پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

نقل و انتقال چک فقط با ثبت اطلاعات در سامانه صیاد

24 خرداد 1401
نقل و انتقال چک فقط با ثبت اطلاعات در سامانه صیاد

به گزارش بانک اول به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، احمدی آذر در گفت و گویی به موضوع نقل و انتقال چک بر اساس قانون جدید اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش سطح امنیت چک و حفظ و ارتقاء جایگاه آن در نظام های پرداخت و کسب و کارها، در قانون جدید چک تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شده است. از این پس صادر کننده چک ملزم است پس از صدور چک اطلاعات چک صادر شده را همراه با اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند.

وی افزود:  دریافت کننده چک نیز در صورتی که بخواهد چک را به شخص دیگری منتقل کند باید اطلاعات را در این سامانه به ثبت برساند. با این اقدام عملا ظهر نویسی چک که پیش از این به صورت دستی انجام می شد حذف و هر گونه نقل و انتقال از طریق سامانه صیاد انجام می شود که جزئیات نحوه انجام فرآیند آن در آینده نزدیک به اطلاع مشتریان محترم خواهد رسید.

رییس اداره روابط عمومی بانک تجارت از راه اندازی سیستم چک الکترونیک توسط بانک مرکزی در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: با توجه به کاربرد بسیار زیاد چک در مبادلات روزمره در صورت راه اندازی چک الکترونیک، چک های کاغذی فعلی همچنان در چرخه مبادلات باقی خواهند ماند.

احمدی آذر در خاتمه گفت: چک الکترونیک به سادگی توسط بانک‌ها صادر می‌شود. مشتریان بانک ها می‌توانند از طریق کارتابلی که در اختیار  آنها قرار می گیرد، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده چک نیز از طریق کارتابل خود می‌تواند آن را مشاهده و از بانک وصول مبلغ چک را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.

اخبار مرتبط
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها