پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

آینده بیت کوین از نگاه بانک جی‌پی‌مورگان

24 خرداد 1401
آینده بیت کوین از نگاه بانک جی‌پی‌مورگان

به گزارش بانک اول، پرطرفدارترین رمز ارز جهان پس از بازدهی سالانه ۳۰۰ درصدی در سال گذشته، تا پنجمین روز از ماه ژانویه نیز مجموعا بیش از ۷ درصد افزایش قیمت داشته است. پس از اصلاح شدید قیمتی بیت‌کوین پس از رسیدن به قله قیمتی خود و سقوط چند ساعته به کانال ۲۸ هزار دلاری، روز گذشته قیمت این رمز ارز پرطرفدار در کانال ۳۱ هزار دلاری به نوسان پرداخت.

مهم‌ترین سوالی که اکنون پیش‌روی تمام سرمایه‌گذاران قرار دارد هدف قیمتی بیت‌کوین در افق بلندمدت است. صعود پرشتاب قیمت بیت‌کوین سبب اعلام هدف‌های قیمتی بعضا رویاپردازانه شده است به‌طوری که برخی از هدف‌ قیمتی ۳۰۰ هزار دلاری برای پایان سال خبر می‌دهند. این در حالی است که گروهی دیگر از تحلیلگران از احتمال وجود حباب در این بازار خبر داده‌اند و از این رو به معامله‌گران درباره خرید رمزارزها هشدار داده‌اند. حال تحلیلگران بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان در یادداشتی به هدف‌های قیمتی و موانع رشد قیمتی بیت‌کوین در کوتاه‌مدت و بلندمدت پرداخته‌اند. تحلیلگران این بانک معتقدند یکی از هدف‌گذاری‌های نظری قیمت بیت‌کوین در افق زمانی بلندمدت حدود ۱۴۶ هزار دلار است. اما این تحلیلگران هشدار داده‌اند که این فرآیند ممکن است تا چند سال زمان ببرد. همچنین در ادامه این یادداشت آمده است که اگرچه احتمال صعود قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت به قیمت‌های ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلاری وجود دارد، اما این سطوح قیمتی در کوتاه‌مدت ناپایدار خواهد بود.

 

رقابت بیت‌کوین و طلا
کارشناسان بانک جی‌پی‌مورگان که بانک سرمایه‌گذاری واقع در شهر نیویورک است، معتقدند که بیت‌کوین پتانسیل افزایش قیمت قابل توجه در بلندمدت را داراست؛ این تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که رقابتی سنگین میان بازار بیت‌کوین و بازار طلا برای جذب سرمایه در حال شکل گرفتن است. تحلیلگران این نهاد معتقدند برای مطابقت ارزش بازار بیت‌کوین با ارزش کل سرمایه‌گذاری خصوصی در طلا باید حدودا ۶/ ۴ برابر شود؛ رسیدن به این ارزش بازار در حقیقت به این معناست که قیمت بیت‌کوین باید معادل ۱۴۶ هزار دلار شود. اما تحلیلگران این نهاد شرطی را نیز برای رسیدن بیت‌کوین به این سطح از قیمت ذکر کرده‌اند؛ رسیدن بیت‌کوین به سطوح قیمتی بالاتر نیازمند جلب توجه بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی برای سرمایه‌گذاری در این بازار است؛ موضوعی که بیشتر از همه چیز به نوسانات قیمتی بیت‌کوین در آینده بستگی دارد.

 

صعود بیت‌کوین سریع نخواهد بود
تحلیلگران بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان روز دوشنبه در یادداشتی عنوان کردند که حجم عظیم خروج سرمایه از بازار طلا به سوی بیت‌کوین، به‌عنوان ارز جایگزین، می‌تواند منجر به صعود قیمتی قابل توجه این رمز ارز در بلندمدت شود. اما در ادامه این یادداشت آمده است که این همگرایی میان بازار طلا و بیت‌کوین و تطبیق ارزش بازار آنها موضوعی نیست که به سرعت اتفاق بیفتد و از نظر آنها فرآیندی چند ساله خواهد بود. به همین دلیل است که تحلیلگران این بانک هشدار داده‌اند که قیمت هدف تئوریک ۱۴۶ هزار دلاری باید به‌عنوان هدف‌گذاری قیمتی بلندمدت در نظر گرفته شود و به همین دلیل چنین هدف‌گذاری برای پایان سال جاری کمی ناپایدار و بعید به نظر می‌رسد.

پس از آنکه قیمت بیت‌کوین در انتهای هفته گذشته توانست وارد مرز ۳۴ هزار دلاری شود، روز دوشنبه بازار بزرگ‌ترین رمز ارز جهان، شاهد بزرگ‌ترین افت خود از مارس ۲۰۲۰ تاکنون بود. این افت قیمت یادآور نوسانات قیمتی معروف بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ بود.

 

چالش در کوتاه‌مدت
بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی و برجسته جهان در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که یا دست به سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین زده‌اند یا چنین قصدی در آینده دارند. دو نظر متفاوت در حال حاضر نسبت به بیت‌کوین وجود دارد؛ از طرفی بسیاری معتقدند که در فضای اقتصادی که مملو از اقدامات پولی و مالی انبساطی است، بیت‌کوین می‌تواند به‌عنوان پوشش دهنده ریسک تورم و کاهش ارزش ارزها به ویژه دلار در نظر گرفته شود و صعود قیمتی آن پایدار خواهد بود. اما از سوی دیگر گروهی از تحلیلگران نظری مخالف این دارند و بر این باورند که سرمایه‌گذاران خرد با دامن زدن به تقاضای سوداگرانه در حال تشکیل حبابی ناپایدار در بازار بیت‌کوین هستند.

نظر تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان بر این است که در کوتاه‌مدت ارزش بیت‌کوین با چالش‌هایی مواجه است. استراتژیست‌های این بانک آمریکایی در یادداشت خود افزودند که ارزش‌گذاری‌ها و موقعیت سرمایه‌گذاران در روزهای آغازین سال نو میلادی، بیش از هر زمان دیگری چالش‌برانگیز است. تحلیلگران این بانک درباره روند قیمتی بیت‌کوین در کوتاه‌مدت اعلام کردند که اگرچه ما نمی‌توانیم احتمال صعود قیمت بیت‌کوین به سطوح قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در کوتاه‌مدت را رد کنیم اما به نظر می‌رسد چنین سطوح قیمتی در کوتاه‌مدت ناپایدار خواهد بود. منشا اصلی چنین افزایش قیمتی در کوتاه‌مدت علاقه بی‌سابقه سرمایه‌گذاران به معاملات سفته‌بازانه در این بازار است.

در ماه‌های گذشته تحلیلگران دلایل زیادی را برای این برشمرده‌اند که روند کنونی قیمت بیت‌کوین مشابه اتفاقی که در سال ۲۰۱۷ برای این رمز ارز افتاد نخواهد بود. دلیل اولی که تحلیلگران برای این موضوع عنوان می‌کنند ورود بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی به این بازار است. معمولا سرمایه‌گذاران بزرگ و نهادی صبر بیشتری از خود نشان می‌دهند و به سرعت اقدام به فروش بیت‌کوین نخواهند کرد. دلیل دیگر افزایش نفوذ بیشتر بیت‌کوین در تبادلات اقتصادی و افزایش امیدها به تبدیل شدن آن به یکی از روش‌های اصلی پرداخت است که در نهایت سبب افزایش تقاضای رمزارزها خواهد شد. با این وجود از نظر تحلیلگران به‌نظر می‌رسد هنوز تضمینی برای افت ناگهانی قیمت بیت‌کوین حداقل در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها