جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

تاریخچه بانک رسالت

24 خرداد 1401
تاریخچه بانک رسالت

1- تاسیس صندوق قرض الحسنه رسالت :در اردیبهشت ماه سال 1376 با هدف توسعه و ترویج  قرض الحسنه در جامعه صندوق قرض الحسنه رسالت تأسیس شد.

 

با توجه به فراخوان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  و نظر مدیران صندوق قرض الحسنه رسالت ، مقرر گردید پیگیری تبدیل صندوق رسالت به بانک قرض الحسنه رسالت انجام شود که در نتیجه آن ، اقدامات زیر به عمل آمده است :

 

1-اخذ موافقت اصولی بانک قرض الحسنه رسالت از بانک محترم مرکزی در  خرداد ماه 1389

2-تصویب اساسنامه بانک قرض الحسنه رسالت در شورای محترم پول و اعتبار در  بهمن 1389

3-انجام پذیره نویسی سهام بانک قرض الحسنه رسالت و واریز سرمایه تأسیس بانک به حساب بانک محترم مرکزی درتیرماه 90

4-برگزاری مجمع عمومی بانک قرض الحسنه رسالت در مرداد 90

5-اخذ مجوز از بانک مرکزی جهت انجام مراحل ثبت بانک در بهمن 90

6- اخذ مجوز شروع فعالیت بانک قرض الحسنه رسالت از بانک مرکزی در مرداد 91

بخشی از اساسنامه بانک رسالت:

مادۀ 1 - نام و نوع بانک

نام بانک عبارتست از بانک قرض‌الحسنه رسالت (سهامی عام) که در این اساسنامه از این پس، بانک نامیده می‌شود. بانک با مالکیت اشخاص غیردولتی و به استناد قانون اجازه تاسیس بانکهای غیردولتی مصوب بیست و یکم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و نه تاسیس یافته است و می‌بایست در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوبات شورای پول و اعتبار، بخشنامه‌های بانک مرکزی، اساسنامه و سایر مقررات موضوعه فعالیت نماید.

مادۀ 2 - موضوع بانک

بانک به منظور اشاعه فرهنگ مقدس قرض‌الحسنه با تلاش در مرتفع نمودن نیازهای ضروری مردم از قبیل اشتغال، درمان ، ازدواج و ... در تحقق اهداف خود با رعایت قوانین و مقررات جاری و با اخذ مجوزهای لازم می توا‌‌‌ند به کلیه عملیات مجاز از جمله موارد ذیل‌الذکر مبادرت نماید.

1- افتتاح حسابهای قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری به صورت ریالی و ارزی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی

2- افتتاح حساب قرض‌‌الحسنه ویژه طبق شرایط و ضوابط حساب قرض‌الحسنه ویژه مصوب هفتصدو نهمین جلسه مورخه سوم شهریور ماه یکهزار و سیصد و شصت و نه شورای پول و اعتبار

3- افتتاح حساب قرض‌الحسنه سکه و طلا

4- پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به صورت ریالی ، ارزی ، سکه و طلا که هر بخش باز پرداخت تسهیلات نیز به همان نوع پرداخت شده (ریالی، ارزی، سکه و طلا) انجام می پذیرد و تخصیص منابع بانک صرفاً در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه می باشد.

5- تصدی عاملیت وجوه اداره شده برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی

6- ارائه کلیه خدمات بانکی که در نتیجه آن هیچگونه تعهدی برای استفاده از منابع بانک ایجاد ننماید از جمله صدور کارت قرض‌الحسنه ،‌ صدور انواع حواله ، ارائه خدمات حساب جاری، قبول امانات.

7- تاسیس و گسترش شبکه بانک در داخل و خارج از کشور و مناطق آزاد تجاری و صنعتی ویژه و فعالیت آنها صرفاً در قالب عقد قرض الحسنه ،‌ با رعایت قوانین و مقررات مربوطه

8- قبول نمایندگی و کارگزاری موسسه های پولی و بانکی داخل و خارج از کشور پس از اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی ج.ا.ا

9- بانک مجاز است سرمایه ثبتی خود را که متعلق به سهامداران است ،‌ صرف خرید شعب ،‌ دفاتر و تجهیزات، اوراق مشارکت و انجام فعالیت های اقتصادی مجاز با رعایت قوانین و مقررات جاری نماید.

مادۀ 3 - مدت بانک

فعالیت بانک از تاریخ تأسیس به مدت نامحدود خواهد بود.

مادۀ 4 – تابعیت و مرکز اصلی بانک

تابعیت بانک ایرانی است. مرکز اصلی بانک شهر تهران ، سعادت آباد بالاتر از میدان کاج نبش باغستان یکم در استان تهران است. انتقال مرکز اصلی بانک به هر شهر دیگر در داخل کشور منوط به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده و تایید قبلی بانک مرکزی می‌باشد، لیکن تعیین و تغییر نشانی در همان شهر با تایید قبلی بانک مرکزی و بنا به تصویب هیئت مدیره صورت خواهد گرفت. هیئت مدیرۀ بانک می‌تواند در هر موقع در داخل یا خارج از کشور پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی، شعبه یا نمایندگی دایر یا منحل نماید.

مادۀ 5 – میزان سرمایه و تعداد سهام

سرمایۀ بانک مبلغ 500/000/000/000 ریال، پانصد میلیارد ریال است که به پانصد میلیون سهم عادی یک‌هزار ریالی با نام تقسیم شده و تماماً پرداخت گردیده‌است.

تبصره 1: در صورتی که سرمایه بانک بر اثر زیان از مبلغ فوق کمتر شود بانک مکلف است حداکثر ظرف6‌ ماه سرمایه خود را تکمیل نماید. در هر صورت بانک باید همواره مقررات کفایت سرمایه‌ای را که بانک مرکزی وضع می‌نماید رعایت کند.

تبصره2: سقف مجاز تملک سهام به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای هر شرکت سهامی عام یا تعاونی سهامی عام یا هر موسسه یا نهاد عمومی غیردولتی ده درصد (10٪) و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی پنج درصد (5٪) تعیین می‌شود. معاملات بیش از سقف‌های مجاز در این تبصره توسط هر یک از اشخاص مذکور باطل و ملغی‌الاثر است. افزایش سقف سهم مجاز از طریق ارث نیز مشمول این حکم است و وراث و یا اولیاء قانونی آنها ملزم به فروش مازاد بر سقف، ظرف مدت دو ماه پس از صدور گواهی حصر وراثت خواهند بود. افزایش قهری سقف مجاز سهام به هر طریق دیگر باید ظرف مدت سه ماه به سقف‌های مجاز این تبصره کاهش یابد. اشخاص حقیقی سهامدار بانک و اعضاء خانواده آنها شامل همسر، فرزندان و همسران آنان، برادر، خواهر، پدر و مادر منحصراً تا سقفی مجاز هستند سهام داشته باشند که نتوانند مشترکاً بیش از یک عضو هیات مدیره را در این بانک تعیین کنند.

تبصره 3: ‌اشخاص حقوقی غیربانکی که بخشی از سرمایه و یا سهام آنها متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی بوده و یا تحت مدیریت بخش دولتی قرار دارند، نمی‌توانند در بانک سهامدار باشند.

تبصره 4: هیچ یک از بانک‌ها اعم از دولتی و غیردولتی و موسسات اعتباری نمی‌تواند در هیچ زمان بیش از یک درصد سهام بانک را دارا باشد.

اخبار مرتبط
بانک اول - وام‌های بانک رسالت از منابع قرض الحسنه بانک به اشخاص واجد شرایط پرداخت می‌شود. تسهیلات اعطایی این بانک اغلب از طریق آنلاین قابل درخواست است .
بانک اول - بانک رسالت اولین تسهیلات کرونایی سرپرستان خانوار مبتلا به این ویروس را پرداخت کرد. مبلغ این تسهیلات 10 میلیون تومان و زمان بازپرداخت آن 36 ماه اعلام شده بود.
بانک اول - بانک رسالت به گروه دانشجویان هم وام می‌پردازد. این بانک به منظور تامین مالی بیشتر و همچنین افزایش رفاه گروه مذکور، سقف تسهیلات مالی آن‌ها را بالا برده است.
بانک اول - برخی از شرکت‌ها با آگهی خیابانی تبلیغ وام می‌کنند. در یکی از تبلیغات آمده است که هر فرد می‌تواند وام یک ماهه ۴۰ میلیون تومانی بدون ضامن، از بانک رسالت دریافت کند. شرایط دریافت این وام بانکی چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها