ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

افزایش نرخ‌‌های سود تصویب شد/ سقف‌های جدید نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی

24 خرداد 1401
افزایش نرخ‌‌های سود تصویب شد/ سقف‌های جدید نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی

به گزارش بانک اول به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در یکهزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۹۹٫۴٫۲۴ به ریاست دکتر همتی، در راستای دستیابی به هدف حفظ ارزش پول ملی با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزایش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد.

علاوه بر این، شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به شرح زیر تعیین کرد:

* سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد

* سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد

* سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد

* سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد

* سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها