکه سوئد با بدترین رکود خود از جنگ جهانی دوم تاکنون مواجه می‌شود،  سرمایه گذاران تحرکات بانک مرکزی این کشور Riksbank را در جستجوی هرگونه نشانه‌ای از کاهش مجدد نرخ بهره و رساندن آن به زیر صفر، به دقت زیرنظر گرفته بودند.

بانک مرکزی سوئد با پایان دادن به 5 سال برقراری نرخ بهره منفی، اواخر سال گذشته نرخ بهره را به صفر درصد افزایش داد.

با این حال ریکس بانک نرخ بهره پایه را مطابق انتظارات روی صفر درصد نگه داشت و رییس این نهاد اعلام کرد که کاهش نرخ بهره به حل مشکلات اقتصادی سوئد کمکی نخواهد کرد.

برخلاف اکثر بانک‌های مرکزی جهان در جریان بحران کرونا، Riksbank بر این باور است که تمرکز بر تامین اعتبار و مقابله با افزایش نرخ بهره برای کمک به خانواده‌ها و شرکت‌ها سودمندتر است.

ارز سوئد امروز بیشترین تحرک را داشت و این در حالی است که سرمایه گذاران بر نشست‌های سیاستگذاری آخر هفته فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا تمرکز کرده اند.

اشتها و عطش برای ارزهای ریسکی‌تر که پیش‌تر ارزش آنها به دلیل ریزش تازه قیمت نفت کاسته شده بود، در معاملات صبح امروز افزایش یافت.

دلار آمریکا برابر سبدی متشکل ارزهای اصلی جهان کمی انعطاف داشت و با کاهش 0.5 درصدی به 99.970 واحد رسید؛ که البته پایین‌ترین سطح یک هفته‌ای آن محسوب می شود. علاوه بر این، ارزش اسکناس سبز آمریکا برابر ارز ژاپن با کاهشی مشابه مواجه شد و هر دلار با 106.705 یِن معاوضه شد.

بدنبال بازگشت ثبات نسبی به قیمت نفت پس از سقوط اخیر، برنت دریای شمال پس از کاهش 5 درصدی، با افزایش قیمت مواجه شد و نفت خام آمریکا نیز بیش از نیمی از ریزش 20 درصدی خود را جبران کرد؛ در این بین، یورو 0.5درصد برابر ارز آمریکا رشد کرد و هر یورو با 1.08805 دلار معامله شد.

بازارها مترصد هرگونه دستورالعمل و توصیه از سوی فدرال رزرو هستند و این نهاد علاوه بر این، پیشتاز واکنش به پاندمی کرونا از حیث سیاست‌های پولی در جهان است و نرخ بهره را به نزدیکی صفر رسانده به شکلی بی محابا اقدام به خرید اوراق قرضه و مشارکت کرده است.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که با توجه به وسعت و حجم تدابیر و اقدامات اخیر صورت گرفته، احتمال اتخاذ تدابیر بیشتر از سوی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی زیاد نیست./ایبنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها