پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

دلیل کمبود و نایاب بودن سفته در بانک ها ؟

24 خرداد 1401
دلیل کمبود و نایاب بودن سفته در بانک ها ؟

به گزارش بانک اول، محمدرضا سبزعلیپور گفت: متاسفانه مدتی است که تعدادی از مدیران و فعالان اقتصادی کشور به بنده مراجعه و اعلام می‌دارند که هرچه می‌گردند بر انجام امور بانکی و قراردادی خود سفته پیدا نمی‌کنند و همین امر موجب شده تا فعالیتهای اقتصادی شان با مشکل مواجه شود.


در ابتدا چندان باورم نمی‌شد که فرمایشات مدیران محترم در خصوص کمبود «سفته» اینقدر جدی و قابل پیگیری باشد تا اینکه خودم موضوع را از مدیران بانکها و شعبات مختلف جویا شدم و دریافتم که گفته فعالان اقتصادی کاملاً درست است و واقعاً «سفته» نایاب و اصلاً قحطی «سفته» آمده که این موضوع برایم بسیار ناراحت‌کننده و سوال برانگیز بود، از همین رو مصمم شدم تا دلیل کمبود سفته را از مراجع ذیربط جویا شوم.


وی افزود: وقتی‌که دلیل کمبود را از مسئولین بانکها جویا شدم، چندان پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکردم و اصلاً خود مدیران بانکها هم علت کمبود سفته را نمی‌دانند!! فقط یکی از مدیران به بنده گفت که قرار است سفته‌های کاغذی را برای همیشه جمع‌آوری و از حالت اوراق خارج گنند و به‌جای آن سفته الکترونیکی رایج شود که والله اگر راستش را بگویم، من کلاً متوجه نشدم و سر درنیاوردم که سفته دیجیتال یعنی چه و به چه شکلی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت!!!


علیپور تصریح کرد: سفته‌ای که در زمانی نه چندان دور در شعبات بانکها و حتی دکه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور به وفور یافت می‌شد و به راحتی به درخواست‌کنندگان فروخته می‌شد، حال چه شده و چه اتفاقی افتاده که به یکباره کمبود سفته آمده؟ آیا دلیل نایابی سفته هم تحریمهای خارجی است؟ وقتی‌که کاغذ و جوهر و چاپ سفته‌ها در داخل ایران تولید و انجام میشود، پس چرا در توزیع آن مشکل بوجود آمده است؟


وی گفت: کمبود سفته واقعاً امور جاری مردم و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده، بطوریکه مردم برای اخذ تسهیلات، عقد قراردادهای بزرگ و کوچک، استخدام، خریدهای قسطی کالا و سایر کارها نیاز به «سفته» جهت ارائه به‌عنوان تضمین و حُسن انجام کار دارند که نمی‌توانند آن‌را جهت خرید پیدا کنند!!!


بطور مثال: چند روز پیش خودم شاهد بودم که یکی از فعالان اقتصادی چند میلیارد تومان سفته نیاز داشت که از پیدا کردن آن نامید شده بود و با مراجعه به مسئولین ارشد بانکها به دنبال پارتی درشتی بود تا شاید از طریق توصیه ایشان بتواند مشکل خرید سفته را حل کند که نمی‌دانم بالاخره سفته خرید یا نه؟!!


رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: نبود سفته اصلاً برازنده ایران اسلامی نیست که مردمش در به در به دنبال خرید سفته باشند و خریدش عاجز!! فلذا مسئولین امر نباید با بی‌توجهی به موضوعات مهم اینچنینی، مشکلی بر مشکلات مردم و فعالان اقتصادی بیفزایند. به همین خاطر از این فرصت استفاده میکنم و از مسئولین محترم بانک مرکزی بویژه جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل معزز بانک خواهش میکنم که شخصاً موضوع کمبود سفته در بانکها و بازار را با حساسیت خاصی دنبال و با صدور دستورات مقتضی مشکل پیش آمده را هر چه زودتر مرتفع نمایند. البته ضروری است تا پیش از هر اقدامی، بانک مرکزی ابتدا سریعاً مردم را از دلایل نبود «سفته» در این ایام باخبر سازند تا حتی مدیران بانکهای کشور هم از علت نبود «سفته» مطلع شوند و پاسخ قانع کننده‌ای هم برای مشتریان خویش داشته باشند و سپس نسبت به رفع کمبود و توزیع «سفته» با ارقام مختلف در بانکهای سراسر کشور اقدام نمایند.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها