ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

شرایط جدید بیمه بیکاری و شرایط بازنشستگی مردان و زنان

24 خرداد 1401
شرایط جدید بیمه بیکاری و شرایط بازنشستگی مردان و زنان

به گزارش بانک اول ام‌البنین باقرنژاد (کارشناس کار) مهمان این هفته درباره بیمه بیکاری گفت: بر اساس ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، کارگری که به صورت غیرارادی از ادامه کار منع شده باشد، بیکار تلقی می‌شود. اگر کارگری خواهان دریافت مقرری بیمه بیکاری است، یک ماه (۳۰ روز تمام) فرصت دارد برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کند. کارگری که خواهان دریافت مقرری بیمه بیکاری است باید شرایطی را داشته باشد. داشتن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه، یکی از این شرایط است. همچنین کارگر باید در آخرین کارگاه محل اشتغال خود، یک سال سابقه کار داشته باشد. مستمری بیکاری به کسانی تعلق می‌گیرد که به صورت ناخواسته از کار بیکار شده‌اند، یعنی کارگاهی به دلیل کاهش تولید، تعمیرات یا هر چیز دیگری که ارتباطی با کارگر ندارد، افراد شاغل خود را تعدیل می‌کند. این افراد می‌توانند از مستمری بیکاری استقاده کنند.

 

این کارشناس کار درخصوص مشکلات کارگران ساختمانی توضیح داد: کارگران ساختمانی، نه تنها قرارداد کاری ندارند بلکه کارفرمای آن‌ها نیز مشخص نیست. این احتمال وجود دارد، کارفرمایی دستمزد آن‌ها را پرداخت نکند. اگر کارفرمایی دستمزد کارگر ساختمانی را پرداخت نکند، کارگر باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. شورای حل اختلاف، پس از بررسی شرایط کار و ادعای طرفین، رای را صادر می‌کند.

 

باقرنژاد درخصوص مشخص نبودن عنوان شغلی کارگران توضیح داد: متاسفانه، کارگران اطلاعی از عنوان شغلی خود در لیست بیمه ندارند. ممکن است، کارفرما هر عنوان شغلی برای کارگران خود درنظر بگیرد. این موضوع یکی از مشکلات و دغدغه‌های فعالان کارگری است. اداره کار و سازمان تامین اجتماعی نیز تعهدی درباره این موضوع ندارند. امیدوارم درباره این موضوع تصمیماتی گرفته شود.

او درباره امکان بازنشسته شدن با ۱۰ سال سابقه گفت: قانونی در مجلس تصویب شده است، آقایان ۶۰ و زنان ۵۰ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه، می‌توانند بازنشسته شوند. این افراد به ازای ۱۰ روز در ماه مستمری ماهانه دریافت می‌کنند. مردان با ۶۰ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و در صورتی که آن‌ها ۲۰ سال یا بیشتر سابقه داشته باشند، مستمری کامل را دریافت می‌کنند. زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند، اما این افراد به ازای ۲۰ روز در ماه حقوق می‌گیرند.

مهمان برنامه کارگر ایرانی تشریح کرد: اگر در کارگاهی طبقه‌بندی مشاغل اجرا نمی‌شود، کارگران باید به نزدیک‌ترین اداره کار محل اشتغال خود مراجعه کنند. پس از مراجعه کارگران، اداره کار بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار می‌دهد و شرایط کارگاه را در خصوص طبقه‌بندی مشاغل بررسی می‌کند.

باقرنژاد درباره مشاغل سخت و زیان‌آور توضیح داد: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، مشاغل دولتی با تامین اجتماعی متفاوت است. شاید شخصی در ادارات دولتی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد، چنین شخصی نباید تصور کند تحت قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور تامین اجتماعی است. کارمند دولت، تحت پوشش قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور دولتی است.

این کارشناس کار درباره بیمه بیکاری کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند. نه تنها این گروه شغلی تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند بلکه بیمه تامین اجتماعی آن‌ها نیز سهمیه‌ای است. امیدوارم نمایندگان مجلس یازدهم، تصمیمی درباره وضعیت بیمه این گروه کارگری بگیرند.

باقرنژاد درباره بازنشستگی زنان قالیباف گفت: یک زن کارگر قالیباف ۵۵ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه، می‌تواند بازنشسته شود. این گروه شغلی، قالیبافان ۱۴ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند و در هنگام بازنشستگی با مشکلاتی روبرو می‌شوند. این موضوع در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است و به امید خدا مشکلات زنان قالیباف به زودی حل خواهد شد./ایلنا

اخبار مرتبط
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.
افرادی که قصد ثبت نام در بیمه بیکاری را دارند، بایدبه سایت جامع روابط کار وارد شوند و فرم بیمه بیکاری را پرکنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها