چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

اشتباهاتی که سرمایه شما را به باد می‌دهد

24 خرداد 1401
اشتباهاتی که سرمایه شما را به باد می‌دهد

به گزارش بانک اول به نقل از وب‌سایت بارونز(Barrons)،  تعصبات بشری از نوع فرهنگی و احساسی گرفته تا شناختی، می تواند زمینه ساز رفتاری مخرب در هنگامی شود که می خواهید در شرایط عدم اطمینان اقتصادی، تصمیم گیری مالی منطقی داشته باشید. خوشبختانه بسیاری از مردم در زمینه های اقتصادی رفتاری عقلایی از خود نشان می دهد:‌ هنگامی که قیمت ها کاهشی و نزولی است خرید بیشتری انجام می دهد و زمانی که قیمت ها بالا می رود، دست از خرید می کشند. 

یک استثناء مهم وجود دارد: خرید سهام. هنگامی که قیمت سهام صعودی است این اعتقاد وجود دارد که بازده مورد انتظار از آن سهم نیز همینگونه صعودی بوده و ریسک اندکی دارد. در مقابل، هنگامی که بازار خرسی و نزولی است ماهیت انسان اینگونه فکر می کند که این روند همواره به همین شکل کاهشی خواهد بود و ریسک خرید چنین سهمی زیاد است. حال آنکه موفقیت در سرمایه گذاری نیازمند رویکردی کاملا مغایر با این تصورات است، حتی اگر غیرعقلانی به نظر برسد. 

یکی دیگر از تصورات نادرست ،‌  کاهش نوسانات به منظور حفظ ثروت است. نوسانات و بازده، به طور مستقیم در ارتباط با یکدیگر هستند بنابراین کاهش یکی باعث کاهش دیگری می شود و به طور بالقوه بازده عمر را به حداقل می رساند. در حقیقت و علیرغم تصور عموم،‌ این اوراق قرضه است که برای طولانی مدت پرریسک بوده و سهام، دارایی بی خطر و ایمن‌تری محسوب می شود. 

مطمئن باشید که افراد با ثروت های فوق العاده از گزینه های سرمایه گذاری با انتخاب درست و عاقلانه استفاده کرده اند. بسیاری از افراد ، ورود دارایی ها به بخش املاک و مستغلات را عرصه ای برای کسب ثروت اعلام کردند اما اکنون شاهد رکودی بی سابقه در بخش مسکن هستیم. 

واقعیت این است که سرمایه گذاری موفق ، حاصل جنگی میان ترس فرد از آینده و ایمان به پیروزی در آن زمان، است. سرمایه گذاری که همواره می خواهد امور را در کنترل خود داشته باشد، تقریبا همواره بازنده جنگ است. بنابراین برای کسب موفقیت به عنوان یک سرمایه گذار چه باید کرد؟ ابتدا یک برنامه ریزی زمانی و مالی دقیق تدوین کرده و سپس یک مشاور سرمایه گذاری با رفتار دوستانه را برای خود برگزینید. 

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها